صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹
نگاهی به پشت پرده ترور دانشمند هسته‌ای؛

چگونه تل‌آویو و واشنگتن در ترور شهید فخری‌زاده هماهنگ شدند؟/ تعطیلی سفارت آمریکا در عراق از وحشت پاسخ ایران

یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی می‌نویسد مقدمات تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد با حدود 25 هزار کارمند از قبل چیده شده بود زیرا مقامات کاخ سفید می‌دانستند اقدامی وحشتناک که تهران را بسیار عصبانی خواهد کرد در راه است.
کد خبر : 544590

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «والری کولیکف»، تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل و آشنا به تحولات منطقه غرب آسیا در مقاله‌ای بیان می‌کند که گمانه‌زنی‌ها در خصوص تصمیم دونالد ترامپ در ضربه زدن به ایران در مدت‌زمان باقی‌مانده از صدارتش بر کاخ سفید متأسفانه رنگ و بوی واقعی به خود گرفته است. 


هدف سفر پمپئو به منطقه آماده شدن برای درگیری احتمالی با ایران بود


وی ادامه می‌دهد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همان‌گونه که رسانه‌های آمریکایی به آن به شکل گسترده‌ای پرداخته‌اند، با دقت تحولات عراق را زیر نظر داشته و به منطقه هم سفر کردند؛ چون وی صد درصد از یک اقدام سریع که می‌توانسته نیروهای نظامی کشورش را در منطقه به خطر بیندازد، اطلاع داشت. وی حتماً می‌دانست که این اقدام علیه ایران است زیرا آمریکا همیشه ایران را به تهدید نیروهای آمریکایی مستقر در عراق متهم کرده است.



کولیکف می‌گوید پمپئو در تماس نزدیک با اسرائیل و دیگر هم‌پیمانان آمریکا در منطقه غرب آسیاست و حتی به هفت کشور منطقه هم سفر کرد که آشکارا نشان از تمایل وی برای یافتن راهی برای پایان دادن به مشکلاتشان در منطقه است، زیرا دولت دونالد ترامپ و وزیر خارجه‌اش، دولت آتی جو بایدن را عاملی در خلاص شدن از چنگال مشکلات مانند خودشان نمی‌دانند. به‌عبارت‌دیگر راه‌حل پمپئو و هم‌پیمانان آمریکا خصوصاً اسرائیلی‌ها حذف صورت‌مسئله است نه حل مسئله.



آمریکا می‌پندارد که ایران از مدت‌ها قبل تحت‌فشار تحریم‌های شدید بوده و به‌زعم واشنگتن توان مقابله‌به‌مثل یا درگیر شدن در یک جنگ تمام‌عیار را ندارد.



وی ادامه می‌دهد که از طرف دیگر دونالد ترامپ قصد دارد در انتخابات 2024 ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند و ازلحاظ آینده‌نگری هم که شده وی و همفکرانش می‌خواهند زمانی که به قدرت بازمی‌گردند دیگر نام و نشانی از دشمنانشان در منطقه نباشد.




بیشتر بخوانید:


استفاده حداکثری رژیم صهیونیستی از روزهای آخر حمایت سیاسی ترامپ/ اسرائیل متهم ردیف اول ترور دانشمند هسته‌ای ایران


مدیر اندیشکده صهیونیستی: ۲ ماه دیگر برای ضربه زدن به ایران زمان هست




کولیکف تصریح می‌کند آمریکا می‌پندارد که ایران از مدت‌ها قبل تحت‌فشار تحریم‌های شدید بوده و به‌زعم واشنگتن توان مقابله‌به‌مثل یا درگیر شدن در یک جنگ تمام‌عیار را ندارد. در ضمن مقدمات تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد با حدود 25 هزار کارمند هم از قبل چیده شده بود زیرا مقامات کاخ سفید می‌دانستند که اقدامی وحشتناک که تهران را بسیار عصبانی خواهد کرد در راه است. حتی مقامات آمریکایی در شماره‌ای از روزنامه نیویورک‌تایمز اظهارنظر کرده بودند که اگر یک آمریکایی در جریان اقدام تلافی‌جویانه قبل از بیستم ژانویه که روز سخنرانی رئیس‌جمهور جدید است، کشته شود می‌تواند به قول پمپئو بهانه‌ای برای یک پاسخ نظامی به کشوری در منطقه غرب آسیا باشد.


اسرائیل در تقابل با ایران همیشه بر طبل جنگ کوبیده است


وی با اشاره به زمینه‌چینی‌های آمریکا در سال‌های گذشته برای حمله نظامی به لیبی و عراق ادامه می‌دهد که آمریکا با توسل به هیاهوی خبری رسانه‌های ایالات‌متحده و حتی گاردین در انگلستان از ماه‌ها قبل در خصوص نقض توافق هسته‌ای و اقدام به غنی‌سازی بیش از میزان مجاز در برجام توسط ایران سعی در فراهم ساختن زمینه برای اعلام خطرناک بودن ایران را داشته تا در موقع لزوم و در صورت حمله به ایران عملیات خود را قانونی و در راستای حفاظت از صلح منطقه‌ای و بین‌المللی جلوه دهد.



کولیکف می‌افزاید که در خصوص تمایلات و توطئه‌های ضد ایرانی آمریکا گفتیم و حال نوبت هم‌پیمان اصلی و خطرناکش اسرائیل است که همیشه در تقابل با مواضع ایران بر طبل جنگ کوبیده است. مقامات اسرائیلی در خلال سفر اخیر پمپئو به تل‌آویو علناً گفتند که موضوع اصلی مذاکرات، نحوه تقابل با ایران بود. قبل از ترک اسرائیل در تاریخ بیست و یکم نوامبر مایک پمپئو بی‌پرده به جروزالم پست گفت که برای تحت نظر قرار دادن و کنترل برنامه هسته ایران تمام گزینه‌ها روی میز دولت فعلی آمریکا است.


با توجه به تحلیل کولیکف می‌توان به‌سادگی دریافت که علل اصلی ترور محسن فخری زاده اولاً همان اقدام غیرمنطقی در حذف صورت‌مسئله است و ثانیاً تحریک ایران به ورود به یک بازی است که آمریکا، اسرائیل و شاید عربستان از مدت‌ها پیش برای آن نقشه می‌کشیده‌اند.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر