اهمیت همکاری نهادهای علمی برای رشد و توسعه ملی و منطقهای
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست مشترک سه جانبهای به منظور بهرهبرداری از مزیتهای استانی با حضور رحیمی- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، میرزا بزرگ -رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور-، درخشه -رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور- و برخی رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و معاونان استانداران، روز گذشته(چهارشنبه، 28 آبان) از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس برگزار شد.
رحیمی در این نشست با بیان اینکه هماکنون فعالیت دانشگاهها علاوه بر بحث آموزش، بر اساس پژوهش محوری و عمل به مسئولیت اجتماعی ارزیابی میشود، گفت: دانشگاههای نسل سوم کمککننده به توسعه کشور و رفع مشکلات و موانع پیشرفت جوامع هستند و فعالیتهای دانشگاهی باید با تعاملات سازنده در بخش صنعت موجب ایجاد اشتغال پایدار شود.
وی با اشاره به اینکه در سطح بینالمللی نیز سه مؤلفه علم، فناوری و نوآوری مبنای اساسی رشد و توسعه جوامع است، خاطرنشان کرد: این سه ساختار باید به صورت مشترک در همه استانها وجود داشته باشد تا بتوان به نتایج درخشان و مؤثر رسید و قطعاً هر استانی که با تکیه به علم و فناوری بتواند با نوآوری موضوعاتی خلاقانه مطرح کند، میتواند در اجرای طرحهایش موفق عمل کند.
رحیمی همچنین به طرح آمایش ملی و استانی که از جانب سازمان برنامه و بودجه اجرا شده است، اشاره و اذعان کرد: این اطلاعات بسیار مفصل، جامع و قابل استناد است که به عنوان سندی معتبر برای اجرای طرحها در اختیار همه دستگاههای اجرایی قرار می گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، ادامه داد: اعتقاد دارم در ارتباط با طرح توسعه منطقهای باید در مقیاس استانی عمل کرد. بر همین اساس شورای مدیریت علم وفناوری در همه استانها تشکیل شده که رئیس شورا به عنوان نماینده استان مسئولیت مدیریت سلسله نشستهای این شورا را بر عهده دارد.
همچنین با ایجاد یک پارک جامع علم و فناوری در هر استان، شبکه آموزش عالی آن استان میتواند در شناسایی مزیتهای نسبی استانها و رفع مشکلات و موانع احتمالی اقدامات مؤثر انجام دهد.
میرزا بزرگ، رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با اشاره به اینکه برای حصول نتیجه از تدوین طرحهایی از این دست، باید ضمن برنامهریزی جامع، دیدگاه اجرای موفق در سطح محلی داشته باشیم، گفت: با توجه به محدودیت منابع نمیتوان انتظار داشت دولت بتواند برای این گام بزرگ تأمین اعتبار کند.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح نیز انتظار این است با برنامهریزی دقیق و مشخص، کاری زیبا و مهندسی شده ارائه شود و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز قطعاً حمایت همه جانبه خود را در این زمینه مبذول خواهد کرد.
محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم نیز در این جلسه با ارائه گزارش جامعی از روند اجرای این طرح گفت: طرح بهرهبرداری از مزیتهای استانی عملاً از ابتدای سال ۱۳۹۹ مطرح و مذاکراتی با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی صورت گرفت.
وی افزود: به توجه به وجود نیازهای مختلف در استانها و وجود مزیتهای گوناگون در هر استان، دانشگاهها میتوانند این مزیتها را شناسایی کرده و به عنوان محور و مأموریت اصلی خودشان در نظر گرفته و فعالیت کنند.
سیف ادامه داد: دانشگاهها در جهت افزایش مسئولیت مستقیم اجتماعی و تبدیل شدن از دانشگاه آموزش محور به دانشگاه نسل سوم (پژوهش محور) میتوانند همکاریهای تنگاتنگی با جامعه اطراف خودشان از جمله استانداریها، بنگاههای اقتصادی و شرکتها و ارگانهای مختلف داشته باشند. بنابراین علاوه بر آموزش و پژوهش، بحث مشارکت در گشایشهای اقتصادی و اجتماعی هم میتواند یکی از وظایف اصلی دانشگاهها باشد.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تصریح کرد: از جمله انتظاراتی که در این زمینه از دانشگاهها میتوان داشت؛ شامل رفع مشکلات صنعت و جامعه، ارتباط پایدار صنعت و جامعه، ایجاد اشتغال، تولید ثروت، ارتقای رتبه دانشگاه و توسعه فناوری کشور است.
وی در ادامه، استفاده مناسب از توان علمی دانشگاهها و مراکز علمی در جهت تولید علم و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، تمرکز دانشگاهها و مراکز علمی بر توسعه مزیتهای نسبی استان خود و استفاده بهینه از این توانمندیها، همکاری و همافزایی با دیگر نهادها و سازمانهای ذیربط برای حل مشکلات و بهبود فعالیتهای اقتصادی و صنعتی و هدفمند کردن فعالیتها و برنامههای موجود مانند پایان نامههای تحصیلات تکمیلی، فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و کارآموزی دانشجویان را از مهمترین اهداف طرح مشارکت دانشگاهها و مراکز علمی در بهرهبرداری از مزیتهای استانی عنوان کرد.
انتهای پیام/4147
انتهای پیام/