صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد

کنترل رشد نقدینگی و نرخ دلار

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در 12 ماهه منتهی به دی ماه امسال رشد نقدینگی به 22.7 درصد رسیده‌ است، تصریح کرد: این در حالی است که رشد نقدینگی در دی ماه سال 92 نسبت به دی ماه سال قبل آن 27.9 درصد بوده‌ است.
کد خبر : 5489

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی با تاکید بر این که بر اساس آخرین اطلاعات موجود، حجم نقدینگی در پایان دی ماه سال جاری به 6878.4 هزار میلیارد ریال رسیده‌است، افزود: حدود 3.1 واحد درصد رشد نقدینگی سال گذشته به افزایش پوشش آمارهای پولی بانک مرکزی و لحاظ آمارهای پنج بانک و دو موسسه اعتباری در آمارهای پولی و بانکی مربوط بوده‌است که با این حساب، رشد نقدینگی در یک ساله منتهی به پایان دی ماه سال 1393 در مقایسه با رقم مشابه سال قبل 2.1 واحد درصد کاهش داشته است.


وی با اعلام رشد 15.6 درصدی نقدینگی در 10 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری، گفت: این رشد به ترتیب از رشد 0.6 و 15.0 درصدی پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی ناشی بوده‌است.


او با اشاره به کاهش نرخ تورم به 15.8 درصد در بهمن ماه سال جاری، اظهار کرد: تورم ماهانه در بهمن ماه سال جاری 0.8 درصد بوده که بعد از تورم ماهانه 0.3 درصدی دی ماه، کمترین میزان تورم ماهانه سال جاری به شمار می‌آید.


قربانی با بیان اینکه در 10 ماهه سال جاری 2702 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت شده‌است، افزود: سهم بخش کشاورزی از تسهیلات اعطایی 7.1 درصد، سهم صنعت و معدن 31 درصد، سهم مسکن و ساختمان 12 درصد و 49.9 درصد کل تسهیلات مربوط به بخش خدمات، بازرگانی و تسهیلات متفرقه بوده‌است.


معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص تحولات نرخ دلار در بازار آزاد هم گفت: متوسط نرخ دلار در بازار آزاد طی 12 ماهه منتهی به بهمن ماه 93 معادل 32498 ریال بوده که در مقایسه با رقم مشابه سال گذشته تنها 0.6 درصد رشد داشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر