ضرورت توجه به کیفیت سرمایه انسانی در رتبهبندی سال ۱۴۰۰ دانشگاهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامهای به رؤسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، با تأکید بر لزوم شفافیت در حوزه آموزش عالی، رتبهبندیها را یکی از ابزارهای شفافسازی عنوان کرد و گفت: همانطور که مطلع هستید، امروزه در مباحث بینالمللی حوزه آموزش عالی، واژه «شفافیت» که ارائه دقیق و صریح اطلاعات در باب فعالیتهای دانشگاهی است، مورد توجه ویژهای قرار دارد.
وی افزود: در این مقوله، رتبهبندیها بهعنوان یکی از ابزارهای شفافسازی نام برده شده و هر ساله سازمانهای متولی رتبهبندی دانشگاهها تلاش میکنند تا عینیترین تصویر از موقعیت دانشگاهها در مقایسه با یکدیگر را در معرض قضاوت و تصمیم ذینفعان مختلف (دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران و غیره) قرار دهند و تأثیر فزایندهای بر مؤسسات آموزش عالی و محیط پیرامون آنها میگذارند. همچنین، ایجاد رقابت مثبت و سازنده ناشی از رتبهبندیها، نه تنها میتواند بهرهوری ناشی از تلاشهای تیمی را افزایش دهد، بلکه اغلب منجر به افزایش انگیزه، نوآوری و خلاقیت لازم برای بهبود فرآیندها و نتایج برجسته دانشگاهی میشود و امروزه دانشگاهها برای حفظ اعتبار، دریافت بودجه بیشتر، جذب بهترین و درخشانترین اساتید و دانشجویان، تلاش میکنند تا در رتبهبندیهای مختلف برترین جایگاهها را تصاحب کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه نامه خود خاطرنشان کرده است که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سالهاست که انجام رتبهبندیهای ملی در حوزههای پژوهشی و آموزشی بهصورت مجزا منتشر و دانشگاهها برای تصاحب موقعیت برتر رقابت میکنند. اما امروزه توجه به «رتبهبندیهای چندبعدی» این نکته را تأکید میکند که دانشگاههایی که به واسطه تحقیقات و فناوری یا آموزش، سطح بالایی از شهرت را به خود اختصاص دادهاند، اگر درصدد جذب دانشجویان با توانایی بالا نیز هستند، باید در شاخصهای رتبهبندی غیرپژوهشی و آموزشی نیز استانداردهای قابل قبولی را ضمانت کنند. در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چند سال است که انجام رتبهبندیهای ملی در حوزههای پژوهشی و آموزشی بهصورت مجزا منتشر و دانشگاهها برای تصاحب موقعیت برتر رقابت میکنند.
رتبهبندی سال ۱۴۰۰ دانشگاههای علوم پزشکی با محوریت مدل 6 وجهی تعالی
وی تأکید دارد در رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ تلاش شده است تا فعالیت در حوزههای دانشگاه در پیکرهای واحد و موثر بر کیفیت «سرمایههای انسانی» دیده شود. در این رتبهبندی، تلاش شده است تا با محوریت مدل 6 وجهی تعالی، شاخصها بهگونهای تعریف شود تا حرکت دانشگاه در راستای تحقق مرجعیت علمی، انسانسازی و حکمت بنیانی، فناور با نگاه به آینده، مأموریتگرا، پاسخگو و مطرح در گستره بینالمللی، به سمت تعالی سوق یابد.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نامه عنوان کرد: از رؤسای دانشگاهها انتظار میرود، با نظارت دقیق بر روند اجرای این طرح در دانشگاه خود، تلاش شود با همکاری و هماهنگی معاونتهای مذکور، فعالیتهای برجسته دانشگاه به دیگران معرفی شده و برای فعالیتهایی که قابلیت ارتقا دارند، علاوه بر تعامل با این وزارت و تشریک مساعی در سطح کلان مناطق و سایر دانشگاهها، برنامهریزی مناسب و متناسب صورت پذیرد.
انجام رتبهبندیهای جامع و دورهای
نمکی اظهار امیدواری کرد که انجام رتبهبندیهای جامع و دورهای به یک مطالبه دانشگاهی از ستاد وزارت مبدل شود تا همه بتوانند حاصل تلاشهای جمعی مدیران برجسته و همکاران شریفشان برای ارتقای کیفی دانشگاهها را به نظاره و تحسین بنشینند.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/