طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی + جزئیات
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال 1390 که به امضای 26 نفر از نمایندگان رسیده، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده که این ناظرین را در قالب طرح جدید استخدامی تعیین تکلیف کرده و آنها را بدون آزمون استخدام کند.
مقدمه (دلایل توجیهی):
به کارگیری سرمایههای انسانی ماهر و کارآمد در سازمانها و نهادهای یک جامعه نوعی سرمایهگذاری در زیرساختهای آن جامعه محسوب شده و نقش بیبدیلی در رشد و توسعهیافتگی آن جوامع خواهد داشت.
بخش قابلتوجهی از پیشرفت کشورهای توسعهیافته مرهون تجارب و مهارت نیروی انسانی شاغل در آن بوده و توسعه پایدار یک جامعه با توسعه و به کارگیری مطلوب سرمایههای انسانی آن جامعه میسر خواهد بود.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر استفاده از مهندسان جوان کشاورزی و فناوریهای روز، جهت نیل به خودکفایی در راستای اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، استفاده از متخصصین ماهر و باتجربهٔ این بخش با ایجاد امنیت غذایی، زیربنای توسعهٔ بخشهای صنعت و خدمات کشور را فراهم میکند و ایجاد امنیت غذایی در شرایط کنونی کشور، نقش مهم و حیاتی در عدم وابستگی به سایر کشورها خواهد داشت.
اما هم اکنون چهار میلیون و سیصد و سی هزار کشاورز ایرانی با سهم 23% اشتغال کشور و 12% تولید ناخالص ملی مظلومترین بخش اقتصاد کشور میباشند.
برای اینکه کشاورزان با اطمینان خاطر نسبت به بکارگیری شیوههای جدید تولید و همچنین گسترش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح، متناسب با اقتصاد مقاومتی اقدام کنند، ناظرین در سالهای اخیر با انتقال دانش روز به کشاورزان، گامی مؤثر در این زمینه برداشتهاند که به مواردی از نقش آنها اشاره میشود:
تأمین نیروی انسانی برای توسعهٔ بخش کشاورزی.
افزایش درآمد کشاورزان از راه آموزش شیوههای درست و بهینهٔ کاشت، داشت و برداشت محصول.
گسترش تکنولوژیهای جدید در بخش کشاورزی.
استفاده بهینه از نهادههای کشاورزی و در رأس آنها منابع آبی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی.
ترویج کشت محصولات سالم و ارگانیک با مدیریت استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی در راستای سیاستهای بهداشت و درمان کشور و جلوگیری از انواع بیماریها ازجمله سرطان و آلودگی محیطزیست.
ناظرین جهاد کشاورزی با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سالهاست با سختترین شرایط ممکن ازجمله حقوق ماهی صد و پنجاههزار تومان، بدون بیمه، بدون وسیله ایاب و ذهاب در سرما و گرما و تهدید خطرات مختلف بر نزدیکترین و دورترین اراضی کشاورزی نظارت داشتهاند و سالهاست اینهمه رنج و سختی را به امید استخدام و داشتن امنیت شغلی تحمل نمودهاند، و به علت بالا رفتن سن و نداشتن سابقه بیمه امکان اشتغال در هیچ ارگان یا سازمان دیگری را ندارند.
عدم توجه کافی به وضعیت معیشتی این قشر باعث سرخوردگی بسیاری از افراد باتجربه شده و تعداد زیادی علیرغم چند سال سابقه نظارت، به دلیل نداشتن امید به آینده و نداشتن درآمد کافی برای یک زندگی متوسط، این کار را رها کرده و به شغلهای بیارتباط با تحصیلات و تخصص خود مشغول شدهاند و این امر از دو جهت به اقتصاد کشور آسیب وارد میکند:
اول اینکه تمام هزینهای که دولت صرف آموزش تخصص و مهارت به آنان کرده، هدررفته و کشاورزان نیز از دانش و تجربه آنان محروم گشتهاند. دیگر اینکه برای آموزش و کسب مهارت آنان در شغل جدید، دوباره باید از منابع مالی کشور هزینه شود.
بنابراین با توجه به تعداد بازنشستگی بسیار زیاد از سال 1390 تاکنون در جهاد کشاورزی و عدم جذب نیرو طبق نیاز وزارت جهاد کشاورزی در سالهای اخیر، استخدام این کارشناسان باتجربه علاوه برافزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی در کشور و بالا بردن راندمان تولید و صادراتی نمودن محصولات در راستای تجارت غیرنفتی، باعث صرفهجویی در منابع مالی کشور نیز خواهد شد.
موضوع بسیار مهم در سال 1399 عدم تمدید قرارداد و رها کردن این قشر متخصص بدون تعیین تکلیف و استخدام است که ضربات جبرانناپذیری به بنیان خانواده و سبب ازهمگسیختگی خانواده آنها شده است. لذا طرح ذیل که به تأیید برخی نمایندگان (در برگ پیوست) رسیده است جهت رسیدگی تقدیم میگردد.
اسامی نمایندگانی که این طرح را امضا کردهاند به شرح ذیل است:
محمدرضا صباغیان بافقی - سیدعلی یزدی خواه - غلامعلی کوهساری - قاسم ساعدی - محمدتقی نقدعلی - جعفر راستی - سیدجواد حسینی کیا - رحمت اله نوروزی - شیوا قاسمی پور - جلال محمودزاده - سیدمصطفی آقامیرسلیم - یحیی ابراهیمی - سیدسلمان ذاکر - رضا آریان پور - پرویز اوسطی - علی جدی - علی رضائی - سیدمحمدرضا میرتاج الدینی - انور حبیب زاده بوکانی - نصراله پژمان فر - سیدکاظم دلخوش اباتری - جواد نیک بین - کمال حسین پور - احمد محرم زاده یخفروزان - موسی احمدی - محمد کعب عمیر
عنوان طرح: طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال 90 مجلس شورای اسلامی
ماده واحده - دولت (وزارت جهاد کشاورزی) مکلف است با رعایت حکم بند «ج» ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 7 /8 /1386، تعداد پنج هزار نفر از کارشناسان ناظر با مدرک کارشناسی و بالاتر، با رعایت ماده 46 قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط عمومی استخدامی کشور در پستهای کارشناسی عملیاتی و نظارتی و ترویج محصولات کشاورزی و ... در مراکز و مدیرت های جهاد کشاورزی استانها و شهرستانها با اولویت سابقه و بدون آزمون، تماماً طبق سند توسعه و اعلام نیاز آن وزارت خانه به سازمان اداری و استخدامی طی نامه شماره 3876 /96 /200 مورخ 11 /2 /96 به کار گرفته شوند.
تبصره 1 - با توجه به اینکه پنج هزار نفر از ناظرین بخش کشاورزی بعد از مصوبه سال 90 مجلس محترم وجود دارند که با سابقه فعالیت 10 ساله از سال 86 تاکنون درهیچ طرح و مصوبهای استخدام نشدهاند، لذا وزارت جهاد کشاورزی مکلف است این ناظرین را در قالب طرح جدید استخدامی تعیین تکلیف نماید.
تبصره 2 - برای اشخاص دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتر از کارشناسی یک امتیاز و هر سال سابقه کاری بالاتر به عنوان ناظر کشاورزی، یک امتیاز منظور میشود و سوابق کاری این کارشناسان به حداکثر سن استخدامی اضافه میشود.
تبصره 3 -این طرح شامل افرادی میشود که به عنوان ناظر محصولات مختلف کشاورزی در قالب طرح نظارت با جهاد کشاورزی همکاری داشتهاند و شامل افرادی که در طرحهای دیگر وزارت جهاد کشاورزی سوابق اجرایی دارند، نمیشود.
تبصره 4 -با توجه به اینکه ناظرین کشاورزی از بین فارغ التحصیلان کشاورزی به وسیله آزمون انتخاب میشوند و مرحله انتخابی به وسیله آزمون را گذراندهاند، از آزمون اداری استخدامی دولت معاف میشوند.
تبصره 5 -بار مالی این طرح طبق بند «ج» ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری، از محل بازنشستگان تأمین میشود.
تبصره 6 -به جهت رفع ابهامات و دفاع از حق ناظرین واقعی، هیئتی متشکل از نمایندگانی از ناظرین کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، مجلس محترم شورای اسلامی جهت صحت سوابق ناظرین تشکیل شود و تمامی سوابق به تأیید نماینده ناظرین و ارگانهای نام برده برسد.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/