صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹
نادری:

سوق دادن اساتید به سمت تولید مقاله یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاهی کشور است

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: چاپ مقاله باعث عدم استخراج پتنت از آن می‌شود و با تحقق این کار جزئیات آن را در مقابل دید عموم قرار داده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم به تجاری‌سازی آن فکر کنیم.
کد خبر : 541232

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مالک نادری، مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مقالات علمی شاخص شمارش و کمی کردن تولید دانش هستند اما شاخص فناوری، نوآوری و خلق ثروت، «پتنت» است. بنابراین دو اصطلاح مقالات و پتنت باید از یکدیگر متمایز شوند.


وی افزود: مقالات علمی در جهان از نظر کمی دارای رتبه ۱۵ هستند، اما از نظر کیفی میانگین ایندکس یا ضریب سایتیشن و تأثیر مقالات برترین دانشگاه‌ها حدود ۲ تا  ۲ و نیم است که بسیار پایین بوده و ضریب ایندکس نشان‌دهنده کیفیت مقالات است.


تولید ۷۰ پتنت بین‌المللی توسط دانشگاه‌ها؛ شرط لازم برای ورود به رتبه‌بندی مقالات علمی نوآور در دنیا


مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در حال حاضر ۴ یا ۵ سال می‌شود که نظام رتبه‌بندی دنیا به سمت نظام دانشگاه‌های نوآور یا نسل ۳ در حال حرکت است و بر مبنای خلق ثروت کار می‌کنند.


نادری با بیان اینکه شرط لازم و کافی برای ورود به رتبه‌بندی مقالات علمی نوآور در دنیا تولید ۷۰ پتنت بین‌المللی توسط دانشگاه‌هاست، تأکید کرد: در حال حاضر هیچ کدام از دانشگاه‌ها چنین امری را تحقق نبخشیده‌اند و مطابق رتبه‌بندی در دنیا به‌عنوان دانشگاه‌های نوآور شناخته نشده‌اند.


فواید نوشتن مقالات علمی در سطح بین‌المللی


وی با اشاره به فایده نوشتن مقالات علمی در سطح بین‌المللی افزود: مقالات از نظر تولید دانش بسیار ارزشمند هستند و تبدیل آن‌ها به محصول و نگاه محصول‌محور به مقاله شاید یکی از چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها باشد. خیلی وقت‌ها به مقاله با عنوان محصول نگاه می‌کنیم و این موضوع شاید صحیح نباشد. تولید دانش در دنیا مبانی خلق ثروت است و سطح رفاه جامعه را با شناخت افراد افزایش می‌دهد.


مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: استفاده از یافته‌های علمی دیگران به این شرط است که خودمان هم در تولید یافته‌های علمی سهم داشته باشیم. برای مثال چاپ یک مقاله علمی توسط دانشجوی دکتری به معنای ارجاع دادن فعالیت او در سطح بین‌المللی است که همین عامل باعث افزایش اهمیت تولید دانش می‌شود. بنابراین در تولید مقالات علمی باید نقش داشته باشیم و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهیم.


سوق دادن استادان به سمت تولید مقاله یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاهی کشور است


نادری تصریح کرد: نگاه محصول‌محور یکی از چالش‌های اصلی ماست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانشگاهی در سطح کشور سوق دادن استادان به سمت تولید مقاله است. در حالی که چاپ مقاله باعث عدم استخراج پتنت از آن می‌شود. چرا که با تحقق این کار جزئیات آن را در مقابل دید عموم قرار داده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم به تجاری‌سازی آن فکر کنیم.


لزوم ارائه مقالات علمی پس از تولید پتنت


وی گفت: هر شرکت و شخصی می‌تواند از تولید مقالات علمی برای دانش و خلق ثروت استفاده کند. ما باید در ابتدا به تولید پتنت اقدام کنیم و سپس به ارائه مقالات علمی بپردازیم که در این‌صورت بحث‌های تجاری‌سازی را به وجود خواهیم آورد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر