صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بازهم پوشک جنجال آفرین شد/ افزایش بی‌رویه قمیت زیر سایه بی‌توجهی مسئولان

این بار گرانی بازار پوشک بچه را هدف قرار داده و باعث شده برخی برندها کمیاب یا نایاب شوند.
کد خبر : 529988

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گرانی مفهومی است که این روزها گوش بسیاری از ما به آن عادت کرده و به نوعی این موضوع برای همه گرچه سخت اما عادی شده است، این بار گرانی حول محور خانواری می‌چرخد که صاحب نوزاد هستند، بررسی ها از بازار پوشک بچه نشان می دهد که علاوه بر افزایش قیمت تمامی برندهای پوشک بچه برخی در بازار نایاب یا کمیاب شده اند.


حالا سوال اینجاست کشوری که 7 تا 11 درصد از منابع و ذخایر طبیعی (مواد اولیه) جهان را در دل خود جای داده و به لحاظ نیروی کار 33 میلیون نفر جوان دارد چرا در حوزه تولید جامعه مصرفی خود ناتوان مانده است؟


در ذیل این گزارش به بررسی چرایی گرانی پوشک بچه و عوامل لازم برای تولید می پردازیم.


قیمت پوشک بچه 40 درصد افزایش یافت


افزایش قیمت و کمبود پوشک بچه اتفاق جدیدی نیست این موضوع در سال 97 نیز در بازار محصولات سلولزی رخ داده بود ، اتفاقی که ریشه در رسوب برخی مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی در گمرکات کشور داشت و اکنون طبق گفته تولیدکنندگان ریشه در افزایش قیمت مواد اولیه دارد.


فعال بازار پوشک بچه با بیان اینکه 70 درصد مواد ا ولیه تولید پوشک بچه وارداتی است، می گوید: افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی باعث افزایش هزینه واردات و در نهایت هزینه تولید شده است، از اینرو افزایش محصول نهایی با نرخ بالایی به دست مصرف کننده می رسد و این فرآیند کاملا طبیعی است.


به گفته این فعال اقتصادی برخی تولیدکنندگان داخلی به علت تحریم های اقتصادی اعمال شده در تجارت بین المللی و چالش های ایجاد شده در مرحله تامین ارز، در خرید و واردات مواد اولیه با مشکلات و موانعی روبرو شده اند بنابراین کاهش تولید و افزایش قیمت ها ایجاد شده است.


نیما بصیری عضو هیئت مدیره انجمن سلولزی کشور در تشریح افزایش قیمت و کمبود پوشک بچه در بازار می گوید: تشدید تحریم ها باعث جلوگیری از واردات مواد اولیه پوشک بچه از کشورهای آمریکا، کانادا و برزیل شده است و همین موضوع به کمبود و حتی نایاب شدن برخی برندهای این کالا در بازار دامن زده است.


سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت علت گرانی و کمبود پوشک بچه در بازار را متاثر از واردات 70 درصدی مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدکننده اعلام کرد و گفت: نوسانات و افزایش نرخ ارز واردات مواد اولیه تولید پوشک بچه را تحت تاثیر قرار داده بود.


وی با بیان اینکه برای تنظیم و کنترل بازار برنامه ریزی هایی انجام شده است، افزود: مقرر شده است تا ترخیص مواد اولیه تولید پوشک به طور اعتباری از گمرکات انجام شود و بانک مرکزی تامین کننده ارز این موضوع باشد، بنابراین طی روزهای آینده شاهد کاهش تدریجی قیمت پوشک در بازار خواهیم بود.


هزینه روزانه پوشک بچه برای خانوار


با محاسبه هزینه روزانه پوشک بچه برای خانوار تک نوزاد در می یابیم که در صورت استفاده میانگین روزانه 4 عدد پوشک از نوع ارزانترین آن، هزینه روزانه خانوار قیمتی در حدود 8 هزار و 500 تومان و در صورت استفاده از گرانترین نوع پوشک هزینه روزانه خانوار قیمتی در حدود 37 هزار و 300 تومان خواهد بود.



عوامل لازم برای تولید ملی


طبق نظر کارشناسان، ایران از جمله کشورهایی است که تمام ظرفیت های لازم برای تولید را در خود جای داده است، اولین لازمه تولید، جامعه مصرف است و کشور ما با 85 میلیون نفر جمعیت برای هر تولیدکننده ای جامعه مصرفی بالقوه ای محسوب می شود.


وجود مرزهای آبی و همسایگی با 16 کشور، دیگر عاملی است که می تواند ظرفیت تولید داخلی را افرایش داده و محصولات ایرانی را راهی کشورهای همسایه کند.


سومین عامل لازم برای افزایش تولید ملی نیروی کار است که کشور ما دارای 33 میلیون نفر جوان است.


شرکت های دانش بنیان که در حال توسعه دانش و تکنولوژی و به کارگیری آن در امور مربوط به فعالیت خود هستند عامل دیگری برای تولید محسوب می شوند که این عامل نیز در ایران روز به روز در حال گسترش است.


پنجمین مورد لازم برای تولید س رمایه و نقدینگی است که ایران در این زمینه نیز حرف برای گفتن دارد (حجم کل نقدینگی کشور تا انتهای شهریور 1399 به رقم قم نقدینگی در پایان شهریور‌ماه به 2895.9 هزار میلیارد تومان رسیده ا ست).


ذخایر و منابع طبیعی نیز به عنوان ششمین عامل لازم برای تولید در ایران به اندازه ای است که طبق گفته کارشناسان 7 تا 11 درصد ذخایر معدنی را در خود جای داده است.


بنابراین ایران تمام شرایط لازم برای تولید را داراست، امری که اگر محقق شود تبعات آن در شفاف ترین و آشکارترین حالت منجر به کاهش بیکاری،سقوط قیمت ها و خلق قدرت در حوزه بین المللی خواهد شد.


دکتر عبدالملکی اقتصاددان و کارشناس اقتصاد مقاومتی در این باره می گوید: مشکل شکل نگرفتن تولید مربوط به عنصر کارآفرین است، ما در کشور 400 هزار کارآفرین داریم که سخت ترین تحریم ها، مشکلات بانکی، قاچاق و ... نتوانسته است آنها را تکان دهدف بنابراین کارآفرینان عنصر اصلی تولید ملی و افزایش ظرفیت آن هستند.


وی ادامه داد: برای شکستن طلسم تولید، نیازمند 2 میلیون نفر کارآفرین هستیم.


سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت درباره داخلی سازی پوشک بچه می گوید: برای تولید داخلی پوشک بچه تمهیداتی در نظر گرفته شده که با اجرای آنها مواد اولیه این کالا در داخل امکان تولید پیدا کرده و در نهایت با قطع وابستگی به واردات مواد لازم تولیدکنندگان پوشک بچه در این بخش به خودکفایی خواهیم رسید.


انتهای پیام/4133 


انتهای پیام/

ارسال نظر