صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹
بحری شعبانی‌پور در گفتگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

تغییر جهت آموزش رشته کشاورزی از دولتی‌محوری به کیفی‌محوری/ در راستای رونق تولید حرکت می‌کنیم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی عنوان کرد: آموزش‌های دانشگاهی در بخش کشاورزی باید در راستای افزایش کیفیت تولید کشور باشد، در حالی که برخلاف امروز بیشتر امر آموزش برای تکمیل نیروهای کادر دولتی است.
کد خبر : 542529

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 24 آبان به‌طور رسمی امیرهوشنگ بحری شعبانی‌پور را به عنوان سرپرست واحد بندرانزلی منصوب کرد.


بحری دارای مدرک دکتری تخصصی منابع طبیعی گرایش شیلات با رتبه دانشیار، عضو هیئت علمی رسمی - قطعی و تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی با پایه 22 و سابقه تدریس 23 ساله است.


بحری در مدت خدمت خود دارای سابقه تصدی مسئولیت‌های متعدد از جمله معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، ریاست دانشکده منابع طبیعی، مدیریت گروه‌های تخصصی شیلات، تکثیر و پرورش آبزیان، زیست‌شناسی دریا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بوده است.


کارشناس رسمی قوه قضائیه، عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به‌عنوان کارشناس خبره، سردبیر، مدیر مسئول و عضو هیئت تحریریه فصلنامه علمی پژوهشی - آبزیان و شیلات، عضویت کمیته پایش و اصلاح فرآیند تصمیم‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی، عضو کمیته منتخب وابسته به هیئت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای پژوهشی واحد بندرانزلی، شورای آموزشی دانشکده و عضو ستاد صیانت از حقوق شهروندی دانشگاه از دیگر فعالیت‌های اوست.


احتمال افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی در واحد بندرانزلی


خبرنگار آنا به بهانه انتصاب سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی گفتگویی را با امیرهوشنگ بحری شعبانی‌پور ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی می‌آید:


آنا:  جدیدترین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی را تشریح کنید.


بحری شعبانی‌پور: برنامه‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است. البته برنامه‌های پیشین که توسط روسای قبل تعریف و تا حدودی پیش رفته با بررسی و صلاحدید  هیئت رئیسه دنبال و به سرانجام خواهد رسید.


برنامه‌های جدید بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهش، دانشجویی و فرهنگی خواهند بود.


به عنوان مثال در حوزه آموزش پیشنهاد تشکیل رشته‌های جذاب و افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی داده شده است.


همچنین ارتباط پویا، علمی و تحقیقاتی  بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و مراکز تحقیقاتی از دیگر فعالیت‌های آتی واحد بندرانزلی خواهد بود.


آنا: با توجه به توصیه رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری و کار آزمایشگاهی در راستای جهش تولید، ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی واحد بندرانزلی و استان متبوع خود را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟


بحری شعبانی‌پور: تحقق جهش تولید در کشور و دانشگاه‌ها با افزایش کیفیت آزمایشگاه‌ها مرتبط است.


در دانشگاه آزاد اسلامی بندرانزلی نیز با توجه به سابقه 20 ساله این واحد دانشگاهی تاکنون برحسب رشته‌های موجود واحدهای عملی در آزمایشگاه‌های این دانشگاه برگزار شده است.


به عنوان مثال آزمایشگاه‌های تخصصی رشته عمران مانند آزمایشگاه بتون، مکانیک خاک، مقاومت مصالح و رشته تربیت بدنی در واحد انزلی می‌تواند ظرفیت خوبی برای بحث درآمدزایی و توسعه منابع غیرشهریه‌ای را فراهم کند.


شیوه‌های آموزشی رشته کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی عالی است


همچنین می‌توانیم در آینده نزدیک خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های تحقیقاتی و طرح‌های برون‌دانشگاهی داشته باشیم.


آنا: با توجه به تأکید دکتر طهرانچی رئیس محترم دانشگاه و تحرکات دانشگاه آزاد اسلامی براساس سیاست‌های تعیین شده در عرصه کشاورزی، شیوه‌های آموزشی امروز در حوزه کشاورزی دانشگاه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


بحری شعبانی‌پور: بسیار عالی است. از آنجاکه رشته تخصصی من در دانشگاه از شاخه‌های کشاورزی و منابع طبیعی بوده، با تحقیق و پژوهش متوجه شدم که ظرفیت‌های بسیار خوبی در شهرستان بندرانزلی برای ارتقای بخش تولید در زمینه‌های کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد.


همچنین با توجه به کاهش شدید دانشجویان در رشته‌های کشاورزی، ناکارآمد بودن آموزش و به بن‌بست رسیدن آن باید با ایجاد بخش‌های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی مانند ایجاد مزارع آموزشی - تولیدی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و داشتن رشته شیلات و زمینه‌های آبزی‌پروری در سطح شهرستان بندرانزلی،  اخذ مجوزهای لازم از مرکز مهارت‌آوری فنی و حرفه‌ای، امضای تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با  سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه‌های مختلف، تبدیل آزمایشگاه‌های تخصصی واحد بندرانزلی به آزمایشگاه همکار و معتمد استاندارد و سایر موارد می‌تواند قابل اهمیت باشد.


برای کمک به رونق تولید با توجه به شعار سال (جهش تولید) ارتباط با صنایع و مراکز تحقیقاتی در راستای ارائه خدمات مناسب کارگاهی و آزمایشگاهی از جمله برنامه‌های در دست اقدام خواهد بود.


آنا: امروز رشته و دانشکده‌های کشاورزی تبدیل به مظلوم‌ترین‌ها شده‌اند، این در حالی است که آینده کشاورزی به دلیل نداشتن فناوران نخبه تهدید می‌شود. نظر و راهکار شما در این باره چیست؟


بحری شعبانی‌پور: در سال‌های اخیر رشته‌های کشاورزی، منایع طبیعی و حتی علوم پایه با کاهش داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه‌ها مواجه شده است، یعنی با توجه به تعداد بیش از یک‌هزار و 700 عضو هیئت علمی تمام‌وقت در گروه‌های تخصصی کشاورزی اما تعداد دانشجویان ورودی چه بسا 5 تا 7 هزار نفر باشد.


طرح پویش امید و انگیزه را در دانشجویان افزایش می‌دهد


آموزش‌های دانشگاهی در این بخش از این پس باید در راستای افزایش کمیت و کیفیت تولید کشور در حوزه‌ها یا زیربخش‌های تولیدات در بخش‌های کشاورزی، تولید پروتئین،  گوشت و فرآورده‌های دامی، طیور، آبزیان و سایر فرآورده‌ها قرار گیرد، چراکه در گذشته تا امروز بیشتر امر آموزش برای ارتقاء و تکمیل نیروهای کادر دولتی بوده است.


آنا: چه برنامه‌هایی در حوزه طرح پویش (مهارت‌افزایی دانشجویان) دارید؟


بحری شعبانی‌پور: طرح پویش و سایر مواردی مانند آن که به نحوی جزء طرح‌های دانشجومحور بوده، برای من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نتیجه نهایی آن می‌تواند به ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان منجر شود و الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.


البته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی رشته‌هایی که دوره کارورزی یا کارآموزی دارند، توسط استادان و سرپرستان کارورزی جدی گرفته خواهد شد.


همچنین در قالب باشگاه پژوهشگران جوان و مرکز رشدی که جدیداً در واحد بندرانزلی مورد بازگشایی و افتتاح قرار گرفته، برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت.


مجموع این فعالیت‌ها به اضافه ارتباط با ادارات کل موجود در شهرستان بندرانزلی و صنایع مختلف شهرستان و استان گیلان فرصت‌های شغلی مناسبی را در آینده برای جوانان دانشجو فراهم می‌آورد.


همچنین در آینده با بهبود وضعیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی طرح بورسیه تحصیلی و معافیت از شهریه برای دانشجویان کوشا را با استفاده از خدمات بیمه‌ای در صنایع خاص برای دانشجویان در برنامه داریم.


علاوه بر رشته‌های فنی، رشته‌های علوم انسانی و حتی کشاورزی نیز می‌تواند موضوع طرح باشد، چراکه در واحد انزلی تعدد رشته‌های فوق قابل توجه است.


آنا: با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا در دوران پساکرونا نیز برنامه‌ای برای تداوم آموزش مجازی خواهید داشت؟


بحری شعبانی‌پور: بدون تردید. آموزش مجازی و آنلاین قابلیت‌های بسیاری دارد که بر سیستم آموزشی کشور اثر  گذاشته است.


البته فواید و نقش ارزنده شیوه‌های حضوری تدریس و آموزش امکان‌ پذیر نیست، اما اطمینان دارم که در دوران پساکرونا، شیوه‌های مجازی و حضوری در کنار یکدیگر خواهند بود، چراکه ارائه آموزش ترکیبی موجب افزایش کیفیت آموزش می‌شود که خود تحولی بزرگ محسوب می‌شود.


هرچند در دوران شیوع کرونا استادان در تمام دانشگاه‌ها مجبور شدند از پلتفرم‌های مجازی آموزش استفاده کنند، اما در دوران پساکرونا مشخصاً به‌دلیل کاهش هزینه‌ها و انرژی، خواستار ارائه  بخشی از آموزش‌های آکادمیک از طریق مجازی هستم که امیدوارم با افزایش آگاهی دانشجویان و استادان ظرفیت‌های آموزش آنلاین دیده شده و شرایط برای تداوم بهره‌گیری از این ظرفیت مهیا شود.


آنا: در پایان اگر صحبت خاصی مانده که در سوالات به آن پرداخته نشده، بفرمایید.


بحری شعبانی‌پور: با توجه به مشکلات اقتصادی و گسترش بیماری کرونا تلاش های مجموعه عوامل اعم از مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی از نمود و جلوه قابل قبولی برخوردار بوده  است.


ازآنجاکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید در نظر گرقته شده، برای تحقق شعار سال باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی را از طریق علمی و  دانشگاهی دنبال کنیم و با استفاده مفید و موثر از این ظرفیت‌ها، ماحصل دستاوردهای برجسته را برای انجام اقدامات مدبرانه در بهبود تولید ملی مدنظر قرار دهیم.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر