صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا شهرداری تهران در تدوین بودجه 1400 بر ایفای مسئولیت اجتماعی خود پایبند خواهد بود؟

در الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری که از سوی شورای شهر تهران مطرح شده بر مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری در سال آینده تأکید فراوان شده حال باید دید شهرداری تا چه اندازه در تدوین بودجه بر این الزامات پایبند خواهد بود.
کد خبر : 548123

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شورای شهر پایتخت در دوره پنجم به روزهای ارائه آخرین بودجه خود نزدیک می‌شود؛ بودجه‌ای که نظارت بر اجرای بیش از نیمی از آن بر عهده شورای ششم خواهد بود.


وضعیت اقتصادی کشور، شرایط کرونایی و کسری بودجه‌های شهرداری تهران در  سال 99 باعث شده تا بنا بر اذعان محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بودجه در سال آینده تغییری نکند. وی در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که به‌نظر می‌رسد (بودجه) از لحاظ عددی شبیه بودجه ۹۹ است و چیزی به آن اضافه نمی‌شود و در حد همین ۳۰ هزار میلیارد تومان باقی خواهد ماند.


حال با توجه به این شرایط الزاماتی که شورای شهر برای شهرداری تهران تعیین کرده چیست؟


الزامات شورای شهر برای تدوین بودجه شهرداری تهران در سال 1400


مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با اولویت‌های شورای شهر برای تدوین بودجه از سوی شهرداری تهران به خبرنگار آنا گفت: پنج جهت‌گیری کلان و اساسی بودجه سال 1400 شهرداری عبارت است از ارتقاء و بهبود تاب‌آوری شهر (در برابر خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی، شیوع و همه‌گیری کرونا،کاهش آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر نقش و مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری)، ارائه خدمات پایدار و با کیفیت به منظور نگهداشت شهر و تامین نیازهای شهروندان (با تأکید بر هوشمند سازی، اصلاح فرآیندها و بهبود روش‌ها و کاهش هزینه اداره شهر)، توجه به عدالت در توزیع منابع و توجه به مناطق و محلات کمتر توسعه یافته، جهت‌دهی به منابع برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهری اولویت‌دار( از طریق مولدسازی دارایی‌ها) و بهبود کیفیت زندگی شهروندان (از طریق توجه به توسعه محلی با اجرای پروژه های محلی به منظور رفع مشکلات محلات).


وی در ادامه در خصوص تأثیر کرونا بر فعالیت‌های مدیریت شهری پایتخت نیز عنوان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده‏‌ مهم مدیریت شهری که اثرش را اکنون و در نتیجه شیوع کرونا بیش‌ازپیش نشان می‌دهد، سیاست اجتماعی و رفاهی شهری است که باید مورد توجه شورای شهر و مدیران شهری قرار گیرد.


شهرداری تهران در سال 1400 به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران افزود: می‌بایست سیاستگذاری اجتماعی برای شهرداری در دستور کار قرار گیرد و براساس آن شهرداری در قالب «ایفای مسئولیت اجتماعی شهری» بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود را بازآرایی کند.


فراهانی تصریح کرد: برخی از حوزه‌هایی که  شهرداری تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود باید به آنها توجه کند شامل توانمندسازی اجتماعی، مسکن اجتماعی و استیجاری، مشاغل غیررسمی، سلامت اجتماعی، بی‌خانمان‌ها، کارگران فصلی، کودکان کار و مهاجران است که با تسهیل‌گری شهرداری و اقدام مشترک با شرکت‌ها و مؤسسات غیردولتی محقق خواهد شد.


وی در ارتباط با تحقق‌پذیری بودجه با توجه به وضعیت کرونایی در پایتخت نیز گفت: کرونا از یک طرف بر تحقق‌پذیری منابع بودجه و از طرف دیگر بر افزایش هزینه‌ها و مصارف بودجه تأثیرگذار است؛ بر همین اساس ما باید در بودجه 1400 تعادل میان منابع و مصارف را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم یک بودجه کارآ و اثربخش برای زندگی همشهریان عزیزمان تصویب کنیم.


انحراف از بودجه 1400 براساس قانون قابل اندازه‌گیری است


این عضو شورای اسلامی شهر در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر این‌که آیا این موضوع که شورای پنجم به‌طور کامل بر اجرای بودجه 1400 شهرداری نظارت ندارد بر فرآیند تدوین بودجه تأثیرگذار خواهد بود، عنوان کرد: مصوبات شورای شهر قائم به فعالیت یک دوره نیست. بسیاری از مصوبات ادوار پیشین شورا را ما در شورای پنجم پیگیری کردیم زیرا با تغییر اعضا و اتمام فعالیت یک دوره شورا، مصوبات شورا پابرجا هستند.


فراهانی افزود: ما تکالیفی را که در تبصره‌های بودجه سال 1400 به تصویب می‌رسانیم و تا لحظه آخر فعالیت شورای پنجم پیگیری خواهیم کرد و پس از اتمام دوره پنجم مطمئناً در دوره ششم این موضوع مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت؛ همان‌گونه که ما در سال 1396 تبصره‌ها و تکالیف بودجه مصوب شورای چهارم را از شهرداری پیگیری کردیم. درحقیقت مصوبات شورا به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد و خروجی شورا است که فرادوره‌ای بوده و در چارچوب مقررات‌گذاری شهری مورد توجه اعضاءی شورای شهر قرار می‌گیرد.


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در بحث نظارت بر بودجه 1400 از سوی شورای پنجم هم گفت: از حیث نظارت باید به این نکته توجه کرد که ما در بودجه مصوب با تبصره‌ها و جداول بودجه مواجه هستیم و شورای شهر هم بر اجرای جداول و ردیف‌های بودجه نظارت دارد. در این میان شهرداری هم مکلف به ارائه گزارش 6 ماهه از اجرای تبصره‌های بودجه بوده و چارچوب نظارت بر اجرای آن نیز مشخص و معین است.


وی اذعان کرد: علاوه بر این در چارچوب تفریغ بودجه حسابرس منتخب شورا درباره چگونگی اجرای بودجه مصوب سال 1400 به شورا گزارش خواهد داد؛ بنابراین الزامات نظارتی مورد نظر شما بر اساس قانون وجود دارد و حتی انحراف از بودجه سال 1400 نیز همچون بودجه همه سال‌ها قابل اندازه‌گیری دقیق است.


شایان ذکر است بنا بر اذعان محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران شهرداری می‌بایست تا پایان دی ماه امسال بودجه سال 1400 را تقدیم شورا کند و باید دید شهرداری در آن زمان تا چه اندازه نسبت به الزامات مطرح شده از سوی شورا پایبند بوده و می‌تواند تأکیدات مبنی بر ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شهرداری را جامه عمل بپوشاند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر