صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کل کشور؛

لاریجانی: دانش هسته‌ای را در مذاکرات به هیچ‌وجه حراج نکرده‌ایم/ توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در مذاکرات، دانش هسته‌ای را به هیچ وجه حراج نکرده‌ایم، گفت: مساله هسته‌ای ایران نشان داد که زورگویی غربی‌ها هیچ وقت جواب نمی‌دهد.
کد خبر : 53097

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کل کشور اظهار کرد: قطعا تا آنجایی که می‌شد ما بر اصول و مواضع خود ایستادگی کردیم و توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است، به شرط این که غربی‌ها تحریم‌ها را برداشته و به تعهدات خود از جمله پی‌.ام‌.دی عمل کنند.


وی یادآور شد: ایران در این حوزه مقاومت بسیاری انجام داد، البته این مقاومت هزینه‌هایی را در برداشت اما در نهایت نتیجه‌بخش بود و جمهوری اسلامی ایران به دانش هسته‌ای دست یافت.


آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم پذیرش غنی‌سازی ایران ازسوی آمریکایی‌ها از روی اضطرار و ناچاری بود زیرا آنها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند،حال زمانی که ایران به دانش هسته‌ای دست یافت، آمریکایی‌ها به پای میز مذاکره آمدند، البته غربی‌ها ادعا می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی ایران را پای میز مذاکره آورد، اما این درست نیست.


لاریجانی در تشریح دلایل پذیرفتن ایران برای حضور در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما دراین حوزه به جایگاهی رسیده بودیم که آن قابل غفلت و نسیان نبود بنابراین می‌بایست از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کردیم تا مسائل دیگر را حل کنیم، از این رو بهترین راه این بود که با کمترین هزینه مسائل را حل کنیم.


داده‌ها و ستانده‌ها در مذاکرات لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد


لاریجانی افزود: خوشبختانه ما دراین راه آگاهانه قدم برداشتیم و مذاکرات تنها مربوط به دولت فعلی نمی‌شود، بلکه این گفت‌وگوها در یک سال پایانی دولت قبل کلید خورد. دراین باره باید گفت که مذاکرات به درستی پیش رفت.


وی خاطرنشان کرد: هر چند در درون آن چالش‌هایی ایجاد شد، اما داده‌ها و ستانده‌ها در مذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد، به طوری که براساس توافق صورت گرفته، بخش تحقیق و توسعه در بالاترین سطح تثبیت شد.


رئیس مجلس اضافه کرد: البته آنها می‌خواستند محدودیت‌هایی را در این حوزه ایجاد کنند که ما زیر بار آن نرفتیم و حتی حدود دو ماه تعیین تکلیف این مسئله به طول انجامید. قطعاً ما در مذاکرات هسته‌ای در مسائل اصلی مقاومت کردیم و زیربار خواسته‌های آنها نرفتیم، البته برخی موضوعات پذیرفته شد، چراکه آنها تأثیری روی دانش هسته‌ای ما نداشت. به طور مثال، میزان 10 هزار یا 6 هزارسانتریفیوژ تأثیری در این مسئله ندارد. ایران در مذاکرات برخی از این دست مسائل را برای تبادل سوخت هسته‌ای پذیرفت، از این رو، بر اساس توافق ما مواد غنی‌شده را به فروش می‌رسانیم و مواد اورانیوم طبیعی را وارد می‌کنیم.


توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است


لاریجانی ادامه داد: در بحث رآکتور اراک نیز قرار است، بر اساس برجام تغییراتی صورت گیرد که بر این اساس ساعت‌ها روی آن فکر شده است تا تغییرات برای ایران پیشرفت ایجاد کند.


وی با تأکید بر این‌که در مذاکرات دانش هسته‌ای را به هیچ‌وجه حراج نکرده‌ایم، تصریح کرد: قطعاً تا آنجا که می‌شد ما بر اصول و مواضع خود ایستادگی کردیم و توافق هسته‌ای صورت‌گرفته یک بسته قابل قبول است، به شرط اینکه غربی‌ها تحریم‌ها را بردارند و به تعهدات خود از جمله پی.ام.دی عمل کنند.


تصویب و اجرای موضوع برجام در کشور دارای ریزه‌کاری‌هایی است


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قطعاً مسئله پی.ام.دی. علیه ایران برپایه یک دروغ بزرگ استوار است، تصریح کرد: غربی‌ها این مسئله را سالیان سال است که طول داده‌اند و اکنون برای حل آن فهرستی برای گفت‌وگو داد‌ه‌اند که آن فهرست انجام شد. بر این اساس، در وضع کنونی اعلام می‌کنیم که اگر پرونده پی‌.ام‌.دی. بسته نشود، نمی‌توانیم حرکت ترسیم شده در مذاکرات را انجام دهیم.


لاریجانی به تصویب موضوع برجام در کشور و موضوع اجرای آن اشاره کرد و گفت: این مسئله دارای ریزه‌کاری‌هایی است، از این رو برای نظارت بر ابعاد برجام، هیئتی مشخص شد، بنابراین اگر این مسیر می‌خواهد ادامه پیدا کند، باید درست و سامان‌یافته صورت گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر