صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۲۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹

بیش‌ترین رویدادهای سایبری مربوط ‌به فیشینگ و بدافزار است

بیش‌ترین فراوانی رخدادهای رایانه‌ای در بازه زمانی هفته چهارم آبان ماه، مربوط به فیشینگ سایت‌های خارجی و پس از آن آلودگی به بدافزار و بات بوده است.
کد خبر : 541963

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) گزارشی از ۱۶۴ مورد از خدمات این مرکز (نوع رخدادهای رسیدگی‌شده توسط مرکز، بخش‌های دریافت‌کننده خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از رخدادها) در هفته چهارم آبان ماه (۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه) منتشر کرده است.


طبق این اطلاعات، بیش‌ترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به فیشینگ سایت‌های خارجی، آلودگی به بدافزار و بات، شناسایی آسیب‌پذیری،  فیشینگ سایت‌های داخلی، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات، ‌ دیفیس سایت و گزارش‌های خبری بوده است.



نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان می‌دهد بیشترین آمار از طریق گزارش‌های بین‌المللی به این مرکز رسیده است.



همچنین بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه‌های حاکمیتی و بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.



بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صدر و به دنبال آن، وزارت بهداشت و وزارت نفت قرار دارد.



به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.


این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است. همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: مرکز ماهر
ارسال نظر