صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹
مقابله با فشارهای خارجی چگونه ممکن است؟

فرصت‌سوزی برای رفع تحریم‌ها از دیدگاه رهبر معظم انقلاب/جریان تحریف درصدد وارونه‌نمایی حقایق است

از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، فعال کردن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های عظیم داخلی است که می‌تواند تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کند و مانع از فرصت‌سوزی شود.
کد خبر : 540254

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیئت دولت با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی «جو بایدن» بر رقیبش، اظهار کرد: «ما هر جا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که فشار تحریم را از شانه‌های مردم برداریم و هر جا فضا مناسب این کار باشد وظایفمان را بر مبنای امنیت ملی‌مان انجام می‌دهیم و هیچ‌کس در این زمینه حق فرصت‌سوزی ندارد.»


هشدار رئیس‌جمهور به کسانی که می‌خواهند فرصت ریاست جمهوری بایدن برای رفع تحریم‌ها را بسوزانند در حالی است که بزنگاه‌های بسیاری برای تبدیل کردن تهدید تحریم‌ها طی هفت سال گذشته وجود داشت اما با گره زدن مقدرات کشور به برجام آمریکایی و سپس برجام اروپایی، از دست رفتند.


علاوه بر این، با مرور متن و فرامتن مواضع دولت، پیش و پس از انتخابات سوم نوامبر آمریکا، تردیدی نیست که یکی از گزینه‌های جدی قوه مجریه برای گشایش در معیشت مردم، روی کار آمدن نامزد دموکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست؛ حزبی که عمده فشارهای اقتصادی در زمان حضور آن‌ها در کاخ سفید شکل‌گرفته است. گفتنی است از مجموع 29 قانون تحریمی از ابتدای انقلاب تا تابستان 95، سهم دموکرات‌های «مؤدب» 22 قانون ضدایرانی و جمهوری‌خواهان جنگ‌طلب، هفت تحریم بوده است.


علاج تحریم‌ها، عقب‌نشینی و مذاکره با دشمن نیست


این نگاه به تحولات خارجی برای خروج کشور از بن‌بست خودساخته در حالی است که سکان‌دار کشتی انقلاب، مواضعی کاملاً مقتدرانه و به دور از تکانه‌های خارجی برای عبور از تنگناهای فعلی داشته و دارند: «میگویند اگر می‌خواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید. خلاصه حرف این است که باید کوتاه بیایید در مقابل آمریکا، باید ایستادگی نکنید. متأسفانه برخی در داخل هم این آدرس غلط را تکرار می‌کنند اما این خط بر روی اکثریت ملت ایران با شناختی که از دشمن و غرض‌ورزی او دارند، مؤثر نیست...علاج تحریم‌ها، عقب‌نشینی و مذاکره با دشمن نیست... زیرا عقب‌نشینی موجب پیشروی متجاوز می‌شود بلکه علاج واقعی آن، تکیه بر توانایی‌های ملی، وارد کردن جوانان به میدان و احیای ظرفیت‌های فراوان کشور و در یک کلام عمل به ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زایی و برون‌گرایی است.» (10 مرداد 99)


تصور پایان تحریم‌ها در یکی دو سال آینده خیال باطل است


نکته دیگر اینکه زمان‌بندی دولت برای استقبال از بایدن به‌منظور منت گذاشتن و رفع یا دستکم تعلیق تحریم‌ها مغایر با سیاست‌های کلان آمریکا علیه جمهوری اسلامی است و اساساً واشنگتن از این حربه دست نمی‌کشد. به تعبیر رهبر حکیم انقلاب؛ «تصور پایان تحریم‌ها در یکی دو سال آینده خیال باطل است و با شناختی که از مسائل جبهه استکبار داریم، تحریم‌ها حالا حالاها وجود دارد، بنابراین برای نجات اقتصاد کشور نباید منتظر پایان تحریم‌ها و بودن یا نبودن فلان شخص یا اقدام فلان کشور بود. لذا کار و راهبرد اساسی را باید بر مصون‌سازی کشور از آسیب تحریم‌ها متمرکز کرد.» (28 آبان 98)


ایشان در مناسبت دیگری نیز تصریح کردند: «در مسائل اقتصادی کشور، اقتصاد را مطلقاً به تحولات خارجی نباید پیوند زد؛ یعنی شما برنامه‌ریزی اقتصادی را مطلقاً موکول و منوط نکنید به اینکه تحریم‌ها برطرف بشود، یا کاهش پیدا کند؛ نه، فرض را بر این بگذارید که تحریم‌ها بناست 10 سال بماند. برنامه‌ریزی اقتصادی بایستی بر اساس امکانات درونی و -همان‌طور که بارها گفتیم- درون‌زایی و به ظرفیت‌های داخلی تکیه کردن، انجام بگیرد.» (2 شهریور 99) 


دولت می‌تواند کاری کند که تحریم‌ها صددرصد به نفع کشور تمام شود


از سوی دیگر، اگر نگوییم هیچ‌گاه، مقامات دولتی به‌ندرت از فرصتی که تحریم‌ها برای بازسازی اقتصاد با تکیه بر توان داخلی فراهم آورده‌اند، سخن گفته‌اند، حال‌آنکه شاه‌بیت ارشادات رهبر معظم انقلاب، بدل کردن این تهدید به فرصتی بر مبنای تجربه‌های پیشین کشور است: «تحریمی که علیه ملت ایران راه انداختند، خود آمریکایی‌ها با خوشحالی می‌گویند در تاریخ سابقه ندارد! بله، در تاریخ سابقه ندارد و ان‌شاءالله شکستی هم که آمریکایی‌ها در این قضیه می‌خورند، در تاریخ بی‌سابقه خواهد بود. ملت، دولت، مسئولین، همه، می‌توانند کاری کنند که این تحریم‌ها صددرصد به نفع کشور تمام بشود. همچنان که ما در دوران جنگ تحریم بودیم که سلاح انفرادی هم به ما نمی‌فروختند و یک وقتی گفتیم سیم‌خاردار هم به ما نمی‌فروختند، اما همین محرومیت‌ها موجب شد استعدادهای داخلی به کار بیفتد و از لحاظ وضعیت دفاعی به امروز برسیم که امروز در منطقه در سطح اولیم و از همه جلوتریم به توفیق الهی، و این به برکت تحریم بود؛ والا اگر چنانچه از روز اول هرچه لازم داشتیم می‌رفتیم می‌خریدیم، به ما می‌دادند، پول‌هایمان را می‌گرفتند، به فکر نمی‌افتادیم که خودمان درست کنیم و به اینجا نمی‌رسیدیم. در همه قضایا همین‌جور است.» (19 دی 97)


و بالاخره اینکه، وارونه نمایی حقایق – آن‌گونه که نظام سلطه می‌خواهد – موجب فرصت‌سوزی برای استفاده از پتانسیل‌های عظیم داخلی برای رفع تحریم‌ها می‌شود؛ حبابی که از ناحیه «تحریف» ایجادشده و با از بین رفتن آن، جریان «تحریم» نیز شکست خواهد خورد.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر