صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تولیدکنندگان خطاب به دولتمردان؛

به جای رقابت برای مذاکره، به فکر تولیدکننده داخلی باشید

تولیدکننده لوازم خانگی خطاب به دولتمردان گفت: به جای رقابت برای مذاکره، به فکر تولیدکننده داخلی باشید!
کد خبر : 543416

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدرضا دیانی  تولیدکننده لوازم خانگی و مدیر گروه صنعتی انتخاب، محمدرضا احسانفر مدیر کارخانه سیمان زابل و رضا رضایی مدیر شرکت آذین خودرو (تولید کننده قطعات یدکی) مهمان برنامه پایش بودند.


رضا رضایی در ابتدا با تبریک هفته کارآفرینی به همه تولیدکنندگان خلاق کشور، اظهار کرد: ابتدا هفته‌ی کارآفرینی را به کارآفرینان ایران تبریک می‌گویم. به امید اینکه روزی بشود که کارآفرینی به یک فرهنگ تبدیل بشود و به دست همین کارآفرینان تغییرات کلانی در اقتصاد کشور رقم بزنیم.


مدیر شرکت آذین خودرو در رابطه با نقاط اثر تحریمی آمریکا در بخش صنعت خودرو افزود: آمریکا با هدف فلج کردن اقتصاد ایران، صنعت قطعه و خودرو را تحریم کرد. ولی بعد از تحریم بود که بخشی از استعدادهای واقعاً ناشناخته و ناشکفته ‌ قطعه سازان، بخش‌های استارت آپی و دانش‌بنیان به حرکت درآمد و با تمام مشکلاتی که آمریکا فراهم کرد، روی پای خودش ایستاد.


احسان فر در رابطه با فرصت‌ها و تهدیدهای تحریم‌ها گفت: باورم این هست که تحریم‌ها در هر صورت مشکلات و مسائلی را برای جامعه‌ی کارآفرینان و حوزه‌ی تولید و اقتصاد کشور به وجود آورد اما به هیچ وجه نتوانست چرخ اقتصاد را دچار مشکل بکند به نحوی که آن‌ها انتظار داشتند نتیجه‌ی این تحریم‌ها توقف اقتصاد و فروپاشی اقتصاد باشد. در عمل نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه آن‌ها را توسعه دادیم.


محمدرضا دیانی در رابطه با نعمت تحریم‌ها در خالی شدن بازار لوازم خانگی اظهار کرد: بازار داخلی محصولات لوازم خانگی ما در اصل در اختیار برندهای خارجی بود که یک دفعه اقتصاد ایران را رها کردند و رفتند. الحمدلله این لطف خدا بود، گاهی می‌گویند عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، به هیچ عنوان این‌ها را نمی‌توانستیم از بازار داخلی بیرون کنیم، با هر ترفندی و به شکل‌های مختلف قانون را دور می‌زدند و حضور پر رنگ خودشان را در ایران حفظ می‌کردند. خدا به وسیله تحریم‌ها لطف کرد، خودشان ول کردند و رفتند وگرنه کسی از پس این‌ها برنمی‌آمد که این‌ها را بیرون کند، در حال حاضر یک فضای خیلی خوبی برای صنعت لوازم خانگی ایجاد شد و یک باور ملی برای خرید کالای ایرانی ایجاد شده است.


مدیر گروه صنعتی انتخاب در رابطه با کیفیت محصولات و امکان خرید لوازم خانگی توسط اقشار ضعیف جامعه افزود: مردم با توجه به نایابی و قیمت بالای برندهای خارجی، به کالاهای ایرانی روی آوردند و مشاهده کردند که کالای ایرانی هم خوب است و کیفیتش قابل قبول است. در وضعیت کرونا امسال، علی رغم وضعیت بد اقتصادی، میزان تولید لوازم خانگی نسبت به سال قبل که خارجی‌ها بودند حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. درضمن ما یک طرحی را در دست اجرا داریم که اقشار آسیب پذیر نیز بتوانند محصولات خوب و با کیفیت و ارزان را بگیرند و ان‌شاءالله از لحاظ قیمتی هم بتوانیم رقابت کنیم.


رضایی در رابطه با سوال جوانی در مورد لزوم داشتن سرمایه‌های آن‌چنانی برای شروع یک کسب‌وکار عنوان کرد: در زمان شروع به کار ما، مشکلات حداقل 10 برابر امروز بود؛ کارآفرین امروز تنها با پول به هیچ وجه توسعه نمی‌آورد بلکه پول عامل مخرب هم هست. امروز پول با عقلانیت، با کارآفرینی، و خلاقیت معنا پیدا می‌کند. یک کارآفرین که احتیاج به پول ندارد. این جوان عزیز نباید ناامید بشود. این جوان باید برای یک هدف مشخص برنامه بنویسد، برای اون برنامه نقشه راه تعیین کند و کنترل کند قطعا این شیوه‌ی کارآفرینی را به کار ببرد، پیروز خواهد شد. صراحتاً می‌گویم در یک خانواده‌ فقیر کشاورز در شهریار متولد شدم به سختی سیکل را گذراندم و بعد با دست خالی کارآفرین شدم.


همچنین دیانی در رابطه با سوءاستفاده برندهای خارجی از وضعیت نرخ ارز کشور گفت: برند بوش با استفاده از رانت اطلاعاتی آمده کلی ثبت سفارش کرده است و در گمرک این کالاها را نگه داشته و حالا می‌خواهد کالاها را ترخیص کند و به بازار بیاورد. در این شرایطی که ما واقعاً برای دریافت ارز قطعات و مواد اولیه‌ای که یک قیراط آن در کشور نیست و مجبور به واردات هستیم، برای تخصیص ارز آن مشکل داریم، وزارت صمت می‌گوید این را باید بروی حتماً از تولید کنندگان داخلی تامین کنید چه طور یک دفعه اجازه بدهیم 400 کانتینر لوازم خانگی برند خارجی وارد کشور بشود. این‌ها واقعاً ضعف‌هایی است که تولیدکننده را بی‌انگیزه می‌کند. ما کارآفرینان و تولیدکنندگان در صنعت لوازم خانگی با این حرکت‌ها ناامید می‌شویم. خیلی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در این فضایی که به وجود آمده برایشان یک پارادایمی ایجاد شده است که این همه سرمایه‌گذاری و کوشش کردیم، کالا را تأمین کردیم، دولت دوباره درها را باز کرده است و این سرمایه‌گذاری ما نابود شده است.


مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب در رابطه با روی کار آمدن بایدن در آمریکا و مذاکره با آمریکا تصریح کرد: مردم ایران این چند سال را فراموش نکنند که به خاطر تحریم‌ها و فشارهای خارجی نرخ ارز این گونه افسار گسیخته شد که این زجری که مردم کشیدند دستاوردش از بین نرود. به نظر من آمدن بایدن یک اتفاق خوب است. ما راضی نبودیم ترامپ خون آشام کثیف سرکار باشد. الان تصورات اقتصادی خیلی بهتر است، اما این را هم باید هوشیار باشیم که از فرصت‌ها درست استفاده کنیم. می‌خواهید بروید مذاکره کنید و با دنیا رابطه مان را برقرار کنیم برای چه؟ برای اینکه برویم صادرات کالایمان را راحت کنیم، مشکلات فروش صنایع نفت و پتروشیمی را حل کنیم، تامین مالی زیرساخت‌ها کشور را حل کنیم. ولی نباید برای آزادسازی ارز صادرات نفت از کره‌ای‌ها لوازم خانگی وارد کنیم. ببینید کره‌ الان به من مواد اولیه نمی‌دهد، مواد اولیه نمی‌فروشد، اگر می‌خواهد دوباره به بازار ایران بیاید باید مواد اولیه‌ لوازم خانگی را بیاورد نه اینکه در ایران لوازم خانگی کره‌ای را بفروشد برای چه اجازه می‌دهیم این واردات اتفاق بیفتد؟ باید بدانیم برای چه مذاکره می‌کنیم. به جای رقابت برای مذاکره، به فکر تولیدکننده داخلی باشید.


وی در پایان با اشاره به لزوم اصلاحات اساسی در نظام سیاست‌گذاری کشور برای تقویت تولید، خاطر نشان کرد مهم‌ترین خواسته ما از مجلس و دولت در سطح سیاست‌گذاری اصلاح نظام پولی و بانکی است که مهم‌ترین چالش کشور است. تولید نقدینگی کاذب که باعث جهش قیمتی نرخ ارز در هر چند سال می‌شود تا سرکوب نرخ ارز در سال‌هایی که فروش نفت داریم، باید تولید را تقویت کرد. باید سیاست‌ها را طوری تغییر دهیم که مردم به سمت تولید و کارآفرینی و ایجاد خلق ثروت واقعی بروند تا بتوانند پولدار بشوند، ثروتمند بشوند. نه اینکه نقشه بکشیم و هر روز جیب مردم را خالی کنیم. باید رقبای تولید را از لحاظ اقتصادی از سودده بودن بیاندازیم و صرفه اقتصادی را از رقبای تولید بگیریم. متأسّفانه مالیات بر دارایی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات‌های تنظیمی بارها و بارها مطرح شده است ولی محقق نشده است.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر