صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
غفاری:

دانشگاه باید در حوزه مسئولیت اجتماعی دغدغه توجه به جامعه و محیط را داشته باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌های نسل جدید گفت: دانشگاه، دانشجویان و اساتید در امر مسئولیت اجتماعی باید دغدغه توجه به خویشتن، جامعه و محیط را داشته باشند.
کد خبر : 549027

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پانزدهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز چهارشنبه به‌صورت مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، با اشاره به موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌های نسل جدید گفت: دانشگاه، دانشجویان و اساتید در امر مسئولیت اجتماعی باید دغدغه توجه به خویشتن خود را داشته باشند، یعنی دانشگاه‌ها نباید وارد هر عرصه‌ای شوند؛ باید دغدغه توجه به دیگران و جامعه و دغدغه محیط زندگی را داشته باشند که این سه نیاز تنها با ممارست و تمرین در این حوزه حاصل می‌شود.


وی یکی از نکات مهم در مورد دانشگاه‌های نسل سوم را نگاه نقادانه دانست و افزود: نهاد علم یکی از کلیدی‌ترین نهادها در تغییر و تحولات جامعه است. دانشگاه‌ها باید بدانند که فعالیت‌هایشان چه اثری بر روی جامعه دارد. دانشگاه صرفاً یک نهاد علمی محض نیست بلکه دانشگاه در کنار امر آموزش و علم‌آموزی نهادی اجتماعی است و فراتر از فعالیت‌های آموزشی نقش ایفا می‌کند.


نقش مؤثر دانشگاه‌ها در تولید دانش و اقتدار جامعه


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی متخصص و ارائه مدرک، در ایجاد امنیت در خانواده‌ها، تولید دانش، مرجعیت و اقتدار جامعه، آموزش اصول شهروندی به افراد، ایجاد تفکر پرسشگر در دانشجو نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.


غفاری ادامه داد: در دانشگاه‌ها به جز شاخص‌های ارزیابی داخلی دانشگاه، ما به یک ارزیابی بیرونی هم نیاز داریم و آن ارزیابی بیرونی قضاوت جامعه در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه است. اینکه متخصصان در جامعه و در رویارویی با تنوع مسائل و مشکلات به گونه‌ای عمل کنند که جامعه بتواند بالاترین حد تاب‌آوری را داشته باشد.
ایجاد نظام حقوقی قانونمند  از سازوکارهای تبدیل ایده به محصول است


علی اسلامی‌پناه، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: برای تبدیل فکر و ایده به محصول و امر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید نظام حقوقی قانونمند برای حفاظت از فکر و ایده تهیه شود تا هم سرمایه‌گذار و هم تولیدکننده ایده احساس امنیت کنند.


وی افزود: زمانی در کشور با کمبود نیروی متخصص روبرو بودیم و بخشی از سرمایه و انرژی کشور صرف آوردن نیروی متخصص از خارج کشور می‌شد. ولی به برکت انقلاب اسلامی توانستیم این خلأ را پر کنیم و در کشور نیرو متخصص تربیت کنیم. حتی در گذشته ایده نو در بین جوانان ما نبود در حالی که الان در زمینه ارائه مقالات، اختراعات و تألیفات از رتبه خوبی در دنیا برخوردار هستیم. در واقع می‌توانیم نیروهای متخصص را با ایده‌های نو وارد بازار تولید محصول کرده و حتی این محصولات را صادر و پیوند محکمی میان دانشگاه و جامعه برقرار کنیم.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر