صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۳:۰۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹

شیوه پذیرش دانشجوی دکتری تغییر کرد

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از تغییر شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها به دلیل پایین بودن کیفیت علمی این دانشجویان خبر داد.
کد خبر : 526313

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «منصور کبگانیان» بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز  پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دانشگاه ‌های برتر به نحوه پذیرش دانشجوی دکتری انتقاد دارند و بر این باور هستند دانشجویان دکتری که از کنکور به دانشگاه‌ ها وارد می ‌شوند فاقد صلاحیت های لازم هستند.


وی افزود: در این زمینه ۲ راه حل در جلسه پیشنهاد شد؛ یک راه حل کوتاه مدت تا زمان انتشار دفترچه سوالات کنکور دکتری ۱۴۰۰ که البته مسوولان وزارت علوم روی آن اصرار دارند. بر اساس این راه حل به دانشگاه‌ ها اجازه تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی، می دهد.


به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع به میزان زیادی دانشگاه ‌ها را راضی می کند و باعث جذب دانشجوی با کیفیت می شود.


کبگانیان اظهار داشت: این طرح به زودی به وزارتخانه های علوم و بهداشت همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می شود تا مشکل حقوقی در این زمینه ایجاد نشود. بر این اساس، وزارت علوم ظرف مدت حداکثر یک ماه، طرح جامع ساماندهی کنکور تحصیلات تکمیلی برای دوره دکتری را به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد تا برای آن راه حل عملیاتی تهیه شود.


وی درباره راه حل بلند مدت، اظهار داشت:  ساماندهی مسیر و روش جذب دانشجوی دکتری است.


پذیرش دانشجوی دکتری برای امسال ۱۳۹۹ مجموعا ۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر بوده است که ۹ هزار و ۳ نفر در دوره روزانه یک هزار و ۷۴۴ نفر در نوبت دوم ۲۹۳ نفر در پیام نور ۵۲۵ نفر در غیر انتفاعی و ۹۲۰ نفر در پردیس های خودگردان پذیرفته شده اند.


تفکیک جنسیتی آمار دانشجویان دکتری امسال هفت هزار و ۹ مرد و پنج هزار و ۴۷۶ زن است.


این آمار شامل پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد اسلامی نیست. در این دانشگاه نیز امسال حدود ۱۰ هزار دانشجو برای مقاطع دکتری پذیرفته شده است.


سال تحصیلی ۹۸-۹۹ نیز ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ نفر در آزمون دکتری نیمه متمرکز مجاز به انتخاب رشته شدند. به گفته حسین توکلی مشاور پیشین سازمان سنجش آموزش کشور آمار ثبت نام در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ نسبت به آمار مشابه سال ۹۷ تعداد ۳۷ هزار و ۵۷ نفر کمتر بوده  است.


بنابر اعلام سال گذشته توکلی تعداد ۲۲ هزار و ۴۴۴ نفر پذیرفته شدگان نهایی آزمون دکتری (نیمه متمرکز سال ۹۸) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به اضافه دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.


در تمام سالها جمعیت زنان پذیرفته شده در مقطع دکتری کمتر از تعداد پذیرفته شدگان مرد بوده است.


همکاری علمی بین المللی ایران و چین


وی درباره همکاری های علمی ایران و چین، گفت: پیرو تدابیر مقام معظم رهبری پیرامون ارتباط ایران و چین، این ارتباط با بررسی های صورت گرفته پیشرفت جدی داشت و هم اکنون به سمت راهبردی شدن پیش می ‌رود.


کبگانیان افزود: بخش مهمی از این ارتباط می ‌تواند در حوزه علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان باشد. پیشنهادی که رئیس جمهور چین در این رابطه به نماینده مقام معظم رهبری داد، شروع همکاری‌ ها در زمینه آموزش عالی بود.


به گفته وی، در جلسه امروز نقشه جامع علمی کشور، نمایندگانی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور یافتند و پیشنهاداتی در این زمینه جمع آوری و بررسی شد که در کمیسیون همکاری ‌های علمی بین المللی مدون و نهایی می شود.


دبیر نقشه جامع علمی کشور درباره این پیشنهادها اظهار داشت: این همکاری ها فراتر از موضوع بورس تحصیلی ادامه داشته باشد. بورس تحصیلی برای دوره ‌های تخصصی، تحصیلات تکمیلی، دوره ‌های کوتاه مدت همانند فرصت مطالعاتی و دوره‌ های تخصصی و صنعتی کشور چین اختصاص یابد.


بررسی سهمیه بهیاران 


کبگانیان درباره دیگر دستور جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به خبرنگاران گفت: موضوع دیگر درخواست وزیر بهداشت برای تخصیص سهمیه به بهیاران در کنکور سراسری بود. برای این موضوع نکات مختلفی مطرح شد.ساماندهی سهمیه‌ های کنکور در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور است و مقرر شد این موضوع در کنار ساماندهی سهمیه ‌ها در نظر گرفته شود؛ به این دلیل همراه با بررسی سهمیه ‌های کنکور، بررسی شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر