صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

رسوب کالاهای اساسی در گمرگ/ چه کسانی معیشت مردم را گروگان گرفته‌اند؟

رسوب کالاهای اساسی در گمرگ
کد خبر : 543404

به گزارش خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،


 


احمدحسین فلاحی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 27 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 3 قانون اساسی درخصوص مسئله اقتصاد صحیح کشور گفت: طبق آمار درخصوص وضعیت اقتصاد کشور در رابطه با کالاهایی که در بنادر ماندگاری دارند، به طور مثال روغن خوراکی 237 روز، برنج 262 روز، گندم، ذرت، جو و دانه های گندمی بعضاً 166 روز در بنادر می ماند که این شرایط جای سوال دارد.


 


نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقتصاد کشور به گروگان رفته، یعنی کالاهای اساسی مردم نزدیک به 6 ماه در بنادر می ماند، چرا باید در طول این 6 ماه، کالاها ترخیص نشود و در تاریخ 13 آبان 99 توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور دستور سریع ترخیص داده شود. ارتباط گروگان نگه داشتن خوراک مردم و کالاهای اساسی در بنادر و انتخابات آمریکا چیست؟


 


وی افزود: چرا باید معیشت مردم به گروگان رفته و کالاها ترخیص نشود که در این خصوص چه مصلحتی هیات رئیسه مجلس در نظر گرفته که سوال از رئیس جمهور با 200 امضا اجرا نمی شود؟


 


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: لازم است دستگاه های امنیتی و قوه قضائیه موارد مطرح شده را بررسی کند تا کالاهای مردم به گروگان نرود. همچنین نظام اسلامی و مجلس متهم به کم کاری نشوند، بنابراین انتظار می رود که سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده تا مشکلات به گردن نظام اسلامی و مجلس نیفتد. در حالی که مقصر مشخص است و مدارک لازم وجود دارد.


 


سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و رویه‌گذاری‌های ناهماهنگ موجب رسوب کالاها در گمرکات کشور شده است، گفت: مشکل قانونی در این میان وجود ندارد و ناهماهنگی میان وزارت صمت و بانک مرکزی خسارت اقتصادی را برای کشور در پی داشت.


 


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: اقشار مختلف تولیدکنندگان و واردکنندگان با مراجعه به ما اعلام می‌کردند، کالاهایی را با تامین ارز مورد نیاز به کشور وارد کرده‌ایم و اسناد حمل آن را هم در اختیار داریم اما به دلیل نداشتن کد تخصیص ارز نمی‌توانیم، کالاهای خود را از گمرکات بنادر ترخیص کنیم.


 


8 تُن کالای دپو شده در گمرک حاصل ناهماهنگی مسئولان!


 


وی با اشاره به اینکه پیرو این گلایمندی‌ها و حل این مشکل در کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دو جلسه برگزار کردیم، افزود: جلسه اول با حضور معاون ارزی بانک مرکزی، معاون صنعتی وزارت صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و رئیس ‌کل گمرک برگزار شد.


 


نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس تصریح کرد: بعد از بررسی‌ها مشخص شد که حجم کالاهای دپو شده در گمرکات کشور به حدود 8 میلیون تن می‌رسد و براساس گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران اکثریت این کالاها جزو مواد اولیه، کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای محسوب می‌شدند.


 


حسینی ضمن تاکید براینکه بعد از بررسی‌ها مشخص شد که این مشکل به دلیل وجود اختلاف نظر میان وزارت صمت و بانک مرکزی به وجود آمده است، بیان کرد: وزارت صمت در جلسه بیان کرد از نظر ما ثبت سفارش آزاد است و این کار براساس نیاز کالایی، مواد اولویه و ... انجام می‌شود اما بانک مرکزی معتقد بود، وزارت صمت باید قبل از ثبت سفارش از تامین ارز کالا مطمئن شود و آن را ثبت کند.


 


فشارهای مجلس به بانک مرکزی برای ترخیص هرچه سریعتر کالاها


 


رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها موجب ضرر و زیان مردم شده بود به این طریق که شخص با مراجعه به وزارت صمت ثبت سفارش خود را انجام می‌داد و این ثبت سفارش هم یعنی آغاز اجرای مراحل قانونی واردات کالا اما بعد از واردات کالا با وجود اعلام بی‌نیازی نسبت به تامین ارز، بانک مرکزی جلوی ترخیص کالا از گمرک را می‌گرفت.


 


وی ادامه داد: ما در کمیسیون اعلام کردیم، اگر قرار است هر هماهنگی میان وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شود، باید قبل از صدور مجوز ثبت سفارش این کار صورت بگیرد که این موضوع مورد تایید معاون ارزی بانک مرکزی هم قرار گرفت و در جلسه اول مقرر شد، گمرک میزان کالاهای دپو شده را به وزارت صمت اعلام کند و صمت هم آن را برای بانک مرکزی ارسال کند.


 


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: بعد از گذشت یک ماه از زمان این مصوبه کمیسیون، پیگیری‌های ما نشان داد که این کار انجام نشده و یا به کندی در حال انجام است و بنابراین مجددا جلسه دیگری را برگزار و اعلام کردیم، اگر این اقدام انجام نشود طبق قانون موضوع را به صورت گزارش نظارتی به مجلس ارائه می‌کنیم که این بحث با رای اعتماد مجلس به رزم حسینی وزیر صمت مصادف شد و بعد از آن هم وزیر صمت نسبت به ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات پیگیری‌های لازم را انجام داد.


 


واردات در مقابل صادرات، مکانیسمی برای جلوگیری از دپوی کالاها


 


حسینی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با وزیر صمت گفت: براساس اعلام امروز رزم‌حسینی در کمیسیون بخش قابل توجهی از کالاهای رسوب شده در حال ترخیص است اما هنوز کالاهایی وجود دارد، البته این موضوع را دیروز از گمرک هم استعلام گرفته بودیم.


 


نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد، بعد از مجموعه فشارها و پیگیری‌ها سرانجام دولت مصوبه‌ای را نسبت به ترخیص کالا صادر و اجازه داده تا کالاهای رسوب کرده در گمرکات که ثبت سفارش آنها انجام شده و نیاز به تامین ارز ندارند، ترخیص شوند.


 


رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تاکید کرد: وزیر صمت در جلسه امروز به نکته مهمی اشاره و اعلام کرد، یک سری از تعرفه‌ها که عموما جزو مواد اولیه و واسطه‌ای هستند، مشخص و به آنها اجازه داده شده تا از این پس از مکانیسم واردات در مقابل صادرات استفاده کنند و به این دلیل دیگر شاهد تکرار این موضوع در آینده نخواهیم بود، مگر اینکه رویه کنونی بهم بخورد.


 


محمد اسلامی در حاشیه مراسم الحاق ۷۰ دستگاه ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور در جمع خبرنگاران درباره انتقال واگن پارس به شرکت مپنا گفت: حدود ۵ سال از این موضوع می‌گذرد مسائلی بین سازمان خصوصی‌سازی، ایمیدرو و وزارت دفاع وجود داشت و در شرایط کنونی به نقطه انتهایی رسیده است، کار در فرآیند حقوقی و مالی دنبال شده و تلاش می‌کنم موانع آن را رفع کنم.


 


وزیر راه و شهرسازی درباره رسوب کالا در گمرکات گفت: امروز بنادر ما ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد که این رقم سال گذشته ۱۷۳ میلیون تن بود در واقع ماهانه حدود ۱۵ میلیون تن بار داریم و هفته‌ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده‌ها جابه‌جا می‌شود.


 


اسلامی افزود: امروز ۱۳ میلیون تن بار در بنادر وجود دارد که از ظرفیت یک ماه بنادر هم کمتر است. رسوب کالا ابعاد مختلفی دارد، اما اکنون ۴۵۰ هزار تن روغن خوراکی در بنادر وجود داشته و مشکلی از نظر تأمین روغن خوراکی مردم نداریم.


 


وی ادامه داد: بخشی از بار هم روی شناور است که به دلیل آماده نبودن اسناد و اعتبارات اسنادی، کشتی پهلوگیری نمی‌کند که وزارت صمت، وزارت جهاد و دیگر نهادهای متولی در این‌باره پیگیری داشته‌اند.


 


اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم که بخشی در انبارها و بخشی هم در لنگرگاه در حال تخلیه و بارگیری است.


 


وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه سازمان بنادر اعلام کرد این بود که برخی انبارهای ما که کالای اساسی در آن است، تکمیل شده و باید سریع‌تر تخلیه شود که ضرورت دارد وزارت صنعت در این حوزه پیگیری‌های لازم را داشته باشد.


 


اسلامی تصریح کرد: طبق دستور رئیس‌جمهوری از دو هفته گذشته، تخلیه انبارها سرعت گرفته است.


انتهای پیام/4133 


انتهای پیام/

ارسال نظر