آموزش به سبک پژوهشگاه رویان/ برای آموزش مرزی وجود ندارد
گروه فناوری خبرگزاری آنا-هانا حیدری؛ پژوهشگاه رویان سه پژوهشکده دارد که شامل پژوهشکده علوم تولید مثل، سلولهای بنیادی و زیستفناوری میشود. پژوهشکده علوم تولید مثل دارای بخش کلینیک درمان ناباوری و بخش تحقیقاتی و پژوهشکده سلولهای بنیادی دارای بخش سلولدرمانی و بخش تحقیقاتی است که هر دو در تهران قرار دارند. بخش بزرگی از فعالیت پژوهشکده زیستفناوری که در اصفهان واقع شده، بر حوزه علوم دامی متمرکز است، البته در این پژوهشکده زمینه آندرولوژی (پزشکی مردان) فعالیتهایی دارد.
پژوهشکده تولید مثل رویان 6 گروه پژوهشی دارد که در قالب گروههای علمی ژنتیک توليد مثل، جنينشناسی، اپيدميولوژی و سلامت باروری، اندوکرینولوژی (فیزیولوژی غدد داخلی) و ناباروری زنان، آندرولوژی و تصويربرداريی توليد مثل فعالیت میکنند. تمام فعالیتهای پژوهشی-آموزشی در پژوهشگاه رویان توسط معاونتهای پشتیبانی، معاونت درمان و خدمات تخصصی، معاونت پژوهشی و فناوری و معاونت آموزشی رهگیری و کنترل میشود.
فعالیتهای رویان در حوزه آموزش
به گفته روحالله فتحی، عضو هیئت علمی گروه جنینشناسی و معاون آموزشی پژوهشگاه رویان؛ تا دو سال قبل معاونت آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان یکی بود و بیشتر بر مباحث پژوهشی میپرداخت. البته پژوهشگاه رویان از جنس پژوهش است و در حال حاضر نیز توجه ویژهای به امور پژوهشی میشود تا بالندگی پژوهش در پژوهشگاه حفظ شود و رونق بیشتری پیدا کند. پس از این که انتصاب عبدالحسین شاهوردی به ریاست پژوهشگاه رویان، معاونتهای پژوهشی و آموزشی هم جدا شدند.
بدینترتیب برنامهریزی در معاونت آموزشی با هدف توسعه فعالیتها و امکانات آموزشی پژوهشگاه رویان شروع شد. آموزش یکی از ابزارهای مهم برای برقراری ارتباط با بخش تخصصی، محققان، دانشجویان، عموم مردم و بدنه جامعه است. بنابراین معاونت آموزشی تلاش میکند تا در کنار ارتباطات معمول پژوهشگاه رویان، با مؤسسات و مراکز علمی و درمانی داخل و خارجی نیز ارتباط پژوهشی-درمانی برقرار کند. آموزش یکی از عناصر مؤثر در این امر بهشمار میرود.
برقراری ارتباط با مراکز علمی خارج از کشور
به همین دلیل آموزش یکی از مباحثی است که پژوهشگاه رویان تأکید و تمرکز ویژهای بر آن داشته است. افزایش ارتباطات ملی به معنای ارتباط با مراکز داخل کشور و مراکز خارج از کشور است. بنابراین در حوزه آموزش بینالملل نیز فعالیتهایی در این پژوهشگاه انجام شده است. معاونت آموزش پژوهشگاه رویان در تلاش است تا در بحث آموزش بینالملل با مراکز علمی بزرگ دنیا ارتباط برقرار کند.
فتحی میگوید؛ در پژوهشگاه رویان سبقه خوبی در ارتباط با مراکز بینالمللی و خارج از کشور داریم. کنگره بینالمللی رویان یکی از مباحث مهم حوزه آموزش بهشمار میرود و باوجود این که تجربیات و یافتههای پژوهشی پژوهشگاه در آن ارائه میشود اما قالب اصلی این کنگره مانند تمامی کنگرهها، سمینارها و سمپوزیومهای علمی در حوزه آموزش تعریف میشود. بیست و یکمین دوره کنگره بینالمللی رویان امسال به صورت مجازی برگزار شد.
سامر اسکول یا مدرسه تابستانی که یک مدرسه بینالمللی است نیز 10 دوره برگزار شده است. در مدرسه تابستانی که به مدت یک هفته در پژوهشگاه رویان برگزار میشود، مدرسانی از کشورهای دیگر برای آموزش به دانشجویان دعوت میشوند. یازدهمین دوره از مدرسه تابستانی نیز طی یک ماه و نیم آینده بهصورت مجازی برگزار میشود.
رویان و مجوزهای آموزشی
یکی از مصادیق آموزشهای تخصصی پژوهشگاه رویان مبحث اخذ مجوزهای آموزشی است. این پژوهشگاه بهترین نوع مجوز ایزو را برای فعالیتهای آموزشی دارد و همچنین مجوز آموزش مداوم پزشکی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرده است. بنابراین پژوهشگاه رویان میتواند در برنامههای آموزشی خود امتیاز بازآموزی نیز بدهد. این پژوهشگاه دارای مجوز مرکز ملی آموزش مهارتی وزارت بهداشت و مجوز مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت جهاد دانشگاهی است.
برگزاری هفت رویداد بینالمللی بهصورت مجازی
در زمان بحران کرونا نیز فعالیتهای آموزشی پژوهشگاه رویان با رعایت پروتکلها و استانداردهای بهداشتی به صورت حضوری و نیمه حضوری انجام میشود. معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان همواره بر سه محور آموزش بینالملل، مجازی و الکترونیکی تأکید داشته و پیش از کرونا در حوزه آموزش مجازی و الکترونیک نیز فعالیتهای بسیاری داشته است، با این حال کرونا باعث سرعت بخشیدن به این فرایندها شد. بدینترتیب زیرساختهای آموزش مجازی و الکترونیک این پژوهشگاه گسترش و بهبود یافت، نرمافزارها، دستگاه و سیستمها بهروزرسانی شدند. درنتیجه این تلاشها، پژوهشگاه رویان موفق شده است از ابتدای سال تا کنون هفت برنامه بینالمللی را بهصورت مجازی برگزار کند.
بیست و یکمین کنگره بینالمللی رویان چگونه گذشت؟
ابتدا قرار بود کنگره بینالمللی رویان به صورت حضوری برگزار شود اما با شیوع ویروس کرونا در کشور لغو شد. با این حال بالندگی و رویش همواره در رویان و فعالیتهای آن جریان دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد که بیست و یکمین دوره از این کنگره به صورت مجازی برگزار شود. این تصمیم یک ماه و نیم قبل از زمان برگزاری گرفته شد، بنابراین باید براساس برنامه فشردهای پیش میرفت. پس از اعلام خبر برگزاری بیست و یکمین کنگره بینالمللی رویان، دعوت از سخنرانان آغاز شد.
به گفته فتحی؛ اساتیدی در این رویداد سخنرانی کردند که سالهای قبل به دلیل تحریمها و مشکلات دیگر قادر به سفر به ایران و شرکت در کنگره رویان نبودند. کنگره رویان سه بخش دارد. امسال بیست و یکمین کنگره پزشکی تولید مثل، شانزدهمین کنگره سلولهای بنیادی و پانزدهمین سمینار پرستاری مامایی برگزار شد. دو کنگره به زبان انگلیسی برگزار میشود اما سمینار به زبان فارسی است. 12 سخنران از خارجی در کنگره پزشکی تولید مثل و 12 سخنران خارجی دیگر در کنگره سلولهای بنیادی سخنرانی کنند که همگی از بزرگان این حوزهها بهشمار میروند.
بدینترتیب کنگره بینالمللی رویان با حضور 24 سخنران خارجی و 50 سخنران از مراکز علمی داخل کشور طی پنج روز در شهریور ماه برگزار شد. کنگره رویان نقطه عطف فعالیتهای آموزشی پژوهشگاه رویان است و با وجود تمام مشکلات بهصورت تمام و کمال برگزار شد. این کار با همکاری مراکز علمی داخلی کشور و اسپانسرهای دیگر انجام شد و بازخوردهای ملی و بینالمللی بسیار خوبی به ارمغان آورد.
از آموزش بدون مرز تا آزمایشگاه روی چرخ
فتحی میگوید؛ شعار پژوهشگاه رویان در آموزشهای بینالمللی، آموزش بدون مرز است. بر این باور هستیم که هیچ محدودیتی در آموزش وجود ندارد. در حوزه آموزش مجازی و الکترونیک نیز ابزار و امکانات پژوهشگاه احیا شده که برگزاری هفت رویداد مجازی در سال جاری گواه آن است. یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه آموزش، آموزشهای پایه و دانشآموزی است. پژوهشگاه در این محور نیز فعالیتهای بسیاری داشته است.
نزدیک به 10 سال از عمر آزمایشگاه تخصصی دانشآموزی به نام «سلولهای بنیادی برای همه» میگذرد. در این آزمایشگاه دانشآموزان با مبانی علم سلولهای بنیادی، تولید مثل، زیستفناوری، بیوتکنولوژی و ... آشنا میشوند. پژوهشگاه رویان با همکاری شهرداری سازمان اتوبوسرانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اتوبوس تحقیقاتی راهاندازی کرده که درواقع آزمایشگاهی روی چرخ است. هدف اصلی این آزمایشگاه سیار ترویج علم است تا کودکان و دانشآموزانی که امکان بازدید از پژوهشگاه رویان را ندارند، فرصتی برای آشنایی با دانش داشته باشند.
پژوهشگاه رویان برنامه ابتکاری دیگری به نام «اجوتوریسم» یا گردشگری آموزشی دارد که برای نخستین بار در کشور برگزار شد و در دنیا نیز تنها دو یا سه مرکز برنامه مشابهی دارند. در این برنامه دانشجویان برای دو روز برای آموزش به پژوهشگاه رویان میآمدند، سپس برای دو روز به پژوهشگاه رویان اصفهان میرفتند و در آخر نیز از مراکز فرهنگی، علمی و تاریخی بازدید میکردند. پژوهشگاه تاکنون هفت دوره از گردشگری آموزشی را با شهرهای اصفهان، خراسان رضوی، قزوین، کرج (استان البرز) و کیش برگزار کرده است.
ادامه برنامههای آموزش الکترونیک حتی بعد از کرونا
گسترش آموزشهای مجازی و الکترونیک یکی از برنامههای پژوهشگاه رویان است و حتی بعد از اتمام همهگیری کرونا نیز این برنامههای آموزشی ادامه خواهد داشت. در حال حاضر برخی از برنامههای آموزشی این مرکز بهصورت هیبریدی، ترکیب از حضوری و مجازی، برگزار میشود. بخش حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با تعداد نفرات محدود برگزار میشود و بخش مجازی نیز به شکل وبینار انجام میشود. بدینترتیب دسترسی به آموزش نیز آسانتر و بیشتر شده است.
در حال حاضر اعضای هیئت علمی پژوهشگاه رویان کتابهای مرجعی که در سطوح دانشگاهی تدریس میشوند را به صورت وبینار آموزش میدهند و دانشجویان ایرانی از سراسر کشور و حتی از دانشگاههای خارجی نیز از این وبینارها استفاده میکنند. برگزاری برنامههای آموزشی به صورت الکترونیک میتواند در جذب مخاطب خارجی، استاد، دانشجو یا محقق کمک شایانی کند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/