تجزیه و تحلیل دادهها برای سهولت در ارائه خدمات/ هوش مصنوعی و تلاش برای ارتقای صنعت بیمه
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوري و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، استفاده از فناوری در صنعت بیمه، درست مثل هر صنعت دیگری در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. پیشرفت در فناوری هم به نفع نمایندگیهای بیمه است و هم مشتریان، ازاینرو آن را از مؤلفههای ضروری صنعت بیمه به شمار میآورند. برای مثال مشتریان تمایل بیشتری به دریافت آنلاین اطلاعات قیمتهای بیمه دارند و همچنین میخواهند موارد تحت پوشش را با استفاده از یک برنامه موبایل مدیریت کنند.
استفاده از فناوری در دورههای آینده رشد چشمگیری را شاهد خواهد بود. بسیاری از شرکتهای بیمه و مشاغل تحت پوشش آن، از ابزارهای فناوری برای اهداف خود بهره میبرند. در حالی که شرکتهای بیمه معمولاً از فناوری برای کسب برتری در رقابت با شرکتهای رقیب استفاده میکنند، صاحبان مشاغل از این ابزارها برای بهبود پوشش خسارت پرسنل، جبران خودکار خسارات، مشمول بیمه شدن یا نشدن و... استفاده میکنند. فناوری به روشهای زیر توسط مشاغل و کارمندان برای اهداف بیمهای مورد استفاده قرار میگیرد:
1. از فناوری میتوان برای آموزش کارکنان در مورد خطرات مختلف بهره کرد.
2. کارمندان میتوانند از فناوری برای گزارشدهی سریعتر حوادث و جبران خسارت کارگران استفاده کنند.
3. از فناوری میتوان برای بررسی ادعای خسارت کارگران و نحوه واکنش بیمه در جبران آن استفاده کرد.
4. برای ارائه خدمات مراقبتهای فوری پزشکی میتوان از پزشکی از راه دور استفاده کرد.
مواردی که در ادامه گزارش مرور خواهیم کرد روشها و ابزارهای نوظهوری هستند که توسط شرکتهای بیمه مورد استفاده قرار میگیرند و بر صنعت بیمه تأثیر میگذارند.
تجزیه و تحلیل پیشنگرانه دادهها
اکثر شرکتهای بیمه اطلاعات زیادی را راجع به مشتریان و مؤلفههای کسبوکار آنها جمعآوری میکنند. آنها از این دادهها برای دستیابی به پیش بینیهای بهتر در موارد زیر بهره میبرند:
1)شناسایی و تحقق الزامات و روندهای فعلی و آینده بیمه.
2)عوامل خطر مرتبط با یک کسبوکار یا بیمه خاص.
3)تشخیص امکان لغو بیمه از سوی مشتریان
4)ارزیابی خطر ادعاهای متقلبانه از سوی مشاغل.
5)مدیریت انواع ادعاها و شناخت هر الگو.
6)یافتن مشتریان جدید از طریق تجزیه و تحلیل روند نیازهای بیمه شغلی.
هوش مصنوعی
بیشتر مشاغل به دنبال راهحلهای اختصاصی برای نیازهای بیمهای خود هستند. هر شغلی بر اساس اندازه و ماهیت تجارت و کسبوکار خود، نیازهای بیمهای متفاوتی دارد. هوش مصنوعی میتواند به طراحی راهحلهایی برای برآوردهسازی خواستههای منحصر به فرد مشاغل گوناگون کمک کند.
شرکتهای بیمه با کمک هوش مصنوعی میتوانند روند صدور بیمه را تغییر دهند. همچنین از طریق هوش مصنوعی میتوان با دستیابی به مقدار زیادی از دادهها در مدت زمان کوتاه و پایین آوردن احتمال خطای انسانی، چرخه «ادعاهای بیمهای» را بهبود بخشید. مشاغل میتوانند از طریق سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت بیمه برای گزارش دقیق ادعاهای خود استفاده کنند.
در حال حاضر، استفاده از هوش مصنوعی محدود به «دستیابی به بهرهوری عملیاتی بهتر» و تلاش برای «آسان سازی فعالیتهای مشتری» است. با این حال، هوش مصنوعی در آینده در شناسایی و ارزیابی ریسک بیمه برای مشاغل تأثیر خواهد داشت. اتوماسیون «پردازش ادعاها» از طریق پروندههای دیجیتالی که در فضای ابری ذخیره شدهاند میتواند روند موجود را به طور قابل توجهی تغییر دهد. هوش مصنوعی با شناسایی منابع جدید درآمد، بر سودآوری نیز تأثیر میگذارد.
استفاده از دادهها در رسانههای اجتماعی
استفاده اولیه از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغات به یک امر مرسوم شرکتهای بیمه تبدیل شده است. دادههای به دست آمده از رسانههای اجتماعی را میتوان در بهبود ارزیابی خطرات تهدیدکننده مشاغل مورد استفاده قرار داد. همچنین میتوان از دادههای شبکههای اجتماعی برای افزایش تشخصیص ادعاهای دروغین بهره برد. روشهای جدید مدیریت رسانههای اجتماعی میتواند ارتباط با مشتریان را بهبود بخشد.
برای اینکه بدانید شبکههای اجتماعی تا چه اندازه دارای اهمیت هستند، ذکر همین نکته بس است که بسیاری از شرکتهای معتبر بیمه در سطح جهانی، اکنون کل تعاملات و مسائل مرتبط با پشتیبانی از مشتریان خود را به شبکههای اجتماعی منتقل کردهاند. مشاغل میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی نسبت به قیمتها و موارد تحت پوشش بیمه کسب اطلاع کنند و خدمات دلخواه خود را تقاضا کنند.
شرکتهای بیمه حتی میتوانند از رسانههای اجتماعی برای تأیید صحت ادعاها و غربال کردن ادعاهای جعلی استفاده کنند. بنابراین بسیاری از ابزارهای نظارتی در این شبکهها میتواند بخشی از روند بررسی ادعاها باشد. بیمهها میتوانند فعالیتهای مشاغل را از طریق رسانههای اجتماعی رصد کنند.
بات مکالمه
این روزها بسیاری از شرکتها قسمت اعظم ارتباطات با مشتریان خود را از طریق باتهای مکالمه(Chatbot) انجام میدهند. تخمین زده میشود که تا سال 2025 بیش از 90 درصد از تمام ارتباطات مشتری از طریق این رباتهای نرمافزاری انجام میشود.
باتهای مکالمه دارای هوش مصنوعی هستند و به این طریق میتوانند با مشتریان ارتباط هوشمند برقرار کنند و در اکثر موارد، مشکلات مشتریان را حل کنند. باتهای مکالمه باعث صرفهجویی در وقت و منابع شرکت بیمه میشوند. این رباتها قادر به تکمیل فرآیندهای مشترک مانند تقاضای بیمه، طرح ادعا و بسیاری موارد دیگر خواهند بود. بنابراین تعاملات مستقیم انسانی صرفاً مخصوص موارد پیچیده خواهد بود.
هواپیماهای بدون سرنشین
هرچند شرکتهای بیمه در حال حاضر استفاده محدودی از هواپیماهای بدون سرنشین دارند، با این وجود میتوان از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارزیابی و محاسبه رویدادهای گوناگون استفاده کرد. برای مثال از هواپیماهای بدون سرنشین میتوان برای بررسی مکانهای تجاری مانند کارخانهها، مشاغل در ابعاد بزرگ مانند کارهای مرتبط با باغ و مزارع و سایر شغلهایی که دسترسی به آنها توسط انسان دشوار است استفاده کرد.
ازاینرو استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین میتواند صرفهجویی زیادی را در هزینههای ارزیابی عوامل خطر کسبوکار به همراه داشته باشد. آخرین تحولات فناوری به ارائهدهندگان بیمه در افزایش درآمد و سودآوری کمک میکند. فناوری همچنین میتواند به مشاغل کمک کند تا سیاستهای خود را به طور مؤثری تنظیم و مدیریت کنند و همچنین با سهولت بیشتری ادعاهای بیمهای خود را پیگیری کنند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/