صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴
فدایی:

محیط‌زیست نقش مهمی در بروز و پیشرفت بیماری ژنتیکی ایفا می‌کند

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد گفت: بسیاری از ما بیماری ژنتیکی را با واژه معلولیت می‌شناسیم در صورتی که این بیماری ورای تمام این مباحث است. امروزه دو فاکتور ژنتیک و محیط زیست نقش مهمی در بروز و پیشرفت بیماری ژنتیکی ایفا می‌کند.
کد خبر : 52525

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سیمین فدایی در سمینار یک روزه نقش ژنتیک در طب بالینی که به همت دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد و مرکز مشاوره ژنتیک ایلیا برگزار شد و از جمله سمینارهایی با امتیاز بازآموزی برای پزشکان و پیراپزشکان است، با استقبال گسترده جامعه پزشکی شهرستان نجف آباد و اصفهان روبرو شد؛ در این سمینار با بیان لزوم پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی از طریق آموزش های همگانی گفت: مشاوره ژنتیک نقش موثری در کاهش معلولیت دارد. همچنین بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم در پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی و مادرزادی، دیگر اقدامی است که می‌توان در این زمینه انجام داد. آنچه بدیهی است با گسترش پایه دانش ژنتیک پزشکی در آینده ای نه چندان دور، دامنه مشاوره ژنتیکی نیز گسترده تر خواهد شد.


دبیر علمی این سمینار افزود: این تصور اشتباهی است که فکر کنیم عوامل ژنتیکی و محیطی بدون همکاری هم می‌توانند بیماری را ایجاد کنند، بیشتر مردم و حتی برخی از مسئولین تصورشان از بیماری ژنتیکی، بیماری های ارثی است. این تفکر باید تغییر کند تا بتوانیم از دانش ژنتیک برای ارتقای سلامت مردم استفاده کنیم زیرا بیماری های ارثی تنها بخشی از بیماری های ژنتیکی را تشکیل می‌دهند.


فدایی دامه داد:‌ ژن‌ها و بیماری‌های ژنتیکی یکی از پرهیاهوترین مباحث جهان پزشکی است و کمتر اختلالی را می توان یافت که رد پای ژن و ژنتیک در آن دیده نشود. از دیابت و بیماری‌های قلبی گرفته تا انواع سرطان‌ها و حتی پرخاشگری و عصبانیت در ارتباط مستقیم با عوامل ژنتیکی هستند.


سپس دکتر صالحی متخصص ژنتیک انسانی با موضوع: روش‌های آزمایشگاهی در تشخیص بیماری‌های ژنتیک، دکتر زارعان متخصص زنان و نازایی با موضوع: تست‌های غربالگری، دکتر عرب متخصص ژنتیک با موضوع: نقش ژنتیک در پیشگیری از معلولیت‌ها، دکتر هاشمی متخصص غدد و متابولیسم با موضوع: اختلالات رشد و نمو، دکتر نصیری فوق تخصص نورولوژی اطفال با موضوع: سندروم های شایع در عقب ماندگی‌ها، دکتر یقینی فوق تخصص نورولوژی اطفال با موضوع بیماری های نوروماسکولار و دکتر احمدی متخصص زنان و نازایی با موضوع: شایع ترین علل ناباروری، به ایراد سخن پرداخته و نتایج جدید ترین تحقیقات در حوزه های مورد بحث را برای پزشکان، پیراپزشکان و دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی شرکت کننده در سمینار ارائه کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر