صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

مستثنا شدن مؤسسات غیرانتفاعی در کیفیت‌سنجی برای جذب دانشجو/ بوی پارتی‌بازی به مشام می‌رسد!

در حالی که الگوی جذب دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی کیفیت را مدنظر قرار داده اما به نظر می‌رسد که مؤسسات غیرانتفاعی از این کیفیت‌سنجی حذف شده‌اند.
کد خبر : 526425

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ظاهراً به نظر می‌رسد که فریادهای فعالان حوزه آموزشی به ثمر نشسته و کیفیت‌سنجی دانشگاه‌ها در وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته اما وقتی جزئیات ماجرا مورد بررسی قرار می‌گیرد،‌ مشخص می‌شود که همچنان راه گریز از کیفیت برای برخی از مؤسسات آموزش عالی فراهم است.


بر اساس الگوی جذب دانشجو در مقاطع مختلف که از سوی معاون آموزشی وزارت علوم ابلاغ شده ظرفیت پذیرش متناسب با تعداد اعضای هیئت علمی و سرانه آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی تعیین می‌شود. دو مؤلفه‌ای که بسیاری از مؤسسات آموزش عالی از آن بی‌نصیب هستند اما بی‌محابا دانشجو جذب می‌کنند.


بر این اساس مسئولیت اختصاص و توزیع ظرفیت بین رشته‌ها و گرایش‌های مختلف برعهده دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجو است. طبق این الگوی جذب در مقطع کارشناسی به ازای هر عضو هیئت علمی -صرف‌نظر از مرتبه علمی- ۴ دانشجو پذیرش می‌شود. برای مقطع کارشناسی ارشد به ازای هر عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری ۲ و در مراتب دانشیاری و استادی ۳ دانشجو قابل پذیرش است. در مقطع دکتری نیز به ازای هر سه عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری، هر دو عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری و هر یک عضو هیئت علمی در مرتبه استادی، یک دانشجو پذیرش می‌شود.


مستثنا کردن مؤسسات غیرانتفاعی


جای بسی تعجب دارد که در این میان وزارت علوم امتیاز ویژه‌ای برای مؤسسات غیرانتفاعی در نظر گرفته و به گونه‌ای این مؤسسات را از شمول این ابلاغیه مستثنا کرده است. در متن این ابلاغیه آمده: «در مورد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی– غیرانتفاعی، علاوه بر اعضای هیئت علمی مؤسسات، اعضای هیئت علمی وابسته و حق‌التدریس نیز در محاسبه ظرفیت منظور می‌شود.»


در مؤسسات غیرانتفاعی تنها 3 هزار و 244 عضو هیئت علمی تمام وقت دارند و بیش از 320 هزار دانشجو در این مؤسسات مشغول به تحصیل هستند. با اینکه برخی از مؤسسات در مسیر ارتقای کیفیت قرار دارند اما در تعدادی از مؤسسات غیرانتفاعی صدای دانشجویان و حتی اساتید درآمده است چراکه به گفته دانشجویان و اساتید در این دست از مؤسسات به آن‌ها احترام گذاشته نمی‌شود و حقوق اولیه آن‌ها پایمال می‌شود.


انتقاد دانشجویان از اوضاع نابسامان موسسات غیرانتفاعی


درباره دانشجویان می‌توان به کیفیت نامناسب آموزشی و نبود امکانات لازم برای تحصیل نظیر فضای آموزشی و آزمایشگاهی اشاره کرد. مثلاً یکی از مؤسسات غیرانتفاعی که در دوره کارشناسی ناپیوسته دانشجو می‌پذیرد، کلاس حضوری یا غیرحضوری در ایام کرونا برگزار نمی‌کند و به کسانی که در این مؤسسه ثبت‌نام می‌کنند اعلام می‌شود که نگران کلاس‌ها نباشید فقط کافی است که در امتحانات شرکت کنید. این موسسه با این که مجوز فعالیت در یکی از استان‌های شمالی دارد اما در تهران به جذب دانشجو می‌پردازد.


دانشجویانی که از این مؤسسه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌گویند که در زمان امتحانات مهم نبود که چه پاسخی به سؤالات داده می‌شود، فقط کافی بود که پاسخی نوشته شود.


تضییع حقوق استادان حق‌التدریس در مؤسسات غیرانتفاعی


درباره اساتید نیز می‌توان به قراردادهای نامناسب کاری و دستمزدهای ناچیز استناد کرد. برای اساتید حق‌التدریس، بیمه ساعتی در نظر گرفته می‌شود. یکی از اساتیدی که بیش از 10 سال در مؤسسات غیرانتفاعی مشغول به فعالیت است به آنا می‌گوید حدود 600 روز بیمه برایش منظور شده است. با این حال وی حتی 2 سال سابقه بیمه ندارد.


در این سال‌ها بیش از 70 مؤسسه غیرانتفاعی تعطیل شد و ظرفیت پذیرش برخی هم به صفر رسید. فعالیت نامناسب این مؤسسات همواره صدای برخی از مسئولان نظیر نمایندگان مجلس را هم درآورده است. پیش از این علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس به آنا گفته بود: در بازدید از برخی از مؤسسات غیرانتفاعی متوجه شدیم که عضو هیئت علمی ندارند(!) اما مجوز دارند و دانشجو جذب می‌کنند.


وی حتی دریافت مدرک از سوی برخی را به شعبده‌بازی تشبیه کرد و گفت: این افراد پس از دریافت مدرک‌های بی‌اساس از دانشگاه‌ها و مؤسسات بی‌کیفیت، توانسته‌اند مسئولیت‌های مدیریتی دولتی دریافت کنند که جای تأسف دارد.


نگاه مادرانه وزارت علوم به مؤسسات غیرانتفاعی!


بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش از نگاه تبعیض‌آمیز وزارت علوم به این مؤسسات انتقاد دارند. در این میان سلیمی نیز معتقد است که وزارت علوم به مؤسسات غیرانتفاعی نگاه مادرانه دارد و مسئولان این وزارتخانه کیفیت‌سنجی در مؤسسات غیرانتفاعی را رها کرده‌اند.


البته برخی از کارشناسان معتقدند این نگاه تبعیض‌آمیز به خاطر حضور مدیران دولتی در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است. اگر به آگهی تأسیس این مؤسسات که در روزنامه رسمی کشور انتشار می‌یابد مراجعه شود، می‌توان دریافت که کدام‌یک از مسئولان دولتی سابق و کنونی در این مؤسسات حضور دارند. با این حال به نظر می‌رسد برای درمان درد بی‌کیفیتی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید با دید عادلانه به آن‌ها نگاه شود چراکه آمار پذیرش و ثبت‌نام در این مؤسسات نشان می‌دهد که علاقه‌مندان تحصیل در آن‌ها رو به افول است.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر