صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

هشدار درباره تشدید اثر منفی ریزگردها در تابستان

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه در پی کاهش رطوبت ریزگردها تا 95 درصد در فصل تابستان، این ذرات تهاجمی‌تر می‌شوند، گفت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان احتمال افزایش میزان ریزگردها در فصل تابستان استان خوزستان به 67 برابر میزان مجاز وجود دارد.
کد خبر : 5418

مسعود اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه باید برای حل بحران ریزگردها باید یک نهاد یا شخص با اختیارات کامل از سوی هیات دولت تعیین شود، افزود: اگر ریزگردها با همین میزان حجم در استان‌ها باقی بمانند، کاهش حداقل 30 درصدی میزان تولید در یک فصل زراعی را خواهیم داشت.


وی با اشاره به این که دامنه این ریزگردها در برخی مواقع به تهران نیز رسیده‌ است، تصریح کرد: به دولت پیشنهاد می‌کنم پیش از ورود به فاجعه غیرقابل جبران، تدابیر لازم را برای حل این معضل بیندیشد.


اسدی ادامه داد: با ادامه این روند 300 هزار هکتار از اراضی استان‌های خوزستان و ایلام که در حال حاضر از حداقل پوشش گیاهی برخوردارند به علت عدم آب‌رسانی سدهای بالادستی، خشک خواهد شد و بدین ترتیب در تابستان امسال ما بیابان‌های مضاعف را خواهیم داشت.


وی از پیش‌بینی‌ها برای افزایش میزان ریزگردها به 200 برابر میزان مجاز در اغلب استان‌های درگیر خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر بیابان‌های موجود در کشور که کانون‌های ریزگرد‌ها نیز به شمار می‌روند، در تابستان سال آینده 300 هکتار اراضی خوزستان و ایلام نیز به آن اضافه و جزئی از اراضی غیر قابل کشت خواهند شد.


رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی تاکید کرد: پدیده ریزگردها تنها مختص خوزستان و اهواز نیست، بلکه طی چند سال اخیر استان‌های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان، کردستان و همدان نیز دست به گریبان این بحران بوده‌اند.


وی با بیان اینکه می‌توان ریشه اصلی خشکسالی‌های عظیم خاورمیانه را سدسازی‌های ترکیه بر روی دجله و فرات دانست، اظهار کرد: رودهای دجله و فرات بخش زیادی از تالاب‌های عراق را آب‌دهی می‌کردند که با ایجاد سد این تالاب‌ها نیز تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده‌اند. از طرفی افزایش گرمای زمین نیز به عنوان عاملی دیگر در تشدید ریزگردها به حساب می‌آید.


اسدی عنوان کرد: با تشکیل لایه گرد و غبار در پی ریزگردها بر روی گیاهان و محصولات کشاورزی در واقع رویش، پنجه‌زنی و گل‌دهی گیاه مختل و یا دچار آسیب می‌شود که این امر در مرحله گلدهی مانع لقاح و افت بازدهی محصول می‌شود. همچنین اگر این روند در وضعیتی ممتد باشد یقینا مرگ گیاه را به همراه خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تاثیر ریزگردها بر روی گیاهان باید نگران فجایع پیش روی انسانی باشیم، چرا که در صورت محبوس شدن در فضاهای بسته و خانه‌ها آن هم با شیشه‌های دوجداره، پس از مدتی اکسیژن فضا تمام می‌شود و باید از هوای آلوده به ریزگردها استنشاق کرد که این امر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر