صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

ساخت حسگر دمایی که با امواج رادیویی شارژ می‌شود

دانشمندان تراشه بسیار ریزی را درست کرده‌اند که می‌تواند درجه حرارت هر جایی را که در آن قرار می‌گیرد، اندازه‌گیری کند. این تراشه نیاز به هیچ باتری‌ای ندارد زیرا انرژی مورد نیازش را امواج رادیویی شبکه‌های بی‌سیم که از آن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنیم، تامین می‌کند.
کد خبر : 54606

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Gizmodo، این حسگر یک مربع 2 میلی‌متری است و فقط 1/6 میلی‌گرم وزن دارد. این حسگر به محض اینکه شارژ شود، روشن می‌شود و دما را اندازه می‌گیرد و سیگنال ضعیفی را برای آشکارسازی به روتر یا رهیاب می‌فرستد. فرکانس این سیگنال به دمای اندازه‌گیری شده بستگی دارد.


این تراشه قادر است به کار در زیر لایه‌ای از رنگ، گچ یا بتن است که دقیقا هدف دانشمندان نیز از ساخت این تراشه همین است. محققان معتقدند که می‌توان از این دستگاه‌های کوچک در داخل ساختمان تعبیه کرد تا همانند چشم مراقب وضع ساختمان باشند. آنها ادعا می‌کنند که از همین فناوری می‌توان برای ساخت تراشه‌هایی که حرکت، نور و رطوبت را تشخیص می‌دهند، بهره گرفت.


البته محققان با چالشی در این مورد مواجهند. این تراشه فقط می‌تواند سیگنال‌ها را با برد 2/5 سانتی‌متر منتقل کند. اما مهندسان امیدوارند که بتوانند این میزان را به 5 متر افزایش دهند.


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر