صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹
بلومبرگ:

قطر مخالف قطع رابطه با ایران است/ احتمال توافق اولیه عربستان و قطر برای حل بحران 3 ساله

یک پایگاه خبری آمریکا به‌نقل از منابع آگاه خبر داد قطر مخالف قطع رابطه با ایران است، ولی عربستان و قطر به توافق اولیه برای پایان دادن به بحران سه ساله میان خود نزدیک شده‌اند.
کد خبر : 545491

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری بلومبرگ به‌نقل از منابع آگاه گزارش کرد: با میانجی‌گری دولت آمریکا، عربستان و قطر به توافق اولیه بر سر پایان بحرانی که سه سال است ادامه دارد، نزدیک شده‌اند.


 به‌گفته یکی از منابع، توافق مذکور شامل سه کشور دیگری که قطع روابط خود با قطر را در سال 2017 میلادی اعلام کرده بودند، یعنی مصر، امارات و بحرین نمی‌شود.


همچنین منبع دیگری عنوان کرد به‌دلیل مخالفت قطر با قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران و مشکلات مربوط به این موضوع، توافق جامع میان ریاض و دوحه همچنان دست نیافتنی است.


بلومبرگ نوشت: پیشرفت‌های بالقوه در این زمینه پس از ماه‌ها تلاش دیپلماتیک بی‌وقفه و میانجی‌گری کویت به‌دست آمده است. همچنین اقدام آخر «جرد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و فرستاده وی به خاورمیانه در سفر هفته جاری به منطقه خلیج(فارس) نتیجه داد.



جرد کوشنر، فرستاده ترامپ به منطقه خلیج‌فارس


به‌گفته دو منبع آگاه، نزدیکی روابط ریاض و دوحه احتمالاً شامل بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی، پایان دادن به  «جنگ رسانه‌ای» و سایر اقداماتی می‌شود که اعتماد میان دو طرف ایجاد و روابط به‌تدریج به حالت قبل بازگردد.


دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند عربستان و امارات «نیروی محرک» تحریم قطر بودند که به تجزیه منطقه، تغییر مسیر پروازها و برهم زدن روابط تجاری منجر شدند. امارات با ازسرگیری روابط با قطر مخالف بود، زیرا ترجیح می‌داد برای جلوگیری از هرگونه تنش در روابط با ایران، بر ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی تمرکز کند.


بلومبرگ نوشت: عربستان به نوبه خود نگران چشم‌انداز كاهش فشار آمریكا بر ایران با آغاز به کار دولت بایدن دموكرات است كه می‌تواند تأسیسات نفتی را در معرض خطر قرار دهد. دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند، اختلافات ریاض با متحدانش در زمینه سیاست‌های اوپک نیز در حال افزایش است.


پیش‌تر فایننشال تایمز گزارش کرده بود؛ پادشاهی عربستان قبل از استقرار دولت جدید آمریکا در کاخ سفید به ریاست جو بایدن، تلاش‌هایش را برای حل بحران سه‌ساله با قطر افزایش می‌دهد. 


طبق این گزارش، تمایل برای پایان دادن به محاصره تحمیل‌شده علیه قطر در چهارچوب تلاش محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان برای جلب حمایت بایدن است و می‌تواند اقدامی برای وداع با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمريكا تلقی شود. 


این روزنامه به نقل از منابعی اعلام کرد: عربستان قصد دارد  به بایدن هدیه‌ای بدهد، زیرا ولیعهد سعودی پس از پیروزی بایدن احساس خطر کرده است و می‌خواهد با قطر معامله کند. 


برخی تحلیلگران سعودی خبر دادند که عربستان از چند ماه قبل برای حل مشکلات با قطر وارد رایزنی شده است و مذاکرات دو طرف با میانجی‌گری امارات و کویت در حال انجام است. 


به نوشته این روزنامه، مقام‌های سعودی و اماراتی می‌خواهند قطر از انتقاد از عربستان در شبکه‌های تلویزیونی خود دست بردارد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر