صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش:

به دنبال تبدیل مدارس به پژوهش‌سرا هستیم

وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش و آیین تجلیل از معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران برگزیده گفت: دنبال این هستیم که هر مدرسه تبدیل به یک پژوهش‌سرا شود.
کد خبر : 548412

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش و آیین تجلیل از معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران برگزیده که به طور نمادین در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد و به طور همزمان از طریق ویدئو کنفرانس و شبکه شاد در سراسر کشور، با حضور مجازی مدیران کل استان و روسای 760 منطقه آموزشی کشور پخش شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید، فرهنگیان و دانش آموز پژوهنده اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی است تا از چشم‌انداز سندتحول بنیادین در مدرسه، معلم و دانش آموز مورد نظر سند رونمایی کنیم و بفهمیم چشم اندازی که سند تحول ترسیم می‌کند چگونه مدرسه ای، معلمی و دانش آموزی است؟


حاجی میرزایی افزود: پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه‌ورزی جزو مختصات این تصویر از  آینده آموزش و پرورش است که با عملی شدن آن، یک تغییر رویکرد اساسی در نظام تعلیم و تربیت شکل خواهد گرفت که گام های اولیه آن در طی سال های گذشته آغاز شده و به شدت شتاب می گیرد.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رویکردهای مختلفی در برخورد با دانش آموزان و آموزش به آنها وجود دارد، تصریح کرد: یک رویکرد این است که هر دانش آموز را مانند مخزنی تصور کنیم که باید در آن دانش را انباشته کنیم یعنی کارکرد معلم پرکردن این مخزن از انواع دانش‌ها شود . در این رویکرد نقش دانش آموز تنها به یک پذیرنده و منفعل و نقش معلم به یک نقش یکسویه، تغذیه کننده و انتقال دهنده و نقش مدرسه تبدیل به یک کانون بی روح، خسته کننده و فاقد نشاط و سرزندگی می شود که این مورد نظر ما نیست.


وی ادامه داد: در رویکرد دیگر دانش آموزان را عالی ترین موجود هستی با ممتازترین قدرت دریافت و پذیرش و پرورش و بالاترین سطح توانایی برای پردازش مفاهیم، اندیشیدن به موضوعات و نگاه خلاقانه به پیرامون در نظر می گیریم. آنها را صاحب حواسی برای مشاهده و دیدن می دانیم و معتقدیم با برقراری ارتباط معنادار بین مشاهدات و بکارگیری خلاقیت و ابتکار می توانند مفاهیم جدید و عرصه های نو را کشف کرده و برای حل مسائل راهکارهای بهتری بیاندیشند.


حاجی میرزایی گفت: در این نوع نگاه دیگر دانش آموز دریافت کننده صرف نیست بلکه انسانی است که می تواند داده های مناسب را جمع آوری کرده و با پردازش مناسب بر روی آنها از مجهولات خود بکاهد و قادر است از توانایی‌های خود برای برخورد موثر با مسائل و کشف مجهولات استفاده کند و در ارتباط و پیوند با دیگران توانمند شود.


وزیر آموزش و پرورش معلم را موثرترین عنصر در شکل‌گیری رفتار و منش دانش آموزان دانست و بیان کرد: در این رویکرد کارکرد معلم توانا کردن دانش آموز برای ارتباط و پیوند با مفاهیم است.


حاجی میرزایی معلمی را شغل انبیا دانست و افزود: انبیا در نوع برخوردشان با مردم در نقش های بشیر، نذیر، نور، سراج و غیره ظاهر شدند. در تمام این تعابیر ضمن مشخص کردن راه برای انسان‌ها به آنها حق انتخاب داده شده است و پیامبران به نوعی متضمن انتخاب آگاهانه انسان ها معرفی شده اند و این موضوع که به انسان فرصت داده شده تا در میانه نور و نار راه خود را پیدا کند و مسیر خود را انتخاب کند، به وضوح بیانگر اعتماد به ظرفیت انسانی است.


وی با اشاره به اینکه معلمان باید بر ارتقا ظرفیت انسانی دانش آموزان تمرکز کرده و به آنها حق انتخاب دهند، گفت: طبق سند تحول بنیادین معلم تراز جمهور اسلامی، معلمی است که در پیوستگی و تعامل با دانش آموزان روح آنها را جلا می دهد و به آنها قدرت تصمیم گیری و انتخاب و  ابزار اندیشیدن داده و مجال فکر کردن را برای آنها فراهم می کند . در این مسیر دانش آموز است که با انتخاب هوشمندانه خود بهترین راه را برمی گزیند. 


عضو کابینه دولت دوازدهم معلمی را یکی از قویترین و پیچیده ترین کارهای دنیا دانست و افزود: معلمانی موفق هستند که توانایی برقرار کردن ارتباط روحی، جسمی و ذهنی با دانش آموز را داشته باشند. معلم در تراز سند تحول ویژگی هایی دارد که محصول آن تربیت دانش آموزان  پرسشگر، خلاق و پژوهنده است و معلمی که نتواند دانش آموزانش را به این نقطه برساند در کار خود  موفق نشده است و مدرسه ای که کانون این تعامل فعال و اثربخش قرار بگیرد با نشاط خواهد شد و دانش آموز را به شوق می آورد.


حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما برای آموزش و پرورشی بانشاط و خلاق برنامه ریزی می کنیم، تصریح کرد: برنامه ریزی درسی ما باید به گونه ای باشد که چنین تربیتی را پشتیبانی کند و دانشگاه های فرهنگیان و شهیدرجایی باید برای ما چنین معلمی تربیت کند و مدرسه باید چنین دانش آموزی را به ما بدهد.


وی تصریح کرد: امسال بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان ها و مراکز کاردانش و ارتقا افزایش ظرفیت آنها هزینه شده است. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توانستیم تعداد پژوهش‌سراها را در کشور از 300 پژوهش سرا به 665 پژوهش سرا افزایش دادیم و این نشان می دهد که رویکرد دولت یک رویکرد پژوهشی است. به دنبال این هستیم که هر مدرسه تبدیل به یک پژوهش‌سرا شود. همه ما برای ایفای نقش خود و حل مسائل‌مان به دیدگاه و نگرش پژوهش نیازمندیم و باید خود را در این زمینه تقویت کنیم و قابلیت خود را در زمینه پژوهش بالا ببریم تا بتوانیم تعاملات خود را بهتر کنیم و مسائل را بهتر پیش ببریم.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر