صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

گرامیداشت روز جهانی خاک در واحد اصفهان(خوراسگان)

مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک به همت گروه خاک‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و با همکاری شعبه استانی انجمن علوم خاک ایران و مرکز تحقیقات کشاورزی استا ،در این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 54234

به گزارش خبرنگار آنا، از آنجایی که در جهان روز 5 دسامبر مصادف با روز 14 آذر ماه به عنوان روز جهانی خاک گرامی داشته می شود، به همین مناسبت مراسمی علمی ـ تخصصی به میزبانی گروه خاکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) و دعوت انجمن علوم خاک ایران(شعبه اصفهان) در سالن جنبی تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد.


در ابتدای این مراسم دکتر حمید قیومی محمدی رئیس شعبه استانی انجمن علوم خاک ایران در اصفهان برنامه ها و اهداف انجمن مزبور و شعبه استانی را برای حضار تشریح و از همه علاقه مندان و دانشجویان دانشکده های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دعوت نمود با عضویت در انجمن مزبور تلاش های نهادمند و علمی خود را در جهت پایداری خاک ها و زمین ریخت های استان منسجم تر نمایند و همسو با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان و با همگرایی بیشتر، مساعی خود را برای حفاظت و بهره برداری بهینه و پایدار از خاک ها افزون تر نمایند.


همچنین دکتر احمد جلالیان عضو انجمن و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، با اعلام هشدار در مورد فرسایش خاک و پیامدهای آن گفت: بی توجهی به پایداری خاک ها در دشت های استان امنیت غذایی را تهدید خواهد نمود و در سرآب حوضه های آبی، پایداری حوضه های آبخیز و تامین آب حوضه های آبگیر و آبریز و نیز تامین آب شهرها و دشت های کشاورزی را به چالش خواهد کشید.


جلالیان برنامه جامعی را برای حفاظت از خاک ها و ارکان حوضه های آبریز پیشنهاد نمود و خواستار توجه عاجل و بیشتر به منابع خاک ها و اراضی استان شد.


در ادامه دکتر محمود صلحی عضو انجمن علوم خاک ایران و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان وضعیت میزان و توزیع عناصر غذایی نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، مس، و منگنز در خا کهای استان و ایران را مورد ارزیابی قرار داد و با حدود بحرانی این عناصر مقایسه کرد و در توصیه ای جامع، تلفیق عناصر غذایی جهت دستیابی به حفظ محیط زیست و سلامتی و بهداشت جامعه را پیشنهاد کرد.


در این مراسم مهندس کامران صفوی سرپرست مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با ارائه گزارشی در مورد فعالیت های مرکز رشد این دانشگاه مراحل تاسیس و ثبت شرکت های دانش بنیان، ثبت اختراعات و نوآوری ها، کارآفرینی و حمایت های فکری، مادی و معنوی دانشگاه و معاونت ریاست جمهوری را مورد اشاره قرار داد و درباره چگونگی پیگیری و راهکارهای میان بُر جهت تجاری سازی و راهیابی به فن بازارها را برای حضار توضیح داد.


دکتر مهران هودجی عضو انجمن و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) نیز در این مراسم طی سخنانی به تبیین موضوع زمین پزشکی و ارتباط آن با آلودگی های زیست محیطی پرداخت و با توجه به اهمیت بحث آلودگی های خاک و نقش آن در چرخه زیست انسان، دام و گیاه نکات مهمی را بیان داشت.


از دیگر برنامه های مراسم روز جهانی خاک، بنا به پیشنهاد مشترک شعبه استانی انجمن و گروه علوم خاک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، از استاد و پیشکسوت فرهیخته علوم خاک دکتر شاپور حاج رسولیها تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیر و هدیه ای به ایشان اهدا گردید.


در پایان مراسم و با حضور سخنرانان و دکتر ناصر هنرجو مدیر گروه علوم خاک، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و به سوالات دانشجویان و حضار پاسخ داده شد.


شعبه استانی انجمن در زمینه فعالیت های علمی، فرهنگ سازی و همگرایی و تعامل اعضای انجمن با دانشگاه اعلام آمادگی کرد و نشانی پست الکترونیکی زیر جهت ارتباط علاقمندان با شعبه استانی انجمن علوم خاک ایران اعلام گردید: soilscience.sssi.isf@gmail.com


انتهای پیام/

ارسال نظر