صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴
در مراسم روز دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی

فرماندار ویژه میانه: 16 آذر، خیزش و جنبش به یادماندنی در تاریخ ایران است‎

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه گفت: امروز حادثه ۱۶ آذر، یک خیزش و جنبش به یاد ماندنی و حرکتی پر فراز و نشیب در تاریخ معاصر کشورمان است و در رأس این حرکت بزرگ دانشجویان بودند که به همراهی علمای بزرگ آن زمان توانستند نهضت مشروطیت را پایه ریزی کنند.
کد خبر : 54461

به گزاش خبرنگار خبرگزاری آنا، حمید شکری در مراسم روز دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه اظهار کرد: ما اگر بخواهیم موضوع جنبش دانشجویی را درتاریخ معاصرمان بررسی کنیم، باید به دوران نهضت مشروطیت برگردیم که قبل از آن دوران، ما تاریخ ۲۵۰۰ ساله را داشتیم.


معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه افزود: قبل از دوران مشروطیت، هیچ خبری از نقش و حضور مردم به ویژه قشر تحصیل کرده در محیط‌های اجتماعی نبود. حکومت‌ها حکومت‌های دیکتاوری بوده و هیچ گونه جنبش، حرکت و حتی اظهار نظرهایی هم وجود نداشت.


شکری با بیان اینکه در آن حکومت‌ها، تفکیک قوا مفهومی نداشت و هر گونه که دلشان می‌خواست عمل می‌کردند گفت: مردم ایران در انقلاب مشروطیت این نحوه حکومت داری را به چالش کشید و آن دانشجویانی که در دارالفنون و کشورهای خارجی تحصیل کرده بودند در رأس امور قرار داشتند.


معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه بیان کرد: با محو شدن سایه رضا خان در کشور، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد و در اینجا دانشگاه‌ها مرکز تحول و تأثیرگذار بوده و در دهه ۱۳۲۰، اولین تشکل‌های دانشجویی که عمدتاً مارکسیستی و از اعضای حزب توده بودند نشأت گرفت.


فرماندار ویژه میانه، آیت‌اله طالقانی را پایه‌گذار تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌های آن زمان عنوان کرد و افزود: در تشکل مارکسیسم علمی، دین اسلام را به عنوان مظهر خرافه و ضد علم معرفی می‌کرد؛ چون آنها در بطن جامعه و نظام بودند و نفوذ‌هایی نیز داشتند.


شکری: دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و فعالیت فرهنگی و اجتماعی مطرح است نه فضای سیاسی و امنیتی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و میدان دادن به گروه‌های فعال دانشجویی برابر مقررات دانشگاه می‌تواند از اولویت‌های یک مرکز آموزشی باشد

شکری گفت: این مراسمی که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار می‌شود،‌‌ ادامه همان مبارزات دانشجویی است که بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در کشور ما شکل گرفت و این کودتا یک ضربه و لطمه به مسیر صعودی آزادی خواهی و رشد سیاسی اجتماعی جامعه ایرانی بود.


وی فعالیت‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی را از مسئولان دانشگاه خواستار شد و تاکید کرد: دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و فعالیت فرهنگی و اجتماعی مطرح است نه فضای سیاسی و امنیتی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و میدان دادن به گروه‌های فعال دانشجویی برابر مقررات دانشگاه می‌تواند از اولویت‌های یک مرکز آموزشی باشد.


سرپرست واحد میانه نیز در این مراسم دانشگاه آزاد اسلامی را، بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان عنوان کرد و گفت: این دانشگاه بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار نفر دانشجو، ۷۰ هزار عضو هیأت علمی و مدرس و۱۱ میلیون متر مربع فضاهای آموزشی و رفاهی در سراسر کشور دارد و تاکنون توانسته است ۵ میلیون فارغ التحصیل را تحویل جامعه بدهد.



دکتر علی سلمان‌پور با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصادی نیز توانسته است جلوی خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور را بگیرد ادامه داد: این دانشگاه می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان از جمله در ربوکاپ، نانو و... رقابت تنگاتنگی داشته و مقام‌های عالی را کسب کرده است.


سلمان‌پور دانشجویان امروزی را آینده سازان کشور و ولی نعمتان دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: این واحد دانشگاهی از پتانسیل‌های قوی از جمله استادان مجرب، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، کتابخانه‌های بسیار مطلوب، امکانات علمی پژوهشی، فضاهای آموزشی، رفاهی و ورزشی بهره‌مند است.


سرپرست واحد میانه اضافه کرد: ما حداقل در ۲ سال گذشته توانسته‌ایم با افزایش ۵۰ رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی که ۱۴ رشته در مقطع دکتری تخصصی (PHD) و ۴۶ رشته دیگر در مقطع کار‌شناسی ارشد می‌باشد، گام مؤثری در رشد و اعتلای آموزش عالی برداریم.


این مسئول، سیاست کلی دانشگاه آزاد اسلامی را پرورش دانش آموز و دانشجو از مرحله تحصیلات ابتدایی تا دوران دانشجویی با ایجاد مراکز آموزشکده سما برشمرد و خاطر نشان کرد: واحد میانه نیز با ایجاد مراکز پیش دبستانی و دبستان دخترانه، دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه و دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما وابسته به این واحد دانشگاهی و پذیرش دانشجو در مقاطع دکتری و کار‌شناسی ارشد در این واحد، چشم انداز روشنی برای آینده بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی شهرستان ترسیم کرده است.


در ادامه مراسم، بعد از اجرای سرود توسط دو دانشجوی هنرمند، از دانشجویان ممتاز آموزشی، علمی، ورزشی، فعالان فرهنگی و قرآن و عترت، هنری و دانشجویان فعال بسیجی با اهداء جوایز و لوح‌های قدردانی تجلیل شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر