صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت؛

نحوه برگزاری آزمون‌های آنلاین دانشجویان اعلام شد/ راهکار ارتقای کیفیت آزمون‌های برخط

معاونت آموزشی وزارت بهداشت شیوه‌نامه آزمون‌های آنلاین دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی جاری را ابلاغ کرد.
کد خبر : 549350

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در شیوه‌نامه آزمون‌های آنلاین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تأکید شده است که دانشگاه‌ها تمهیداتی را در نظر بگیرند تا با نظر اعضای هیئت علمی و با در نظر گرفتن ماهیت درس و رشته تحصیلی دانشجویان و به منظور آشنایی هرچه بیشتر اساتید با سطح علمی و چگونگی فراگیران در طول نیمسال تحصیلی، ارزیابی‌هایی به‌طور مستمر از دانشجویان انجام پذیرد و نمره آن در ارزیابی نهایی دانشجو اعمال و در نهایت سهم آزمون نهایی کاهش یابد.


همچنین ارزیابی‌های تکوینی به‌عنوان یکی از راهکارهای ارائه شده در متون علمی به‌عنوان کاهش ریسک نقض امنیت آزمون و افزایش اعتبار آزمون در آزمون‌های برخط پیشنهاد شده است.


در واقع ارزیابی‌های تکوینی می‌تواند شامل سنجش میزان مشارکت فعال دانشجو در فرآیندهای یاددهی- یادگیری، انجام تکالیف، ارائه بازخورد به همتایان و یا سایر انواع ارزیابی‌ها، به تشخیص اعضای هیئت علمی و مطابق برنامه درسی تدوین شده باشد.


در این شیوه‌نامه تأکید شده است؛ به منظور کسب اطمینان از آشنایی کامل فراگیران با نحوه کار با سامانه‌های آزمون و نیز کاهش سطح اضطراب آنان در آزمون‌های اصلی، شایسته است قبل از آغاز بازه امتحانات، آزمون‌های شبیه‌سازی شده برای دانشجویان طراحی و چگونگی شرکت در آزمون و پاسخ دادن به سؤالات بر اساس دستورالعمل‌های تدوین شده، آموزش داده شود.


به عبارت دیگر آزمون‌های مذکور به عنوان آزمون‌های آزمایشی نیز به کار روند. سوابق مربوط به شرکت دانشجویان در آزمون‌های شبیه‌سازی شده در سامانه‌های الکترونیکی مورد استفاده باید برای بررسی‌های آتی ثبت شود.


اعضای هیئت علمی می‌توانند طبق صلاحدید خود، بخشی از نمره پایان‌ترم را به آزمون شفاهی با استفاده از بسترهای تأیید شده بر اساس سیاست‌های حوزه معاونت آموزشی دانشگاه یا دانشکده مستقل اختصاص دهند.


با توجه به ماهیت آزمون برخط، شایسته است سؤالات بسته به نیاز درس، عمدتاً به صورت کوتاه پاسخ، چندگزینه‌ای ۲ ، ۴ و یا جورکردنی گسترش‌یافته ۳ جورکردنی در نظر گرفته شده و حتی الامکان از طرح سؤالات با پاسخ‌های تشریحی بلند که مستلزم دریافت زمان زیادی برای پاسخدهی است، خودداری شود تا زمان کلی آزمون، به حداقل برسد.


زمان پاسخگویی به سؤالات تستی دانشجویان علوم پزشکی چقدر است؟


زمان تخصیص‌یافته برای پاسخ‌دهی به هر سؤال، در طراحی سؤالات بسته به نظر استاد مربوطه و با در نظر گرفتن سختی و تاکسونومی سؤال، در نظر گرفته شود. در عین حال برای سؤالات چهارگزینه‌ای، در متون علمی تخصیص متوسط زمان ۴۵ ثانیه حداقل ۳۱ و حداکثر ۶۱ پیشنهاد شده است.


اعضای هیئت علمی باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از زمان برگزاری آزمون، سؤالات را بر روی سامانه آزمون بارگذاری کرده و یا آن را برای بارگذاری به کارشناس مربوطه تحویل دهند.


با توجه به اینکه زمان آزمون به ازای هر سؤال، متفاوت و محدود است، لازم است استاد، برای پاسخ‌دهی به هر سؤال در زمان طراحی، زمان مشخص کرده و در غیر این صورت تأیید کند که زمان پاسخ‌دهی به هریک از سؤالات، ۴۵ ثانیه خواهد بود.


در این مرحله بارگذاری کامل سؤالات و امکان پاسخ‌دهی به آن‌ها طبق روال پیش‌بینی شده باید مورد بررسی و تأسید قرار گیرد. توجه به این امر ضروری است که در سامانه مورد استفاده، تنظیمات دسترسی فراگیران به سؤالات آزمون به‌گونه‌ای باید انتخاب شود که آن‌ها تا زمان دقیق شروع آزمون، به سؤالات هیچگونه دسترسی نداشته باشند.


وزارت بهداشت، با توجه به محدودیت‌های زیرساختی فعلی و به منظور اجتناب از ایجاد تراکم و اشغال حجم شبکه ارتباطی اکیداً توصیه کرده است از قرار دادن محتوای الکترونیکی چند رسانه‌ای مانند فیلم و یا تصویر حاوی جلوه‌های ویژه  در پایه سؤالات، پرهیز شود.


زمان تخصیص‌یافته برای پاسخ دادن به هر سؤال به‌صورت جداگانه و شفاف در مقابل هر سؤال و در صفحه نمایش، نشان داده شود. امکان بازگشت به سؤالات ماقبل و ویرایش سؤال پاسخ داده شده، برای دانشجو وجود نداشته باشد و این موضوع، مؤکدا قبل از برگزاری آزمون به آزمون‌شوندگان، اطلاع داده شود.


راهکار ارتقای کیفیت برگزاری آزمون‌های برخط دانشجویان


به منظور ارتقای کیفیت برگزاری آزمون‌های برخط، ضروری است چیدمان تصادفی سؤالات در سامانه فراهم شده و برای هر درس، بانک سؤلات با طراحی سؤالات مازاد، اما همگن از نظر سطوح حیطه‌های یادگیری ایجاد شود. در این صورت امکان ارائه سؤالات متفاوت و غیر یکسان به آزمون‌شوندگان فراهم خواهد شد.


دانشجو ملزم است یک هفته قبل از شروع بازه زمانی آزمون‌ها، به پنل خود مراجعه کرده و از تعریف شدن همه دروس خود اطمینان حاصل کند. مسؤلیت عدم اطلاع به‌عهده دانشجو خواهد بوده و لازم است در صورتی که درس تعریف نشده است، از طریق آموزش دانشکده پیگیری شود.


در صورت عدم دسترسی دانشجو به اینترنت یا سایر ملزومات آزمون برخط، ضروری است یک هفته قبل از آزمون، هماهنگی‌های لازم با آموزش دانشکده را انجام داده و دانشکده‌ها نیز تمهیدات لازم را با لحاظ شرایط بیماری کرونا برای اخذ آزمون حضوری در محل دانشکده مطابق با قوانین آزمون‌های برخط برای این دسته از دانشجویان، فراهم آورند.


دانشجویان حداکثر تا ۹۱ دقیقه بعد از شروع آزمون، مجاز به شرکت در آزمون هستند. بدیهی است پایان آزمون برای این آزمون‌دهندگان شبیه دیگران بوده و زمان اضافی به آن‌ها داده نخواهد شد. به عبارت دیگر اگر آزمون‌دهنده بخواهد به سوالات آخر برسد، لازم است پاسخگویی سوؤالات اولیه را سریع‌تر از زمان در نظر گرفته شده برای هر سؤال انجام دهد.


در صورتی که دانشجویی در ابتدا یا میانه آزمون به دلیل بروز مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مانند قطعی برق، قطعی اینترنت و... دچار قطعی اینترنت شود، لازم است در اسرع وقت با کارشناسان مرکز آزمون تماس بگیرد و نسبت به ورود مجدد به سامانه، هماهنگی و اطلاع رسانی کند. حداکثر مدت زمان مجاز برای اطلاع‌رسانی قطعی اینترنت توسط دانشجو به کارشناس آزمون ۵ دقیقه است. عدم تماس دانشجو با کارشناسان مرکز آزمون، به منزله عدم شرکت در آزمون است.


بهتر است دانشگاه زیرساختی را فراهم آورد تا تمامی مکالمات و درخواست‌های دانشجویان در این ارتباط، ثبت شود، تا در صورت اعتراض آتی، بتواند به‌عنوان مدرکی مستدل، مورد استناد قرار گیرد.


حضور آنکال اساتید در حین برگزاری آزمون جهت پاسخگویی به دانشجویان برای رفع ابهام در برخی سؤالات، ضروری است و برنامه‌ریزی آن برعهده دانشکده‌ها خواهد بود. در عین حال با توجه به محدودیت زمانی این آزمون‌ها پیشنهاد می2شود سؤالات فاقد ابهام بوده و در زمینه عدم پاسخ‌دهی به آزمون‌دهندگان در حین آزمون، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.


 در راستای بررسی صحت و سلامت آزمون‌های برخط برگزار شده، تعدادی از نتایج به‌صورت تصادفی انتخاب و با نمرات ماقبل دانشجو  نیمسال‌های قبل و یا سایر نمرات دانشجویان مقایسه خواهد شد. در صورت وجود اختلاف معنادار و اثبات بروز تخلف، مطابق ضوابط با دانشجو برخورد خواهد شد.


در صورتی که تقلب دانشجو محرز نبوده و تنها اختلاف معنادار بین نمرات وجود دارد، از وی آزمون شفاهی گرفته شود و با توجه به نتایج آن و نظر نهایی استاد در مورد دانشجو، تصمیم‌گیری شود. بهتر است سؤالاتی که بعد از تحلیل دارای شاخص‌های روانسنجی نامناسب بودند، مجدداً بررسی و به صلاحدید استاد مربوطه از چرخه سؤالات آزمون حذف شود.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر