صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۹
توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های علمی/ 14 در گفتگوی تفصیلی با آنا تأکید شد؛

لزوم تسریع در صدور مجوز فعالیت انجمن‌های علمی/ دانشگاه‌ها در هر گروه آموزشی انجمن علمی راه‌اندازی کنند

رئیس انجمن علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس گفت: مسیر اخذ مجوز فعالیت انجمن‌های علمی برای دانشجویان و استادان دشوار است؛ بنابراین مسئولان باید به مسیر صدور مجوز انجمن‌ها سرعت بیشتری بدهند.
کد خبر : 548424

گروه استان‌های خبرگزاری آنا- داوود دهقانی محمودآباد؛ راه‌اندازی انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها می‌تواند با جذب بدنه دانشجویی فعال به فعالیت‌های دانشجویی موجب رشد و افزایش مهارت آنان در رشته‌ تحصیلی یا علائق‌ آنان شود.


انجمن‌های مختلف در واحدهای دانشگاهی این فرصت را برای دانشجویان و اعضا فراهم می‌کند تا قبل از ورود به بازار کار و فارغ‌التحصیلی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های لازم در رشته تحصیلی خود را کسب کنند و مانند باشگاهی که ورزشکار قبل از ورود به مسابقه در آنجا تمرین می‌کند، دانشجو نیز در این انجمن‌ها قبل از ورود به جامعه علمی و یا کاری کشور مهارت‌ها را تمرین می‌کند.




بیشتر بخوانید:


ثبت 2 هسته فناور در رویداد کارآفرینی «هانا»


دست انجمن‌های علمی برای درآمدزایی بسته است


دستگاه اعصاب‌سنج مبتنی بر انرژی خورشیدی ساخته شد




انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس از انجمن‌های فعالی است که مریم قلمبر‌دزفولی ریاست این انجمن را بر عهده دارد. خبرنگار خبرگزاری آنا در ادامه پرونده رسانه‌ای «توسعه دانش‌‌های نو با انجمن‌های علمی» با قلمبر‌دزفولی درباره فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های انجمن متبوعش گفتگو کرده است که در ادامه آن را می‌‌خوانیم.


آنا: چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد انجمن علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس را بیان کنید.


قلمبر‌دزفولی: حدود سه سال است که انجمن علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس مجوز فعالیت گرفته و  از همان روز نخست فعالیت‌ها را آغاز کرده‌ایم.


با توجه به اینکه رشته شهرسازی ماهیت عملی دارد و بیشتر دانشجویان نیازمند این هستند وقتی که می‌خواهند وارد حرفه شوند با مباحث عملی و نرم‌افزارهای حرفه‌ای آشنا باشند، بیشتر تمرکز گروه روی این بود که اعضا با نرم‌افزارها آشنا شوند و از همان روز نخست فعالیت بیشتر کارگاه‌هایی را کار کردیم، مانند «اتوکد» و «اسکیس» عملی بودند و روش‌های آماری مختلف با بچه‌ها کار شد و در کنار آن سخنرانی‌ها و مباحث روز هم از طرف استادانی که در این زمینه تخصص داشتند، برگزار شد.


امسال ورودی به انجمن نداشته‌ایم، اسفند سال گذشته قرار بود دوباره رأی‌گیری شده و اعضای جدید جذب شوند، -عضوگیری انجمن‌ها اسفند هرسال است- اما به دلیل کرونا نشد که این کار را انجام دهیم. قرار است به‌صورت مجازی در یک ماه اخیر این کار انجام شود؛ زیرا تا دانشجویان وارد ترم تحصیلی شده و با سیستم آشنا شوند، مقداری زمان‌بر است؛ اما از طریق واتساپ و گروه‌ها ارتباطمان را با اعضا حفظ کرده‌ایم.


آنا: درباره چگونگی تشکیل این انجمن بیشتر توضیح دهید.


قلمبر‌دزفولی: مجوز انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس سال 96 از طرف سازمان مرکزی اخذ شد و بعد از نخستین رأی‌گیری، هفت نفر انتخاب شدند که یک عضو علی‌البدل داشت، پنج نفر عضو اصلی بودند و یک نفر هم نفر اصلی که با این‌جانب کار می‌کرد.


آنا: جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی را در دانشگاه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید و چقدر مفید هستند؟


قلمبر‌دزفولی: انجمن‌های علمی کارایی زیادی در دانشگاه دارند؛ چراکه طرح درسی خیلی پاسخگوی نیازهای دانشجویان نیست و از یک طرف فعالیت در انجمن می‌تواند حالتی ارگانی و سازمانی داشته باشد که دانشجویان به‌صورت کار‌ گروهی غیر از کاری که مجبور هستند در کلاس داشته باشند، فعالیت کنند و گرایشی که علاقه‌مند هستند را در کنار درس یاد بگیرند و از طرفی می‌توانند با دیگر گروه‌ها و دانشجویان ارتباط داشته باشند. دانشگاه‌ها باید در هر گروه آموزشی انجمن علمی راه‌اندازی کنند.


مهم‌ترین ویژگی حضور و فعالیت دانشجویان در انجمن‌های علمی دانشگاه این است که اعضای انجمن توانایی‌های بهتری پیدا می‌کنند و با برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که آشنا می‌شوند و آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند، بعد از تحصیل دیگر نیازمند برخی آموزش‌ها و مهارت‌ها نیستند و حتی برای انجام کارهای پایان‌نامه از کسی کمک نمی‌گیرند و این فعالیت‌ها باعث توانمندی و مهارت بالای آنان می‌شود.


آنا: انجمن‌ها چقدر در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش دانشگاه و کشور نقش‌آفرینی می‌کنند؟



قلمبر‌دزفولی: انجمن‌ها تأثیر بسیار زیادی در پیشبرد علم و دانش دارند؛ زیرا سیلابس‌های درسی(طرح و لیست‌های درسی) خشک هستند و اگر دانشجو بخواهد مهارت‌هایش را ارتقا دهد، فقط در انجمن‌ها می‌تواند این کار را انجام دهد، دانشجویانی داشتیم که بعد از حضور در کارگاه‌های مهارت‌افزایی و دوره‌هایی که برایشان برگزار کردیم، خودشان علاقه‌مند شده و در زمینه موضوعی که علاقه‌مندی پیدا کردند، کتابچه تهیه کردند.


دانشجویانی که در کارگاه‌های فشرده آموزشی انجمن‌ها حضور دارند به موضوع کارگاه علاقه‌مند شده و ساعات بیشتری را در همان موضوع بیرون از دانشگاه‌ها هم شرکت می‌کنند و بعد در آن زمینه حرفه‌ای می‌شوند.


آنا: انجمن‌های علمی دانشجویی را از نظر علمی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قلمبردزفولی: انجمن‌های علمی به‌دلیل اینکه نیاز دانشجویان را به‌روز ارزیابی و سنجش می‌کنند، تأثیر‌گذاری خود را دارند به‌عنوان مثال، زمانی نیاز است مباحث نظری با اعضا و دانشجویان کار شود و زمانی نیاز داریم که تشویقی صورت بگیرد (برگزاری جشن روز شهرساز) در این صورت دانشجویان را دور هم جمع و در مورد رشته برایشان صحبت می‌کنیم. اینکه از نظر کاری چگونه می‌توانند وارد حیطه کار شوند، عملی با آنها صحبت می‌شود، استادان صاحب‌نظر را دعوت می‌کنیم تا با دانشجویان صحبت کنند و بتوانند از نظر عملی و علمی وارد رشته خود شوند.


با هدف رشد علمی کارگاه‌های آموزشی خیلی حرفه‌ای نیز در راستای نیاز دانشجویان برگزار می‌کنیم تا تأثیرگذاری آنان را در جامعه شاهد باشیم.


آنا: حمایت‌ دانشگاه و مسئولان از انجمن علمی‌تان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قلمبر‌دزفولی: انجمن شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در هر اقدامی شاهد همکاری دانشگاه بوده است؛ اما اگر بودجه انجمن‌ها بیشتر باشد، می‌توانیم حق‌الزحمه‌های بهتری به استادان پرداخت و دوره‌های بیشتری را برگزار کنیم، وقتی بودجه کم هست، دوره‌های کمتری برگزار می‌شود.


مشکل دیگری که در انجمن وجود دارد، بازه زمانی حضور فعال دانشجویان در دانشگاه است. آبان و آذر از ماه‌هایی است که دانشجویان بیشترین حضور را در دانشگاه دارند؛ اما در بقیه ماه‌های سال حضور آنان کمرنگ‌تر است. واقعیت این است که دانشجویان باید بتوانند در کلاس‌ها حضور فعال داشته باشند، اکنون حضور مفید دانشجویان به آبان، آذر و اردیبهشت منحصر می‌شود و مجبور هستیم که در این سه‌ماه بیشتر کارگاه‌ها را برگزار کنیم.


با هدف تقویت انجمن‌ها و به‌منظور اطلاع‌رسانی به اعضا برای حضور بیشتر برنامه‌ها و ارتباط بیشتر آنان به‌جز سامانه‌های واتساپ و تلگرام باید وبلاگ‌هایی وجود داشته باشد؛ زیرا اطلاع‌رسانی به دانشجویان خیلی سخت شده و معمولاً خیلی به بیلبوردها و گروه‌ها توجه نمی‌کنند؛ اما اگر وبلاگ‌هایی باشد که بچه‌ها در آنجا عضو شوند و بتوانیم در مورد برنامه‌ها اطلاع‌رسانی کرده و حتی از آنان نظرسنجی کنیم و اگر سایت‌هایی در اختیار انجمن‌ها باشد، خیلی کمک‌کننده است.


آنا: درباره فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، موفقیت‌ها و دستاوردهای انجمن علمی شهرسازی واحد پردیس توضیح دهید.


قلمبر‌دزفولی: برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار اعضای انجمن و انتخاب بهترین‌ها همراه جایزه، برپایی نمایشگاه عکاسی در عاشورا، فضای شهری در عاشورا و اسکیس از فضاهای مذهبی، مسابقات و نمایشگاه‌هایی در زمینه‌های فرهنگی-اجتماعی و اهدای جایزه‌ به بهترین آثار ازجمله فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی انجمن شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس بوده است.


به‌تازگی در حال اخذ مجوز برگزاری وبینار در بازه زمانی مناسب هستیم تا بتوانیم بچه‌ها را تشویق به حضور در این کلاس‌های آموزشی؛ زیرا زمان خیلی محدود است و مجبور هستیم زمانی وبینار را برگزار کرده که بتوانیم از طریق استادان اطلاع‌رسانی کنیم و در این راستا روزهای آتی کارگاه نرم‌افزاری را هماهنگ کرده‌ایم.


آنا: و سخن آخر...


قلمبر‌دزفولی: چندین سال طول کشید تا مجوزهای تشکیل انجمن را اخذ کنیم، انجمن‌های علمی تنها راهی است که استاد یا دانشجو می‌توانند به‌صورت فعال برای هدفی که به‌دنبال آن هستند، تلاش و به‌منظور ارتقای علمی، دانشجویان را دور هم جمع کنند؛ بنابراین مسئولان باید به صدور مجوز انجمن‌ها سرعت بیشتری بدهند؛ چراکه خیلی زودتر از اینها می‌توانستیم به ورودی‌های قبلی هم کمک‌های بیشتری کنیم، مثلاً در موضوع کرونا انجمن شهرسازی با توجه به برنامه زمان‌بندی که داشتیم، کارگاه‌های اردیبهشت خود را از دست داد.


آنا: راهکاری دارید؟


قلمبر‌دزفولی: اگر دانشگاهی انجمن علمی ندارد، سازمان مرکزی به دانشگاه‌ها ابلاغ و کمک کند تا انجمن‌ها فعال شوند و منتظر این نباشند که استاد یا دانشجو به‌دنبال راه‌اندازی انجمن باشد؛ چراکه به‌ندرت دانشجو یا استادی پیدا می‌شود که در این مسیر گام بگذارد؛ زیرا گرفتن مجوز انجمن دشوار است، وقتی ما در دانشگاه گروهی داریم به‌صورت خودکار باید انجمن آن گروه نیز فعال و بعد از آن انتخابات و سایر فرایند انجام شود. به این طریق می‌توان انجمن‌ها را همیشه فعال نگه داشت؛ چراکه این تنها راهی است که می‌تواند باعث ارتقا شود و به جای اینکه بچه‌ها بروند بیرون هزینه کنند و با افرادی که ناوارد هستند، دوره بگذرانند تا کسب مهارت کنند، دانشگاه بهترین جایی است که دانشجویان می‌توانند فعالیت علمی بهتری انجام دهند.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر