واکنش سازمان نظام پرستاری به حادثه بیمارستان اصفهان
به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر ابوالفضل جاریانی در واکنش به اخبار منتشره در خصوص کشیدن بخیه کودک 4 ساله توسط تیم پزشکی و پرستاری در اورژانس بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر، گفت: در خصوص این اتفاق نادر و ناگوار که باعث تضییع حقوق اولیه بیمار و خانواده وی شده تیم ارزیابی و فنی سازمان نظام پرستاری جهت کسب اطلاعات دقیق تشکیل شده تا هر چه سریعتر گزارش مستند و همه جانبه این رویداد تلخ و رنج آور تهیه گردد تا مانع از آن شود، افرادی با اظهار نظرهای منفی و ناآگاهانه و بعضا هدفمند، حرمت و اعتبار پرستاران بالین و نیز حرفه مقدس و ارزشی پرستاری در کشور را زیر سوال ببرند.
سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری، گفت: حرفه مقدس پرستاری از پاکترین و اخلاقیترین حرفه در نظام سلامت و حتی در سایر حرفههای کشور است. زیرا پرستاری با مهربانی، عطوفت، ایثار و اخلاقیات عجین شده و همواره و تحت هر شرایطی و موقعیتی پرستاران مهربان و ایثارگر مدافع حقوق بیماران هستند و تمامی تلاش پرستاران در جهت تامین ایمنی و امنیت بیماران،کاهش درد، حفظ و ارتقای سلامتی تک تک افراد جامعه است.
وی افزود: دغدغه بیمار اولین دغدغه پرستار است که این تنها یک شعار نبوده بلکه اولین اصل حرفه پرستاری است و بارها مشاهده شده که پرستاران پیگیر و مطالبهگر حقوق بیماران بودهاند و در مواردی که بیمار پولی برای پرداخت خدمات درمانی نداشتهاند با مراجعه به حوزه مدیریت و مددکاری بیمارستان مشکل مالی بیمار را از مسیر قانونی و حتی اقدامات خیرخواهانه برطرف کردهاند و این تنها یک مثال از دلسوزی و حمایت پرستاران از بیماران است. لذا برای جامعه پرستاری بسیار ناگوار و تأسفبار است که افرادی بخواهد حرمت و اعتبار این رشته را با اخبار نادرست و ناصواب خدشهدار نمایند.
جاریانی بیان کرد: در قوانین موجود و مسئولیتهای حرفهای، پرستار میتواند اموری را که به ضرر سلامت بیمار باشد انجام ندهد و طبق اخبار منتشره و گفتههای اولیه در صورت وجود دستور پزشک مبنی بر کشیدن بخیه چرا پرستار آن را اجرا کرده است؟ در صورتیکه پرستار میتواند دستورات پزشکی را که به ضرر بیمار باشد و ایمنی و سلامت بیمار را تهدید میکند به سوپروایزر و مقام ما فوق گزارش دهد و آن کار را انجام ندهد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودهاند «باید کاری کنیم تا بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد»، لذا به هیج عنوان پذیرفتنی نیست که در بیمارستان و در ارائه خدمات و تحت هر شرایطی حتی عدم آگاهی و ندانستن قصور و تخلفی صورت پذیرد که بیمار آسیب ببیند.
سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری، افزود: طبق ماده 2 قانون سازمان نظام پرستاری تلاش برای حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاری از اهداف و وظایف این سازمان است و به جهت تامین و حفظ حقوق حرفهای و ارتقاء شئون اجتماعی پرستاران عزیز و ایثارگر این معاونت و تمامی فعالان حوزه پرستاری تمام تلاش خود را از مجاری قانونی در خصوص حمایت از پرستاران و مردم انجام میدهد تا خدایی ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.
جاریانی در پایان گفت: مسئولیت پذیری و پاسخگویی یکی از هشت استاندارد حرفه پرستاری است و وجود مشکلات و کمبودهای حوزه پرستاری در ایران و نحوه پیگیری مطالبات پرستاری و نقدهای کارشناسی صرفا در راستای حفظ و ارتقای جایگاه واقعی پرستاری در نظام سلامت است .
انتهای پیام/