صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
پژوهش در خدمت توسعه علم/ ۸؛

نمایشگاه آنلاین پژوهشی در سال کرونایی/ فناوران در صف عرضه مجازی محصولات

هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار به دلیل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامت آحاد مردم به صورت مجازی برگزار می‌شوند.
کد خبر : 546471

گروه فناوری خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث لغو بسیاری از رویدادهای فناورانه چون نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و کنگره‌ها شد. در کشور نیز اکثر نمایشگاه‌ها و رویدادهای فناورانه برای جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا لغو شدند یا به صورت مجازی برگزار شدند.  هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار نیز با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا در کشور از 27 تا 30 آذر به صورت مجازی برگزار می‌شوند.


این دو نمایشگاه هر سال در هفته پژوهش برگزار می‌شوند و در ابتدا قرار بود به صورت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شوند اما با توجه به قرمز شدن وضعیت تهران تصمیم بر این شد که به صورت کاملاً مجازی برگزار شود. بازدیدکنندگان می‌توانند در سایت msrt-expo.ir از بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و   در سایت iranlabexpo.ir از هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت دیدن کنند.


همه چیز درباره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت 


به گفته پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه در کشور از یک سو تجهیز مراکز و آزمایشگاه‌ها با مواد و تجهیزات ساخت ایران و از سوی دیگر تشویق شرکت‌های داخلی برای تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بود. در دوره اول این نمایشگاه تنها 130 شرکت حضور داشتند اما دوره هفتم با حضور 357 شرکت و  بیش از 9 هزار و 100 محصول برگزار شد. 


دوره هفتم نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی با فروش 328 میلیارد تومان و حمایت 35 درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرثمرترین دوره این نمایشگاه به شمار می‌رود و رشد فروش شرکت‌ها نسبت به دور اول 260 درصد افزایش داشته است. به طور کلی فروش هفت دوره قبلی این نمایشگاه حدود 830 میلیارد تومان با 35 درصد حمایت معاوت علمی و فناوری بوده است. در این نمایشگاه سعی می‌شود تا پلی میان بخش خصوصی و بخش دولتی شکل بگیرد و مراکز آموزشی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور نیز با محصولات ایرانی تجهیز شوند.


نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نمایشگاهی یک ساله و شناور است که ثبت محصول، خرید و فروش  آن طی سال ادامه دارد. بنابراین مفهوم نمایشگاه مجازی برای برگزارکنندکان ناآشنا نیست. روال دوره هشتم نیز مانند دوره‌های قبلی است و تغییری در آن ایجاد نشده است. سفارش محصول از شرکت‌ها به صورت گذشته انجام می‌شود و مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت نمایشگاه محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را سفارش دهند.


نظام موضوعی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت


هشتمین دوره از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت در 14 موضوع شامل نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست‌ مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی، خدمات کالیبراسیون برگزار می‌شود. همچنین بخش جدیدی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تولیدکننده تجهیزات آموزشی موردنیاز آموزش و پرورش از سال گذشته به این نمایشگاه اضافه شده است.


براساس تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش، از دوره هفتم این نمایشگاه  یارانه 50 درصد برای مدارس و 70 درصد برای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اختصاص یافته تا مدارس و مراکز کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای بتوانند تجهیزات بخرند و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود را به‌روزرسانی کنند. 


سطح حمایتی از محصولات چگونه است؟


هدف اصلی نمایشگاه تجهیزات و مواد ایران‌ساخت حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی است، بنابراین کمک بلاعوضی برای محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه از سوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده  که برای محصولات سطح اول 40 تا 50 درصد، سطح دوم 25 درصد و سطح سوم 10 درصد است.


تسهیلات لیزینگ هشت تا ۱۰ درصدی برای خریداران بخش خصوصی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط خط اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود. برای تشویق شرکت‌ها به ارائه تخفیف مناسب به خریدارانی که مشمول حمایت‌ها نمی‌شوند نیز ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد کم،  توسط صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود.


در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار چه می‌گذرد؟


نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار هر سال همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود تا مروری بر فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشور شده و موفقیت‌ها و ناکامی‌ها نیز شناسایی شوند. این نمایشگاه در ابتدا قرار بود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شود اما برای حفظ سلامت آحاد جامعه تصمیم بر این شد که کاملاً مجازی برگزار شود.  


به گفته غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ بیست و یکمین دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی با تنوع و وسعت دوره‌های قبلی برگزار می‌شود. این امر به افراد در هر سن، شرایط و موقعیت جغرافیایی اجازه می‌دهد تا از محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه بازدید کنند. بیش از 2 هزار و 500 فناوری و 41 کارگاره تخصص در این بیست و یکمین دوره این نمایشگاه ارائه می‌شود و از  88 طرح نیز  رونمایی می‌شود.


۶۹ دانشگاه، ۱۸ پژوهشگاه، ۳۵ پارک علم و فناوری، ۱۵ مرکز رشد و پنج موسسه تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در نمایشگاه امسال حضور دارند.  ۱۲۸ طرح از شرکت‌های فناور خصوصی، یک هزار و ۲۸۷ طرح از دانشگاه‌ها، ۵۴۰ طرح از پارک‌های علم و فناوری، ۳۸۶طرح از مراکز رشد و ۲۴۸ طرح از پژوهشگاه‌ها در بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار حضور دارند. سهم فناوری‌های ارائه‌شده در  بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار برای دانشگاه‌ها 50 درصد، پژوهشگاه‌ها 9 درصد، پارک‌های علم و فناوری 21 درصد، مراکز رشد 15 درصد و موسسات تحقیقاتی پنج درصد است.


سامانه نمایشگاه مجازی دستاوردهای پژوهشی ساخت ایران است


سامانه مجازی که بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در بستر آن برگزار می‌شود توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری گیلان ساخته شده است. نمایشگاه فیزیکی به صورت کامل در این بستر مجازی پیاده‌سازی شده و شامل غرفه‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند از این غرفه‌ها بازدید کرده وبا  محصولات فناورانه و نوآورانه عرضه‌شده در آنها آشنا شوند.


برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در هفته پژوهش نشانه هم‌افزایی و همکاری میان دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که متولی پژوهش و فناوری در کشور به شمار می‌روند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر