صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لطف الله سیاهکلی مطرح کرد؛

جای صندوق رفاه دانشجویان در فضای آموزش مجازی خالی  است/ اختصاص بودجه 1400به امر آموزش مجازی

نایب رئیس فراکسیون رسانه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه‌های موجود باید ساماندهی شوند و از صندوق رفاه دانشجویان در امر آموزش مجازی و رفاه دانشجویان استفاده شود.
کد خبر : 543353

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه زنده «به وقت ایران» چهارم آذرماه با حضور  سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و لطف‌الله سیاهکلی نایب رئیس فراکسیون رسانه مجلس شورای اسلامی در زمینه وضعیت آموزش مجازی دانشجویان در دوران کرونا از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.


لطف الله سیاهکلی نایب رئیس فراکسیون رسانه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلاتی که این روزها دانشجویان و استادان را با مشکل مواجه کرده است، بحث فضای مجازی است. در عین حال که فضای مجازی ارزان، پرسرعت و باکیفیت است اما اگر مباحث زیرساختی آن مهیا نباشد، گران، کم‌سرعت و بی‌کیفیت خواهد بود. 


وی با بیان اینکه به هیچ وجه شرایط برای آموزش مجازی برای دانشجویان مطلوب نیست، گفت: کلاس یک سیستم تعاملی است و در آن احساس منتقل می شود. وقتی سیستم تعاملی می‌شود بخشی از این احساس کم می‌شود، لیکن سیستم تعاملی که در فضای مجازی وجود دارد قابل قیاس با سیستم‌های آموزشی رادیو و تلویزیونی نیست. 


سیاهکلی افزود: سیستم‌های آموزشی رادیو و تلویزیونی، کاملا یک طرفه است. در صورتی که در فضای مجازی سیستم کاملا تعاملی است. به جز احساسی که  چهره به چهره است، بقیه فاکتورهای کلاس در آن نهفته است و این سیستم تاثیرگذار نیست. 


وی همچنین عنوان کرد: بیش از 13 سال پیش، بحث شبکه ملی اطلاعات، توسط مقام معظم رهبری عنوان شد، که متاسفانه راه‌اندازی نشد و همچنین شبکه بین دانشگاه‌ها ضعیف انجام شد. اگر دارای زیرساختی بودیم که به جای ظرفیت، به آن سرعت می‌بخشیدم وضعیت به این شکل نبود و با وجود شبکه ملی اطلاعات مشکلات کنونی وجود نداشت. 


نایب رئیس فراکسیون رسانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 80درصد فعالیت‌های ما در درون کشور است، اضافه کرد: از ظرفیت بین‌الملل جز ارسال یا دریافت مطالب استفاده دیگری نمی‌شود، که شبکه ملی اطلاعات همه امور را در برمی‌گیرد و در کنار آن اینترنت هم قرار می‌گیرد، ولی اینترنت نمی‌تواند شبکه ملی اطلاعات داشته باشد. بنابراین باید مسائل را در درون کشور حل کرد و اینترنت بین‌الملل هم نیز به آن اضافه شود. 


وی  استفاده از ظرفیت‌های آموزش از طریق فضای مجازی را بسیار خوب دانست و افزود: سال‌ها پیش دانشگاه‌ پیام نور این کار را شروع کرد و نسبتا موفق بود ولی به آن اهمیت داده نشد، متاسفانه تا به بحران نرسیم به حل مسئله نمی‌پردازیم.


لزوم ساماندهی بودجه صندوق رفاه دانشجویان


سیاهکلی در رابطه با اختصاص بودجه 1400 به امر آموزش مجازی، گفت: بودجه‌های موجود باید ساماندهی شوند و از صندوق رفاه دانشجویان در امر آموزش مجازی و رفاه دانشجویان استفاده شود. 20تا 100 هزارتومان میانگین استفاده هر دانشجو از اینترنت است که متاسفانه این رقم بالایی برای اوست و می‌بایست از صندوق رفاه دانشجویان پرداخت شود. بسیاری از دانجشویان از نبود زیرساخت در مناطق خود رنج می‌برند. در حالی که صندوق رفاه دانشجویان موظف به پرداخت هزینه‌هایی است که رفاه دانشجویان را در برمی‌گیرد. ضمن اینکه مجلس در بودجه 1400 برای این امور بودجه ویژه ای در نظر خواهد گرفت تا دانشجویان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. 


وی با بیان اینکه تلویزیون باید تعاملی باشد، گفت: تلویزیون باید اختصاصی شود و فضای مجازی کمک می‌کند که تلویزیون قالب شکنی کند و از فناوری‌های نو استفاده کند و آینده‌نگر باشد. 


سیاهکلی اضافه کرد: از دولت‌مردان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش پرورش خواهش می‌کنم که برای رفع مشکلات خود در این زمینه لایحه به مجلس ارائه کنند، در این صورت مجلس با خیال راحت‌تر، به این امور خواهد پرداخت. 


در ادامه این برنامه سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اظهار داشت: برای آموزش مجازی آمادگی نداشتیم، کشور از حجم بالای دانشجو برخوردار است و طبیعتا وجود زیرساخت از اهمیت بسیاری برخوردار است. مسئله توزیع پهنای باند و نرم افزارهای آموزشی با ضعف روبه رو است. 


وی با بیان اینکه نکته مهم و اساسی مسئله آموزش دانشجویان و اساتید در فضای مجازی بود، افزود: آموزش و پذیرفتن این موضوع از سوی دانشجو و استاد مستلزم زمان بود و این موضوع مشکلی است که سیستم، استاد و دانشجو را درگیر کرده است. ولی می‌بایست به مرور زمان این مشکلات حل و فصل شود. 


گله‌مندی دانشجویان برای برگزار نشدن کلاس‌های درسی


آقامیری گفت: پذیریش فضای مجازی  برای دانشجویان یک بحران بود و هنوز منتظر هستند که به فضای کلاس حضوری برگردند. اشکال بزرگی که در این زمینه وجود دارد، مسئله انتقال دانشجویان به سیستم‌هاست و اکنون کلاس‌های برخی از دانشجویان تشکیل نشده، که موجب گله‌مندی آن‌ها شده است.


وی افزود: دانشگاهی مانند شهید بهشتی در ابتدا با مسئله فرهنگی و پذیریش اساتید با برگزاری کلاس های مجازی روبه رو بود ولی رفته رفته این امر منظم تر شکل گرفت.


کرونا ما را ۶ سال جلو انداخت


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان شد: یکی از مشکلات انتقال اطلاعات دانشجو برای ثبت‌نام است، که خوشبختانه در حال به روز رسانی است. 


وی با تاکید براینکه کرونا ما را 6 سال جلو انداخت، گفت: در زمینه استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار جدید برای آموزش، کرونا ما را جلو انداخت. شاید اگر زیرساخت‌ها فراهم بود و شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده بود، امروز از مشکلات کمتری در این زمینه رنج می‌بردیم. ولی علیرغم تمام مشکل موجود، در زمینه استفاده از فضای مجازی، پرش بلندی از شرایط رکود کنونی، به یک حالت فعال تبدیل شد و این تهدید به فرصت تبدیل شد.


۳۰ درصد از دانشجویان کارهای عملی دارند


آقامیری تاکید کرد: صندوق رفاه دانشجویان باید برای ایجاد زیرساخت‌های آموزش مجازی هدایت شود و در قالب ارائه و توزیع تبلت یا به طرق مختلف دیگر به دانشجویان کمک کند.  به نظر می‌رسد که با تصمیم‌گیری و مدیریت مناسب مشکلات موجود در این زمینه حل خواهد شد. 


وی ادامه داد: اشکال بزرگی که در بحث‌های فنی وجود دارد، بخش کارهای عملی است، گاهی تا 30درصد کار دانشجو عملی است و هنوز زیرساختی برای این موضوع فراهم نشده است. بنابراین نباید کارگاه‌های عملی نباید تعطیل باشند و باید آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های عملی را با ظرفیت پائین برگزار کرد. 


انتهای پیام/۴۰۸۴


انتهای پیام/

ارسال نظر