صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۴ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با آنا

جلال چراغپور: در ایران افرادی که پدران پولدار دارند، فوتبالیست می‌شوند/ استفاده از بازیکن 20 ساله کشف استعداد نیست

کارشناس فوتبال ایران گفت: مربیانی که از بازیکن جوان در تیم خودشان استفاده می‌کنند، ادعا دارند که یک فوتبالیست را کشف کرده‌اند در حالی که استفاده از بازیکن 20 ساله کشف استعداد محسوب نمی‌شود.
کد خبر : 52762

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد نحوه شرایط پرورش بازیکن در فوتبال جهان و تفاوت آن با فوتبال ایران بیان داشت: «آموزش بازیکن یک روش کاملا روشن و علمی است و هیچ نکته منفی و غیر واقعی ندارد. در اروپا به دلیل مساحت کمی که دارند، زودتر استعدادهای خودشان را کشف می کنند و آنها را پرورش می دهند. باشگاه‌های فوتبال اروپا هم به این نتیجه رسیدند که برای صرفه جویی در هزینه ها، باید خودشان بازیکن پرورش دهند و از آکادمی خودشان استفاده کنند اما در ایران در زمینه پرورش بازیکن هیچ برنامه ریزی مدونی صورت نگرفت و این مساله باعث می‌شود تا سن فوتبالیست‌های ما بالا رود و کیفیت فنی آنها پایین بیاید، چون بازیکن مسن، جایگزینی برایش پیدا نمی‌شود و باشگاه سعی می‌کند تا از او استفاده کند. نکته دیگر این است که با این روال، قیمت یک بازیکن بالا می رود و فوتبالیست ها پول های زیادی از باشگاه ها می گیرند.»


وی ادامه داد: «در فوتبال دنیا، باشگاه‌ها به دنبال تکنولوژی ساخت هستند و مکانیزمی برای این مساله درنظر گرفتند. مثلا در مورد تکنولوژی ساخت، باشگاه آژاکس افرادی را انتخاب کرد که وظیفه آنها کشف استعدادهای فوتبال است. بعد از کشف استعدادها، این بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرند و در مرحله دوم زیرنظر مربیانی که وظیفه آنها آموزش فوتبال است قرار می گیرند. این مربیان، استعدادها را فقط برای باشگاه‌ها و کسب شهرت و پول تربیت نمی کنند، بلکه راه و روشی را به آنها آموزش می دهند تا در همه زمینه ها برای فوتبال آن کشور مفید باشند.»


چراغپور در مورد مراحل وضعیت کشف استعداد در فوتبال ایران توسط باشگاه‌ها و مربیان گفت: «متاسفانه مربیان و باشگاه‌های فوتبال ایران هیچ کدام از مراحلی که در اروپا طی می شود را انجام نمی دهند. مربیان باشگاه‌ها بازیکنان جوانی را که در تیم خودشان بازی می دهند را کشف استعداد می دانند اما کشف استعداد زمانی صورت می گیرد که یک بازیکن را در 8-9 سالگی کشف کنید و به آن آموزش دهید تا از او یک فوتبالیست خوب بسازید. یک بازیکن 20 ساله که در یک تیم بازی می کند، استعداد کشف شده ای به حساب نمی آید.»


او در ادامه صحبت هایش افزود: «متاسفانه در ایران تنها باشگاه‌هایی که در این زمینه خوب عمل می کنند با مشکلات پیش رو، استعدادهای کشف شده به ظهور کامل نمی رسند. یک باشگاه بازیکن را از نوجوانی در آکادمی خودش پرورش می دهد و زمانی که از تیم جوانان باید به امید منتقل شود، مجبور است تا در یک باشگاه دیگر و در فضای متفاوت‌تر برای خدمت سربازی بازی کند که بسیاری از بازیکنان به خاطر همین مسئله در همان ابتدای کار فوتبال را رها می‌کنند.»


کارشناس فوتبال ایران در مورد ضعف مدیران فوتبال ایران در پرورش بازیکن اظهار داشت: «در ایران هیچ کمیته یا سازمانی در خصوص کشف استعدادهای فوتبال وجود ندارد و زمانی که یک بازیکن هم کشف می شود به واسطه آموزش غلط مربیان باشگاه‌ها، استعدادها سرکوب می شوند و از فوتبال کنار می‌روند. زمانی که یک مربی آموزشی که برای تیم بزرگسالان درنظر می‌گیرد همان سیستم را برای تیم نوجوانان و نونهالان اجرا می کند، بازیکن مستعد به دلیل فشار کار و تمرینات، از فوتبال دلزده می‌شود.»


وی در مورد توجه ویژه فیفا به مسئله کشف استعدادها یادآور شد: «فدراسیون جهانی فوتبال نگاه ویژه ای به مقوله کشف استعداد دارد و در این زمینه کارهای زیادی را انجام داد. این مسئله آنقدر برای فیفا از اهمیت بالایی برخوردار است که زمانی که یک مقاله برای تیم های بزرگسال ارائه می کند همان مقاله را در اختیار مربیان تیم‌های پایه قرار می‌دهد تا به علم مربیگری آنها اضافه شود.»


چراغپور با اشاره به سرمایه انسانی زیاد در ایران و علاقمندی نونهالان به فوتبال، در مورد راه حل این مساله گفت: «خوشبختانه در ایران نونهالان علاقه زیادی به فوتبال دارند و همین بازیکنانی که در باشگاه‌ها حضور دارند به واسطه نیروی انسانی بالایی که در اختیار داریم به سطح اول فوتبال رسیدند. هیچ کار اساسی و پایه‌ای در این زمینه صورت نگرفته و مسیر تولید بازیکن ما صفر است. در حال حاضر وضعیت فوتبال ایران به صورتی است که هر کسی که پدرش پولدار و با باشگاه‌ها در ارتباط است، به فوتبال معرفی و هیچ استعدادی در ایران کشف نمی‌شود. مدیران فوتبال باید برای این مساله برنامه ریزی خاصی انجام دهند و همچنین بودجه‌ای برای کشف استعدادها درنظر بگیرند. مربیان تیم‌های پایه باشگاه‌ها و تیم‌های ملی هم باید با مربیان محلی در استان‌های مختلف ارتباط برقرار کنند تا بازیکنانی که در فوتبال استعداد دارند را به آنها معرفی کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر