ابهام در ارزشیابی دانشآموزان در ایام کرونا/ آموزشوپرورش چطور ارزشیابی میکند؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، با شیوع کرونا ویروس در جهان در زمستان۹۸ و اوجگیری آن از اسفند همان سال و باتوجه به خطرناک بودن بیماری و تعطیل شدن مدارس، کار به آموزش مجازی کشید و دانشآموزان و معلمان در ایران از طریق نرم افزارهای موجود مشغول تدریس و آموزش شدند و در همین راستا وزارت آموزشوپرورش برای همسانسازی و یکپارچه کردن امر تدریس اقدام به طراحی نرمافزاری به نام «شاد» کرد.
بر کسی پوشیده نیست که بهترین نوع آموزش همان است که دانشآموز معلم خود را ببیند و معلم نیز با آنها چهرهبهچهره در ارتباط باشد و دانشآموز بفهمد که کلاس تشکیل شده و با نظم و قانون آشنا شود، ولی متاسفانه دانشآموزان در حال حاضر ناچارند با این وضعیت تحصیل کنند. عدم ارتباط حضوری سبب شده برخی معلمان و کارشناسان حوزه آموزش نگران وضعیت پایه تحصیلی دانش آموزان شوند. بهویژه دانشآموزانی که از پایه ضعیف بودهاند دوری آنها از فضای مدرسه میتواند تا حد زیادی به این اتفاق دامن بزند. کافی نبودن زیرساختهای ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز سختافزارها و نرمافزارهای مورد نیاز آزمونهای الکترونیکی در نقاط مختلف کشور بهویژه برای دانشآموزان مناطق محروم و حاشیهنشین کلانشهرها، سبب میشود ارزشیابی درستی از وضعیت تحصیلی دانشآموزان نداشته باشیم.
خانم حسینی، کارشناس آموزشوپرورش و معلم است که در این باره به گفته است: اعلام میکنند که این نرمافزار به اینترنت احتیاج ندارد، در حالی که اگر یک مقدار سرعت اینترنت پایین باشد، فیلمها بارگذاری نمیشود و هیچ پیامی رد و بدل نمیشود بنابراین حتماً باید اینترنت سرعت بالایی داشته باشد تا بتوانیم با دانشآموزان خود ارتباط بگیریم. جالب اینکه برخی دانشآموزان با آنکه میدانستند کلاس آنلاین برگزار میشود شماره پدر یا مادر شاغل را در« شاد» قرار میدادند و والدین موقع تدریس سرکار بودند و موبایل در دسترس دانشآموز نبود و این مساله مشکلات زیادی در اوایل سال برای ما بهوجود آورد. مشکل دیگری که با خانوادهها داشتیم این بود که برخی والدین وسواس داشتند و میگفتند که ما نمیتوانیم زمانی که دانشآموز تنهاست موبایل در اختیارش قرار دهیم و باید حتماً خودمان حضور داشته باشیم که این مساله تا حدودی کار را سخت کرده بود.»
این معلم درباره وضعیت درسی دانشآموزان ادامه میدهد: وقتی من از خارج از کتاب سوالاتی طرح میکنم، مشخص میشود دانشآموزی که درس را یاد گرفته، درس خود را خوانده یا وقتی در پرسش و پاسخها شرکت میکند؛ نشان میدهد چطور دانشآموزی است. در این مدت نیز تشخیص دادهام کدامیک از دانشآموزانم زرنگ و درس خوان بوده و چه دانشآموزی از زیر کار در میرود. تنها در مورد یکی، دو دانشآموز که امسال احساس کردم خیلی کار انجام نمیدهند و در بحثهای کلاس شرکت نمیکنند از معلم سال گذشته اطلاعاتی از آنها بهدست آوردم و در مورد بقیه از روی عملکردشان به وضعیت آنها پی بردهام.»
آموزشوپرورش چطور ارزشیابی میکند؟
با وجود اینکه هنوز اکثریت معلمان و مدیران مدارس با نگاه سنتی مرسوم، معتقدند موثرترین شیوه و ابزار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارزشیابی پایانی با استفاده از آزمونهای کتبی است، اما زیستبوم کرونایی، تغییر در این دیدگاه، استفاده از رویکردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی جدید و بهکارگیری روشهای چندگانه گردآوری اطلاعات را اجتنابناپذیر کرده است.
بنا بر آنچه آقای محسن حاجیمیرزایی، وزیرآموزشوپرورش مطرح کرده است؛ روزانه بهطور متوسطه ۹میلیون و ۸۰۰هزار نفر در شبکه شاد فعال هستند. این درحالی است که تعداد دانشآموزان ما بیش از 12میلیون نفر هستند. به همین دلیل بخشی از دانشآموزان این کشور در هر شرایطی باید سر کلاس حاضر شوند البته با وجود اینکه دانشآموزان در برخی استانهای پرخطر نظیر تهران، لرستان و اصفهان به صورت غیرحضوری درس میخوانند اما در برخی شهرستانها و روستاها که خطر شیوع ویروس کرونا کمتر است کلاسها به صورت نیمه حضوری تشکیل میشود. در واقع در سال تحصیلی جاری روند حضور دانشآموزان به صورت ترکیبی حضوری و غیرحضوری است. اما آموزشوپرورش به مدارس اعلام کرده که برای مشخص شدن شرایط درس خواندن دانشآموزان بهصورت حضوری، تلویزیونی و یا از طریق شبکه شاد، اطلس آموزشی تهیه شود و با توجه به آن برای تقویت و رفع نیازها و مشکلات دانشآموزان برنامهریزی شود. اتفاقی که البته نتیجه آن بعد از پایانترم مشخص میشود.
منبع: صبح نو
انتهای پیام/
انتهای پیام/