توسط رئیسجمهور؛
رئیسجمهور مصوبه «سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» را ابلاغ کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جلسه 830 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص "سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید" را به مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزشوپرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه در 4 ماده ابلاغشده است و برای 11 دستگاه 31 اقدام را معین کرده است و در آن علاوه بر دستگاههای اجرایی برای قوای مقننه و قضائیه نیز تکالیفی دیدهشده است.
متن کامل این مصوبه در ذیل آمده است:
سند ملی «سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» که بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی در جلسه 830 مورخ 1399/4/24 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ میشود:
مقدمه
نامگذاریهای سالانه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در بیش از یک دهه گذشته بر حوزه اقتصادی متمرکز بوده است و ایشان امسال را پیرو همین رویکرد بلندمدت، سال «جهش تولید» نام گذاردهاند. مبرهن است نامگذاری سالها اختصاص به همان سال ندارد و آغازی برای رویکرد جدید محسوب میشود. با توجه به نقش مبنایی فرهنگ، علم و فناوری در عرصه جهش تولید و بهمنظور شکوفاترشدن عرصه اقتصادی و عزت ملی و حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی - ایرانی بهعنوان هدف غایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند ملی «سیاستها و برنامههای اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» را بهشرح مواد آتی ذیل مصوب نمود ارائه میگردد:
ماده 1: سیاستها
- جهش تولید مبتنی بر ارزشهای دینی و اخلاقی با تکیه بر معنویت و عدالت
- گسترش و ترویج فرهنگ کار، خوداتکایی و مشارکت عمومی در فعالیتهای منجر به جهش تولید
- توسعه بینش دانشبنیان با تأکید بر نقشآفرینی کارآفرینان بزرگ در کنار شرکتهای کوچک و متوسط
- تقویت نوآوری، بهرهوری و توسعه محصولات دانشی و نوآورانه با تأکید بر حوزه فناوریهای نوین
- تقویت سرمایه انسانی ماهر و خلاق و به فعلیت درآوردن انبوه منابع انسانی در سطح ملی
ماده 2: وظایف و تکالیف اختصاصی دستگاهها
دستگاه مجری
|
اقدام
|
- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
|
- بازنگری در اولویتهای علم و فناوری مندرج در فصل سوم نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر حوزههای تحولآفرین فناوری و ظرفیتهای بومی
- تدوین اهداف و سیاستهای استقرار سامانه ملی یکپارچه آموزشی، پژوهشی و تربیتی با محوریت نقشآفرینی فعال بخشهای کارآفرین و خصوصی و ارائه برای تصویب به شورای عالی
- تدوین برنامه ارتقایشان اجتماعی کارآفرینان عرصه تولید و ارائه آن برای تصویب به شورای عالی
- تدوین سند جامع کشاورزی دانشبنیان بهمنظور ارتقاء جهش و بهرهوری تولیدات کشاورزی (با همکاری و محوریت وزارت جهاد کشاورزی)
- بازنگری در ساختار نظام علم، فناوری و نوآوری کشور بهمنظور شفافسازی وظایف دستگاهها در راستای ارتقای کیفی علم، فناوری و نوآوری
|
2. قوه قضائیه
|
توسعه زیرساختهای حقوقی تخصصی مرتبط با کارآفرینی و تولید در راستای افزایش انگیزه سرمایهگذاری و فعالیت در حوزه تولید و نوآوری
|
3. مجلس شورای اسلامی
|
در اولویت قرار دادن تصویب قوانین مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری در پیوند با جهش تولید (مثل تقویت نظاممند رابطه دانشگاه و صنعت و اصلاح قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات) و اولویت نظارت بر اجرای این قوانین
|
4. سازمان صدا و سیما
|
- ساخت برنامههای جذاب با موضوع کارآفرینان عرصه تولید با تأکید بر صادرکنندگان نمونه بدون نگاه تجاری به آنان در راستای ارتقای نام نمای (برند) ملی و تقویت حس اعتماد ملی و قدرت ملی
- ارتقای نگرش عمومی به اهمیت مقوله مهارتآموزی و نقشپذیری اجتماعی در جهت افزایش مشارکت عمومی و تقویت حس عضویت ملی
- بازبینی شرایط تبلیغ کسبوکارهای دیجیتال در رسانه ملی با رویکرد رفع انحصار
- تقویت اعتماد مردم به کالای ایرانی از طریق تولید سریالهای عامهپسند، اخبار مرتبط با تولید و برنامههای گفتگویی و تحلیلهای اقتصادی
- ایجاد رسانه مردمی و نامنمای (برند) اجتماعی با هدف پیگیری و پرداختن به مطالبات حوزه اشتغال و عرضه مشاغل جدید
- تقویت روحیه امید و تلاش در تولید علم و فناوری و پرهیز از اشاعه روحیه یاس و ناامیدی
|
5. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی عتف
|
- بهبود ضوابط و مقررات مربوط به وزندهی و امتیازدهی به اساتید از طریق توسعه و لحاظ کردن شاخص افزایش تولیدات راهبردی بهعنوان راهبرد موازی با رویکرد مقاله محوری و همراستا با مأموریت دانشگاهها
- بهبود نظام آموزش مهارتی، علمی و کاربردی از طریق اعطای مجوز به مراکز آموزشی وابسته به شرکتهای کارآفرین بزرگ، موفق و دارای نامنما (برند)
- هدایت و جهتدهی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترا و تحقیقات دانشگاهی به سمت جهش تولید
- بازنگری در مدل همکاری و هماهنگی دانشگاه و صنعت، با رویکرد در هم تنیدگی نهادی مبتنی بر ایفای نقش فعالتر دانشگاه در صنعت و بالعکس
|
6. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
|
- تعریف رشتههای شغلی جدید در عرصه بهداشت و درمان بهویژه در صنعت - سلامت و طب سنتی ایران با هدف ایجاد مشاغل جدید و اثرگذاری بر سلامت و درمان
- تشکیل کمیته اختصاصی دانشبنیان در سازمان غذا و دارو با رعایت قوانین و مقررات ذیربط منظور هدایت، حمایت و تسهیل اخذ استانداردهای مرتبط با مواد غذایی، آرایشی بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی شرکتهای دانشبنیان و تهیه آئیننامه مربوطه ظرف مدت سه ماه در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
- در اولویت قرار دادن تهیه و صدور کلیه مدارک و مستندات لازم جهت تسریع در فرآیند صادرات محصولات دانشبنیان با رعایت قوانین و مقررات ذیربط
- برنامهریزی جهت ارتقای توان فناورانه داخلی در ماده اولیه، دارو، تجهیزات پزشکی و کیتهای تشخیصی مختلف مرتبط با انواع ویروسها
|
7. وزارت آموزشوپرورش
|
- تدوین و اجرای بسته تحولی مهارتآموزی در جهت ایجاد زمینه کسب حداقل یک مهارت برای هر دانشآموز و فراهم کردن سازوکار مشارکت بنگاههای اقتصادی و دانشبنیان در ارتقای مهارت دانشآموزان
- اصلاح و بهبود کتب درسی در مقاطع مختلف با رویکرد موضوع جهش تولید
|
8. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
|
- تدوین ضوابط تسهیل فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان و نوپا در همکاری با سایر دستگاههای مرتبط و پشتیبانی اجتماعی و تبلیغاتی از خردهشرکتهای موفق دانشبنیان، علیالخصوص در ارتباط با بندهای متناظر مذکور در این سند
- ایجاد مشوقهای لازم برای جلب مشارکت ایرانیان خارج از کشور در ارتباط با جهش تولید
- ایجاد مکانیسمهای مولد و حامی نوآوریهای مردمی بهمنظور افزایش مشارکت مردم در پیشرفت کشور
|
9. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
|
- ارتقای سطح سرمایه اجتماعی در مسیر جهش تولید از طریق فرهنگسازی سینمایی، ادبیات داستانی و چندرسانهای و جهتدهی بهنظام سخنگویی و ارزیابی «اثر اظهارات مقامات دولتی بر اعتماد عمومی»
- تعریف بخش ویژه در جوایز ادبی، سینمایی و فرهنگی در ارتباط با موضوع کارهای اثرگذار فردی و اجتماعی، تولید و الگوسازی موفق از تلاش گران عرصه جهش تولید
|
10. سازمان تبلیغات اسلامی
|
- تقویت دانش و توانائی فردی و اجتماعی در خصوص ارزش کار و تولید، کار جمعی، احترام به قانون، نظم و مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی در پیوند با ارزشهای اسلامی بهمنظور تقویت زیرساختهای سرمایه انسانی و اجتماعی برای جهش تولید
- ارتقای کارآمدی نهادهای مذهبی و استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه بهخصوص روحانیون جهادی در راستای گفتمان سازی و توسعه ارزشهای مربوط به کار و تولید بهعنوان یکی از شاخههای عبادت و تقرب به خدای متعال
|
11. وزارت صنعت، معدن و تجارت
|
تقویت نوآوری در شرکتهای بزرگ ملی و حمایت از همکاری آنها با شرکتهای دانشبنیان از طریق ایجاد مشوقهای مختلف
|
ماده 3: نظارت و ارزیابی
کلیه دستگاههای مجری این سند، گزارش اجرای بند مرتبط به وظایف خود را سالانه به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه مینمایند. این گزارشها بعد از بررسی و در صورت لزوم ارائه در صحن شورای عالی، جهت استحضار مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ارسال میگردد.
ماده 4: این سند مشتمل بر 4 ماده و 31 بند، در جلسه 830 مورخ 24/4/1399 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجراست.
حسن روحانی
رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
انتهای پیام/4106/