صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹
رحیمی در پاسخ به آنا؛

سهم 45 صدم درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی/ بودجه پژوهشی متنوع است اما کافی نیست

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از بودجه پژوهشی سال 1400 انتقاد کرد: همچنان سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی 45 صدم درصد است.
کد خبر : 546811

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامحسین رحیمی در نشست خبری مجازی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره بودجه پژوهشی سال 1400 و سهم آن از تولید ناخالص ملی اظهار کرد: متاسفانه تاکنون سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی 0.45 بوده است در صورتی که بر اساس برنامه ششم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به 1.5 درصد می‌رسید.


وی افزود: البته برای بودجه پژوهشی در بخش‌های مختلفی از بودجه نظیر سود شرکت‌های سودده و مالیات سهم‌هایی در نظر گرفته شده است اما سرجمع مبالغ زیاد نیست. کشوری که می‌خواهد در جهان نقش آفرینی کند و اتفاقا می‌تواند به این هدف دست یابد باید بودجه کافی نیز تامین شود. با این حال هر بودجه‌ای که مسئولان تصویب کنند ما به عنوان مجری به بهترین شکل آن را اجرایی می‌کنیم.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره تخلفات علمی و پایان‌نامه‌فروشی گفت: قانون مبسوطی در این زمینه وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. به نظر بنده اولین مقصر در پایان‌نامه‌های کپی اساتید راهنما هستند چگونه این اساتید متوجه نمی‌شود که پایان‌نامه‌ای کپی شده است؟ دومین مقصر مدیران گروه هستند مدیران گروه نیز در این زمینه باید بررسی‌های لازم را انجام دهند. آخرین فرد متخلف دانشجو است. دانشجویی که در این زمینه متخلف شناخته شود نه تنها اعتبار مدرک خود را از دست خواهد داد بلکه سایر امتیازهای به دست‌آورده را باید واگذار کند. استفاده از سامانه همانند جو در این زمینه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. به دانشگاه‌ها توصیه می‌شود که از این سامانه استفاده کنند.


رحیمی درباره اولویت‌های پژوهشی بیان کرد: در نقشه جامع علمی کشور اولویت‌های پژوهشی مشخص شده است اما هنوز برنامه اجرایی خاصی از آن استخراج نکرده‌ایم البته در این میان تجهیز آزمایشگاه‌ها یکی از برنامه‌های ماست تا از این طریق با سازمان استاندارد همکاری داشته باشیم.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر