صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

جهانگیری: دولت خود را مکلف به پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌داند

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: برای کشوری که این همه استعداد و ظرفیت در اختیار دارد زیبنده نیست که برخی آحاد جامعه با مسائل اقتصادی و فقر مواجه باشند.
کد خبر : 54373

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در نشست شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، از آسیب‌های اجتماعی به عنوان موضوعی نگران‌کننده یاد کرد و گفت: دولت به طور جدی خود را مکلف می‌داند که در این زمینه ورود کند و ضمن آسیب‌شناسی و پیشگیری، برای حل آسیب‌ها و معضلات اجتماعی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.
معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آسیب‌های مختلف اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و وجود کودکان خیابانی، همه‌ مسئولان نظام را نگران کرده است و مقام معظم رهبری در جلساتی با سران قوای سه‌گانه، بر لزوم ریشه‌یابی و برنامه‌ریزی برای برطرف نمودن آسیب‌ها و معضلات اجتماعی تاکید کرده‌اند.
جهانگیری افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، برگزاری جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور در سطحی بالاتر و به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود تا تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های این شورا از پشتوانه و توانایی بالاتری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: همچنین قرار است برخی افراد و صاحب نظران مرتبط با مسائل و آسیب‌های اجتماعی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور پیدا کنند تا معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جلسات این شورا نیز مورد بررسی قرار گیرد و راهکارها و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی واقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم، برلزوم ریشه‌یابی و شناسایی ضعف‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید با روش‌ها و مطالعات اجتماعی دقیق و علمی عوامل موثر در پیدایش و افزایش آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و با آنها مقابله کنیم.
جهانگیری همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به پیشگیری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی اهمیت و اولویت مقوله‌ پیشگیری را به خوبی درک کرده و در حال برنامه‌ریزی برای حمایت از اقشار جامعه از دوران کودکی است تا بتوان با آسیب‌های اجتماعی در وهله اول از طریق پیشگیری مقابله کرد.
جهانگیری با یادآوری اینکه کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای مقابله با اینگونه مسائل، نهادهای حمایتی، اجتماعی و مدنی متعددی در کشور وجود دارند ضمن آنکه مردم کشور نیز همواره نشان داده‌اند که اگر مسائل و مشکلات به خوبی برای آنان تبیین و تشریح شود، مشارکت سازنده‌ای در حل مشکلات کشور خواهند داشت.
وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی نیز هر کدام از توانمندی و ظرفیت های بالایی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی برخوردارند که اگر همه‌ این ظرفیت‌ها با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند، قادر خواهیم بود بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی را در یک دوره‌ی زمانی مشخص از بین ببریم.
معاون اول رئیس‌جمهوری از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواست در تدوین برنامه‌ ششم توسعه به موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک موضوع پراهمیت توجه کند و تدابیر لازم را برای برخورد با این پدیده بیاندیشد.
جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم فقرزدایی در کشور به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی افزود: برای کشوری که این همه استعداد و ظرفیت در اختیار دارد زیبنده نیست که برخی آحاد جامعه با مسائل اقتصادی و فقر مواجه باشند و باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق شاهد کاهش جمعیت زیرخط فقر کشور در سال‌های آینده باشیم.
در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، گزارشی از ابعاد فقر کودکان در ایران در زمینه‌های مختلف نظیر تغذیه، آموزش، مسکن و درآمد و روند این فقر در دهه‌ی اخیر ارائه شد و سپس به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت موجود و اقدامات دولت یازدهم برای بهبود این وضعیت پرداخته شد.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون 110 مدرسه ی تک دانش آموز در کشور وجود دارد، این اقدام را در راستای عدالت آموزشی در زمینه ی برخورداری از امکان مدرسه عنوان کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم هیچ دانش‌آموزی نباشد که به علت نبود مدرسه از تحصیل باز بماند.
فانی افزود: البته اینکه برخی دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند ریشه در مشکلات مالی و فقر فرهنگی خانواده‌ها دارد و یکی از برنامه‌های دولت در دو سال اخیر این بوده است که با شناسایی این افراد و از ابتدای دولت یازدهم برنامه‌ای تحت عنوان انسداد مبادی بی‌سوادی دنبال شده است تا کودکان بازمانده از تحصیل بتوانند به مدرسه باز گردند که در این طرح با مراجعه به خانه‌های کودکان بازمانده از تحصیل، امکان بازگشت آنها به مدرسه مهیا می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر