صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
هفته پژوهش در ایام کرونا/ 4 رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان مطرح کرد؛

کارآفرینی؛ محور اصلی فعالیت‌های پژوهشی/ دنیا در عرصه تولید علمی چشم به ایران دوخته است

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: فناوری و پژوهش مقدمه‌ای برای خلق ثروت از دانش بوده و محور اصلی فعالیت‌های پژوهشی نیز کارآفرینی است.
کد خبر : 545993

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، یعقوب محمدی‌فر در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش که به‌صورت مجازی برگزار شد، با گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: فناوری و پژوهش مقدمه‌ای برای خلق ثروت از دانش بوده و محور اصلی کارهای پژوهشی کارآفرینی است.


وی افزود: در سال‌های اخیر هفته پژوهش از مدارس آغاز می‌شود تا الگویی باشد برای پژوهشگران آینده و دانش‌آموزان این پیام مهم را پیش از ورود به دانشگاه دریافت کنند و مباحث پژوهشی را جدی‌تر بگیرند.


رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: در سال‌های ابتدایی برگزاری هفته پژوهش، موضوع اصلی پژوهش صرف بود؛ اما چند سالی که پژوهش را در کنار فناوری قرار دادیم حتی عنوان وزارت علوم به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد.


لزوم آغاز آموزش اصولی از پایه‌های تحصیلی ابتدایی


محمدی‌فر با بیان اینکه برخی شرکت‌ها با وجود سرمایه زیاد موفقیت و ثروت چندانی ندارند، یادآور شد: این در حالی است که شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و ... سرمایه مادی زیادی ندارند و سرمایه‌های آنها ذهنی و بر مبنای دانش است.


وی تبیین کرد: ارزش آنها در بازارهای بورس زیاد نبوده و این نشان‌دهنده آن است که می‌توانیم از دانش خود ثروت جمع کنیم.


جانشین رئیس ستاد هفته پژوهش استان همدان با تأکید بر اینکه مبنای پژوهش و فناوری خلّاقیت است، عنوان کرد: خلّاقیت باید از مدارس آغاز شود و در دانشگاه‌ها پرورش پیدا کند تا نتایج آن در خدمت جامعه قرار گیرد.


محمدی‌فر با بیان اینکه در نسل‌بندی مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های دنیا ابتدا اصل پژوهش‌محوری بود و سپس کارآفرینی اصل قرار گرفت، توضیح داد: اکنون تأثیرگذاری و مسئولیت اجتماعی مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی آن است که آموزش اصولی را از مهدهای کودک و پایه‌های تحصیلی ابتدایی آغاز کنند.


وی با تأکید بر اینکه ایجاد ذهن پرسشگر باید در بچه‌ها باید به جد مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: البته نظام آموزش و پرورش در سال‌های اخیر این فعالیت‌ها را آغاز کرده؛ اما باید این اقدامات را تسریع دهد تا ذهن پرسشگر دانش‌آِموزان را از پرسش به مسئله‌محوری تبدیل کنیم.


بچه‌ها باید به دنبال جابه‌جایی مرزهای علمی باشند


رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه باید بچه‌ها به دنبال حل مسائل علمی و جابه‌جایی مرزهای علمی باشند، تبیین کرد: این مسئله دور از ذهن نیست و در ایران اگر بخواهیم از نظر جمعیتی در نظر بگیریم یک درصد جمعیت جهان و بیش از دو درصد از تولیدات علمی دنیا در اختیار ایران است که به‌عنوان شانزدهمین قدرت تولیدکننده دانش و مقاله مطرح هستیم.


محمدی‌فر با بیان اینکه امیدواریم به‌زودی جزء 16 قدرت اقتصادی نخست دنیا قرار گیریم، تشریح کرد: این امر نشان می‌دهد راهی را که دنبال می‌کنیم دانش را به ثروت تبدیل کرده و این حاصل نمی‌شود مگر به اراده جوانان که همیشه در دنیا شگفتی آفریدند.


وی اضافه کرد: امروز در عرصه تولید علمی دنیا به جمهوری اسلامی چشم دوخته که جوانان با مهندسی معکوس توانسته‌اند مرزهای دانشی را جابه‌جا کنند و در ادامه نیاز به هم‌آوایی در کل عرصه‌های کشور است تا از همه ظرفیت‌های ویژه نونهالان تا نوجوانان استفاده شود.


انتهای پیام/4078/4121/


انتهای پیام/

ارسال نظر