صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴

رئیس سازمان هواپیمایی: آزادسازی نرخ بلیت برای رفع تاخیرهای پروازی است/ هزینه هر ساعت صندلی پرواز در ایران ۴۰ دلار

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحوه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: در مرحله نخست نرخ ۱۷۰ مسیر آزاد شد اما نرخ ۸۷ مسیر همچنان تابع نرخ‌گذاری سازمان هواپیمایی است.
کد خبر : 53565

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی عابدزاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌پرداخت، افزود: مشکل تاخیرهای پروازی همواره در طول سال‌های اخیر در صنعت هوایی کشور وجود داشت که برای رفع این مشکلات با تصویب مجلس مدلی جدید برای اداره اقتصاد حمل‌ونقل هوایی در قالب ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ارائه شد.


وی تصریح کرد: بر همین اساس سال گذشته بخشی از طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قالب متنوع سازی نرخ بلیت اجرا و در نهایت طی چند روز اخیر قیمت بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر به طور کامل آزاد اعلام شد.


عابدزاده ادامه داد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال برای تمام مسیرهای باقی مانده پروازی نیز اجرا می‌شود و اجرای آن، به احتمال بسیار زیاد، از هفته آینده آغاز خواهد شد.


معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نرخ بلیت برای مسیرهای جدید که اکنون پروازی در آنها انجام نمی‌شود نیز آزاد شده است که دلیل آزادسازی نرخ بلیت این مسیرها توجه ویژه‌ به قسمت ‌های دارای تقاضای کم است تا شرکت‌های هواپیمایی برای راه‌اندازی مسیرهای جدید پروازی تشویق شوند.


وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این است که شرکت‌های هواپیمایی موظف به فروش بلیت‌ها به صورت مستقیم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی با تعیین نرخ از سوی ایرلاین هستند.


عابدزاده اظهار کرد: البته سازمان هواپیمایی کشوری در زمان اجرای آزادسازی، قیمت‌ها را پایش می‌کند و اجازه رقابت‌های ناسالم در صنعت حمل و نقل هوایی را نخواهیم داد.


وی با تاکید بر اینکه اکنون اکثر شرکت های هواپیمایی ساختارهای لازم را برای ارائه نرخ‌ها متفاوت و متنوع در یک مسیر پروازی را دارا هستند، بیان کرد: اکنون اکثر شرکت های هواپیمایی از شبکه مطلوب رزرو و فروش بلیت برخوردار هستند و امروز این ساختار به لحاظ فروش و تعیین قیمت در شرکت های هواپیمایی وجود دارد.


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره خرید هواپیما نیز گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند منتظر خرید هواپیمای نو از سوی ایرلاین‌ها باشد، سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند چرا که شرکت‌های هواپیمایی اکنون در وضع اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند بنابراین باید ابتدا به سمت آزادسازی نرخ بلیت حرکت کرد.


وی با تاکید بر بالا بودن عمر ناوگان هوایی کشور افزود: عمر بالای ناوگان هوایی تنها به دلیل تحریم ها نیست بلکه یکی از دلایل عمر بالای سن ناوگان عدم انگیزه سرمایه‌گذاران است.


عابدزاده بیان کرد: در طول یکسال اخیر نرخ بلیت بسیاری از مسیرها در برخی از زمان ها بسیار نازل بود به طوری‌که حتی بلیت مسیر تهران – کیش حتی با نرخ ۴۰ و ۵۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید.


وی درباره هزینه تمام‌شده هر ساعت صندلی پرواز در ایران تصریح کرد: امروز هزینه تمام‌شده هر صندلی پرواز برای یک ساعت در دوره تحریم حدود ۴۰ دلار است در حالی که نرخ متوسط جهانی هر ساعت پرواز برای یک صندلی در کشورهای بدون تحریم و مهد هوانوردی دنیا ۸۰ دلار است.


معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اظهارات جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس، درباره عدم توسعه ناوگان هوایی برخی ایرلاین‌ها خاطر نشان کرد: در چنین وضعی انتظار خرید هواپیما از سوی ایرلاین‌ها ناعادلانه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر