صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با آنا:

طرح ناجا برای ترخیص موتورهای فرسوده بسیار خطرناک است/ اراده‌ای برای حل مشکل موتورهای اسقاطی وجود ندارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارائه تسهیلات برای ترخیص موتورهای فرسوده و رسوبی از سوی نیروی انتظامی اقدامی بسیار خطرناک برای سلامت مردم است.
کد خبر : 540754

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، آلودگی هوای کلانشهرها موضوعی است که حل آن نیازمند تعاملات فرابخشی بوده اما به نظر می‌رسد در حوزه‌های مختلف، گره‌های کوری وجود دارد که به این سادگی‌ها حل نمی‌شود.


یکی از حوزه‌های مربوط به آلودگی هوای کلانشهرها موضوع تردد موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان یکی از متولیان اصلی تلاش‌های زیادی در ارتباط با آن کرده، اما علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون هیچ راه‌حل عملی برای حل آن پیدا نشده است.


نکته جالب توجه این‌که نه تنها تلاش‌های انجام‌شده نتیجه‌ای نداده بلکه برخی از نهادها و سازمان‌ها در شرایطی که کشور درگیر بحران کرونا است و بنا به اذعان فعالان حوزه بهداشت و درمان آلودگی هوا در تلفات مربوط به کووید-19 نقش دارد به‌طور علنی جان مردم را به خطر می‌اندازند که نمونه آن اقدام نیروی انتظامی در ترخیص حدود 830 هزار موتورسیکلت‌های توقیف شده رسوبی و فرسوده در پارکینگ‌ها از سال 90 تاکنون است.


بنا به اذعان سازمان حفاظت محیط زیست ورود هر یک از این موتورسیکلت‌های فرسوده به سطح شهر به معنی ورود 7 دستگاه خودروی پیکان در خیابان‌ها است.


در همین خصوص مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با پیگیری‌های این سازمان برای حل موضوع موتورسیکلت‌های رسوبی و فرسوده اظهار کرد: سازمان محیط زیست در ارتباط با موضوع اسقاط موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ هستند تقریباً یک سال و نیم تلاش گسترده‌ای را انجام داد.


وی با بیان این‌که بحث موتورسیکلت‌های فرسوده مربوط به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است، گفت: ما این موضوع را از معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیری کردیم که آیا این امکان وجود دارد که موتورسیکلت‌های اسقاطی به جای ستاد به اموال تملیکی در وزارت اقتصاد ببریم که پس از پیگیری‌های زیاد پاسخ منفی شد.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در بحث موتورهای فرسوده، گفت: پیگیری‌هایی انجام شد که این موتورسیکلت‌های فرسوده به انجمن اسقاط آمده و حتی منابع مالی در حد 100 میلیارد تومان نیز این انجمن برای آن در نظر گرفته بود تا بتوانند کل موتورسیکلت‌ها را گرفته و از هر یک از آنها به‌عنوان کوپن برای واردات استفاده کنند که این مسیر هم ناموفق بود.


تجریشی ادامه داد: موضوع دیگری را دنبال کردیم و آن هم این بود که امکان برگزاری مزایده برای موتورهای اسقاطی وجود نداشته باشد اما این موضوع هم مورد موافقت قرار نگرفت. تقریباً تمام مسیرها را در ارتباط با این موضوع را تا سال گذشته رفتیم، نتیجه نگرفته، ناامید شده و رها کردیم.


وی افزود: در ارتباط با این موضوع با نیروی انتظامی نیز مذاکراتی را داشتیم مبنی بر این‌که پلیس موتورهای توقیفی را که کسی برای ترخیص آن مراجعه نمی‌کند را اسقاطی اعلام کند که اسقاطی‌ها بتوانند آن را بگیرند اما پلیس اعلام کرد که هر کدام از این‌ها عددی حدود 50 هزار تومان برای ما هزینه دارد تا بتوانیم بر اساس کدهایی را که بر روی موتورسیکلت‌ها وجود دارد پرونده‌ای تشکیل دهیم و قاضی در ارتباط با آن تصمیم بگیرد و... که این موضوع هم به سرانجام نرسید.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که مجموع فعالیت‌ها انجام شده در سازمان، ما را به این نتیجه رساند که اراده‌ای برای حل موضوع موتورسیکلت‌های فرسوده وجود ندارد، گفت: تمام راه‌های قانونی، اقتصادی و فنی را پیگیری کردیم و زمانی‌که برای حل آن به نتیجه‌ای نرسیدیم، آن را رها کردیم.


تجریشی اذعان کرد: ارائه تسهیلات برای ترخیص موتورهای فرسوده و رسوبی که از سوی نیروی انتظامی ارائه شده بسیار خطرناک برای سلامت مردم است، چون با این کار موتورهایی که قبلاً کاربراتوری بودند و درصورتی‌که مدتی می‌ماند می‌بایست اسقاط می‌شد را مشمول بخشودگی‌ (همچون نداشتن بیمه، عدم نیاز به پرداخت بدهی و با قیمت سال 95-94 می‌توانید حق پارکینگ را پرداخت شود) کرده است.


وی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت  این موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی بالا رفته و این انگیزه را در افراد به‌وجود می‌آورد که برای ترخیص آنها اقدام کرده و مجدد از آنها استفاده کنند، گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل برای آن دسته از موتورهایی که در پارکینگ می‌مانند فکری کرد. متأسفانه این موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ می‌مانند را تمیز کرده و به مزایده گذاشته و دوباره به چرخه بازمی‌گردانند.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما تلاش‌های زیادی در موضوع موتورسیکلت‌های فرسوده انجام داده‌ و نامه‌نگاری‌های زیادی نیز انجام دادیم، همه نیز دیگر صورت مسأله را می‌شناسند ولی نتیجه‌ای نداد و نخواستند مسأله را حل کنند. در این میان به‌نظر من این رسانه‌ها هستند که می‌توانند این موضوع را مطرح کنند که حداقل آن موتورسیکلت‌هایی که در اسقاط است را موتورشان را دریل کنند تا کسی نتواند از آن استفاده کند.


تجریشی در ادامه علت اقدام پلیس در ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی موجود در پارکینگ‌ها را پر شدن پارکینگ‌ها دانست و بار دیگر تأکید کرد که در وضعیت موجود برای ما موتورهایی که باقی می‌مانند مهم هستند که اگر به مزایده گذاشته شود به قیمت‌های پایین خریداری کرده و مجدد به خیابان بازمی‌گردند.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر این‌که دیگر کاری از دست سازمان محیط زیست برنمی‌آید و یا این‌که نمی‌توان موضوع را از نهاد بالاتری مثل دولت پیگیری کرد نیز گفت: این موضوع اصلاً به دولت ارتباطی ندارد زیرا یک بخش از این موضوع ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است که بخشی غیردولتی است.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر