صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب:

فرایند شروع کسب و کار از 72 ساعت به کمتر از ۳ روز تقلیل یافت است/ 3 اقدام مهم در راستای تسهیل تولید

وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت: فرایند شروع کسب و کار در تهران بیش از ۷۲ روز طول می‌کشید که به کمتر از ۳ روز تقلیل یافته است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای انجام اقدامات تکمیلی و بنیادی، این زمان به یک روز کاهش می‌یابد.
کد خبر : 546277

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدامات انجام‌شده در رابطه با بهبود و تسهیل فضای کسب‌وکار را در قالب نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری ارائه کرد. در این نامه آمده است:‌


پیش از هر سخنی، تشکر خالصانه خود بابت توجه ویژه حضرت‌عالی به گزارش‌های مرتبط با حوزه بهبود محیط کسب‌وکار این وزارتخانه را ابراز می‌دارد و به استحضار می‌رساند: پس از فرمایشات گران‌قدرتان در تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در خصوص انجام اقدامات مقتضی برای ارتقاء امتیاز و رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص سهولت انجام کسب‌وکار بانک جهانی در راستای تحقق منویات حکیمانه حضرتعالی، اقدامات اجرایی به شرح ذیل انجام پذیرفته است


۱- در تاریخ ۱۰ خردادماه سال جاری پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و با همکاری آن اتاق، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، سازمان تأمین اجتماعی، روزنامه رسمی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور، راه‌اندازی شد. در این پنجره واحد، عملیات ثبت شرکت، ثبت‌نام در نظام مالیاتی و انجام امور مالیاتی، تخصیص کد کارگاهی تأمین اجتماعی، ثبت آگهی تأسیس در روزنامه رسمی و روزنامه‌های کثیرالانتشار و تحویل دفاتر پلمپ شده مالیاتی انجام می‌پذیرد. این خدمات در ابتدا تنها برای تأسیس شرکت‌های مسئولیت محدود بود که با مصوبه هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار این خدمات به شرکت‌های سهامی خاص نیز تسری داده‌شده و در ادامه، ثبت تغییرات شرکت‌ها و همچنین ثبت علائم تجاری نیز در دستور کار قرار گرفته است که به یاری خداوند تا پایان سال جاری این خدمات نیز به‌صورت گسترده به فعالین بخش خصوصی ارائه خواهد شد.


بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، فرایند شروع کسب‌وکار در شهر تهران، ۷۲.۵ روز به طول می‌انجامید و باعث افتخار است که اعلام نمایم تا تاریخ ۱۳۹۹/۹/۱۰ تعداد ۷۶۵ شرکت در این پنجره واحد به ثبت رسیده و میانگین زمانی انجام همه این اقدامات برای هر شرکت به کمتر از ۳ روز تقلیل یافته است. البته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای انجام اقدامات تکمیلی و بنیادی، به دنبال این هستیم که این زمان به ۱ روز کاهش یابد. با عنایت به تجربه موفق کسب‌شده در تهران، در تاریخ ۱۳۹۹/۵/۵ در ۴ شهر مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز این پنجره‌های واحد فیزیکی راه‌اندازی شده است که درمجموع در این شهرها نیز تاکنون تقریباً ۲۴۰ شرکت با میانگین زمانی ۳ روز ثبت شده‌اند. ازجمله اقداماتی که منجر به این کاهش زمان ارائه خدمات شده است می‌توان به ایجاد ارتباط الکترونیکی و تعامل بین سازمانی، حذف کد اقتصادی و جایگزینی آن با شناسه ملی و کد ملی اشخاص، تسهیل فرآیند ثبت‌نام نظام مالیاتی و الکترونیکی شدن کامل این فرآیند (که منجر به کاهش ۵۵ روزه زمان ارائه خدمات مالیاتی شده است) و همچنین ارائه خدمت مباشرت به‌صورت تخصصی و رایگان به ارباب رجوع اشاره نمود.


۲- با عنایت به تخصصی بودن دعاوی تجاری و تأثیر آن در نماگر اجرای قراردادها از شاخص سهولت انجام کسب‌وکار بانک جهانی، در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۹ مجتمع قضایی تخصصی دعاوی تجاری با همکاری مشترک قوه قضاییه و این وزارتخانه در شهر تهران راه‌اندازی شده است. براساس آخرین گزارش بانک جهانی، رسیدگی به یک دعوای تجاری در تهران ۵۰۵ روز زمان می‌برد و کیفیت رسیدگی قضایی نیز امتیاز ۵ از ۱۸ را داراست. پس از افتتاح این مجتمع و با راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی حقوق تجاری که در آن صاحب‌نظران حقوق تجارت، دست‌اندرکاران قوه قضاییه، متخصصین بهبود محیط کسب‌وکار و فعالین اقتصادی بخش خصوصی حضور دارند، انتظار می‌رود نتیجه بررسی‌های منجر به اقدام این کارگروه‌های تخصصی، در فاز نخست زمان رسیدگی به پرونده‌های دعاوی تجاری به ۱۸۰ روز و کیفیت رسیدگی به امتیاز ۷ از ۱۸ برساند.


۳- علاوه بر ۲ مورد فوق‌الذکر، تدوین لایحه حمایت از سهامداران خرد در این وزارتخانه و ارسال آن از طریق هیئت محترم دولت به مجلس شورای اسلامی برای تصویب و همچنین انجام اقدامات مقدماتی برای تدوین لایحه وثایق بانکی نیز ازجمله اقداماتی است که در این خصوص صورت پذیرفته و همچنان نیز در دست پیگیری است. لازم به ذکر است که بر اساس نحوه ارزیابی بانک جهانی حداقل ۲ سال باید از پیاده‌سازی و اجرای هر اقدام اصلاحی بگذرد تا در ارزیابی محیط کسب‌وکار یک کشور لحاظ شود لذا اثرات این اقدامات در امتیازدهی و رتبه‌بندی گزارش‌های بانک جهانی از ۲ سال آینده مشاهده خواهد شد.


شایان‌ذکر است در سال گذشته علاوه بر این اقدامات، ۸ مورد اقدام اصلاحی اساسی دیگر که مورد تأیید رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران بوده نیز صورت پذیرفته است که متاسفانه به دلیل نگاه سیاسی بانک جهانی، موردپذیرش آن بانک قرار نگرفته است. لکن آنچه در این میان اهمیت دارد، ارتقای سطح ادراک بهبود محیط کسب‌وکار در نزد مردم و فعالان بخش خصوصی است که خوشبختانه نظرسنجی‌های میدانی نشان می‌دهد این اتفاق مبارک با اقداماتی که شرح آن به محضرتان ارائه شد رخ‌داده است.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر