صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹

تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری به واگذاری مقبره صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران

یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به بهره‌برداری و واگذاری مقبره جهانگیرخان صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران و مشارکت در بازسازی آن با اکثریت آرا به تصویب رسید.
کد خبر : 544382

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران به بهره‌برداری و واگذاری مقبره جهانگیرخان صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران و مشارکت در بازسازی آن مورد بررسی قرار گرفت.


محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار کرد: در این دوره یکی از مواردی که همواره مورد نظر شورای پنجم بوده و پیگیری می‌شد ساماندهی موقعیتی بود که در کنار بیمارستان لقمان به نام شهدای مشروطه از آن یاد می‌شود.


وی در ارتباط با سابقه کوتاهی از این مکان اظهار کرد: زمانی‌که استبداد صغیر حاکم شده و محمدعلی شاه برعلیه مشروطه قیام می‌کند تعدادی از چهره‌های شاخص موافقان مشروطه را دستگیر و در باغ شاه که میدان حر کنونی است زندانی، شکنجه و به دار می‌آویزند.


رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این حادثه تاریخی جهانگیرخان صوراسرافیل که از ایشان به‌عنوان پدر روزنامه‌نگاری نوین ایران یاد می‌شود، ملک‌المتکلمین و سید جمال واعظ که به نوعی نمادهای رسانه در مشروطیت بودند به شهادت می‌رسند. از آنجایی‌که تهران حصار داشته، اجساد آنها را در قبرستان عمومی شهر هم دفن نکرده و به بیرون شهر برده و در وضعیت بدی آنها را دفن می‌کنند.


حق‌شناس افزود: زمانی‌که شهر بزرگ می‌شود و بیمارستان لقمانی که از استحداثاتی است که بعدها شکل گرفته در کنار محل دفن شهدای مشوطه قرار می‌گیرد. خوشبختانه بعد از سال‌ها مقبره شهدای مشروطه مورد توجه قرار می‌گیرد و شهرداری برای ساماندهی آن هم دو واحد را در اطراف آن تملک کرده است.


وی با بیان این‌که با پیگیری انجمن روزنامه‌نگاری استان تهران و به مناسبت بزرگداشت شهیدان حوزه رسانه و مطبوعات کشور با نام میرزا جهانگیر خان صوراسرافیل، طرح بهره‌برداری و واگذاری مقبره جهانگیرخان صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران ارائه شد، گفت: هماهنگی‌ها در این خصوص با سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه  11 انجام شده است تا بتوانیم با موافقت شورای شهر به بهره‌برداری و بازسازی آن با مشارکت شهرداری تهران اقدام کنیم.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران این طرح را با قید یک فوریت و امضای 14 نفر از اعضای شورای شهر تهران به هیئت رئیسه شورای شهر تهران ارائه کرد.


نماینده شهرداری تهران در تذکری ارتباط با این موضوع عنوان کرد: من با ایده آقای حق‌شناس موافقم ولی براساس بند 6 ماده 55 ظاهراً شهرداری تهران باید در این خصوص تقاضا کرده و شورا باید نسبت به آن تصمیم‌گیری کرده و آن را تصویب کند یعنی شورای شهر نمی‌تواند واگذاری را به شهرداری اعلام کند و شهرداری باید لایحه آن را به شورا بیاورد که در این‌صورت ما هفته آینده لایحه آن را ارئه خواهیم کرد.


محسن هاشمی در پاسخ به تذکر نماینده شهرداری تهران عنوان کرد: تذکر شما وارد نیست و رأی می‌گیریم.


گفتنی است یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به بهره‌برداری و واگذاری مقبره جهانگیرخان صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران و مشارکت در بازسازی آن با 14 رأی موافق به تصویب رسید.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر تهران
ارسال نظر