صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹

پنجمین قرعه‌کشی دو خودروساز بزرگ کشور/ قرعه‌کشی آنلاین، اعلام نتایج آفلاین!

سودجویی در بازار خودرو و فاصله ۵۰‌درصدی قیمت کارخانه با بازار در یک سال اخیر سبب شد تا عده زیادی به‌دنبال کسب سود از محل خودروهای ثبت‌نامی باشند، اما حالا که در ثبت‌نام خودرو سختگیری‌های فراوانی شده؛ رفتارهای ضدونقیض خودروسازان شائبه‌هایی مبنی بر تخلف در قرعه‌کشی را مطرح می‌کند.
کد خبر : 524842

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در قرعه‌کشی ویژه محصولات ایران خودرو نزدیک به 3میلیون و 500‌هزار نفر برای تحویل فوری کمتر از 10‌هزار دستگاه خودرو شرکت کردند و این به معنی وجود 350‌تقاضا به ازای هر دستگاه خودروست که احتمالا در تاریخ صنعت خودروسازی ایران و حتی جهان، رکوردی جدید به شمار آید. این در حالی است که مدیران ارشد وزارت صمت امیدوار بودند از مسیر طرح قرعه کشی بتوانند جلوی رشد قیمت‌ها را در بازار بگیرند.


اما با وجود عرضه بیش از 48هزار دستگاه خودرو از این طریق، مشخص است که بازار خودرو روندی افزایشی را تجربه می‌کند و چنین ظرفیتی از تحویل سه ماهه، پاسخگوی عطش میلیونی بازار خودرو‌ای کشور نیست. کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز و تورم به‌عنوان دو متغیر کلان و همچنین عدم تعادل میان عرضه و تقاضا سه ضلع مثلثی بودند که در مسیر سیاست‌گذار خودرویی برای ایجاد آرامش در بازار قرار داشت، به این ترتیب نرخ ارز تبدیل به قطب‌نمای قیمت در بازار خودرو شد. با این حال تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این روزها داغ‌تر از هر زمان دیگر از سوی دست‌اندرکاران و متقاضیان خودرو دنبال می‌شود.


در این بین آقای علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت معتقد است مسیر فعلی قیمت‌گذاری موجب انباشت زیان در شرکت‌های خودروساز شده است. به اعتقاد سکاندار جدید صمت در حال حاضر خودرو سه قیمت دارد؛ تمام شده که خودروسازان براساس آن محصولات خود را تولید می‌کنند، قیمت مصوب که از سوی شورای رقابت به خودروسازان برای عرضه محصولات‌شان دیکته می‌شود و در نهایت قیمت بازار که ملاک داد و ستد قرار می‌گیرد.


روز بیست‌و‌هشتم مهرماه، قرعه کشی دو طرح فروش محصولات ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای ناظر برگزار شد و در آن تعداد 31‌هزار و 450‌متقاضی برای ثبت نام نهایی مشخص شدند. در این مراسم که در محل سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو برگزار شد، متقاضیان نهایی 9‌هزار و 450‌دستگاه فروش فوق‌العاده و 22‌هزار دستگاه پیش فروش یک ساله تعیین و نیمی از هر ظرفیت نیز به‌عنوان ذخیره انتخاب شدند.


دیروز نیز ( بیست‌و‌نهم مهرماه) مراسم قرعه‌کشی فروش هشت محصول سایپا از جمله سایپا‌151، دو مدل تیبا، ساینا، سه مدل وانت نیسان و پادرا پلاس با حضور نهادهای نظارتی و مسوولان این شرکت خودروسازی برگزار شد. بنا بر آنچه مطرح شده است در طرح فروش سایپا ۷۲۴‌هزار و ۶۸۴نفر شرکت کردند که ۷۱۷‌هزار و ۹۹۷‌نفر واجد شرایط شناخته شدند. ظرفیت محصولات عرضه شده گروه خودروسازی سایپا در این طرح فروش هفت هزار خودروست و برای آنکه حقی از متقاضیان خرید خودرو ضایع نشود و توزیع خودروها بر‌اساس قرعه‌کشی باشد هفت هزار نفر هم به‌عنوان رزرو در نظر گرفته شده‌اند.


اما نکته عجیب این دو قرعه‌کشی زمان اعلام اسامی برندگان آن بود. شرکت سایپا دیروز اعلام کرد که نتایج قرعه‌کشی دومین طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا پس از تایید نهایی توسط نهادهای نظارتی ساعت 12‌ظهر امروز (چهارشنبه) در سایت رسمی این گروه خودروسازی منتشر خواهد شد. این درحالی است که باید تنها یک ساعت پس از قرعه‌کشی اسامی برندگان بر روی سایت ظاهر شود. این مسأله بیش از هرچیز شائبه تخلف و جابه‌جایی برخی اسامی را در این قرعه‌کشی‌ها به راه انداخت البته مقامات سایپا ادعا می‌کنند به‌دلیل صحت سنجی اطلاعات، اعلام اسامی با تأخیر مواجه شده است. این درحالی است که صحت‌سنجی اطلاعات قبل از قرعه‌کشی باید انجام شود و البته تاحدودی نیز انجام شده چرا‌که از میان 724‌هزار شرکت‌کننده تنها 717هزار نفر به قرعه‌کشی راه یافتند.


 اگرچه فرآیند قرعه‌کشی برای فروش فوق‌العاده مانند روزهای اول تب و تاب ندارد اما افرادی که برای خرید خودرو با هزار امید و آرزو ثبت‌نام کرده‌اند، هنگامی که در انتظار نتیجه قرعه‌کشی هستند برای آن‌ها این سؤال ایجاد می‌شود که آیا در فرآیند ثبت‌نام تخلفی رخ داده است؟ واقعیت ماجرا این است که بدعهدی خودروسازان در تحویل یا فروش خودرو سال‌هاست که مشتریان را نسبت به این شرکت‌ها بدبین کرده است.چ اما این بدبینی با اعمال تحریم‌های بین‌المللی تشدید شده است و خودروسازان همزمان با افت تولید محصولات، دیگر پاسخگوی مشتریان در قبال تعهدات ایجاد شده نیستند. با همه این صحبت‌ها رد یا قبول ادعای افرادی که نسبت به فرآیند قرعه‌کشی این دو خودروساز مشکوک‌اند یا اعتراض دارند، کار ساده‌ای نیست اما می‌توان گفت هر تخلفی که در این قرعه‌کشی صورت بگیرد الزاما کلاهبرداری نیست. به‌طور مثال در نوبت‌های قبلی این قرعه‌کشی‌ها برخی برندگان ادعا کردند که هیچگاه پیامکی دریافت نکردند و از برنده شدن خود بی‌اطلاع ماندند تا هنگامی که زمان واریز وجه سر رسید. همین متقاضیان بی‌خبر از همه‌جا، هنگامی که بار دیگر برای ثبت‌نام خودرو اقدام  کردند با این اخطار مواجه شدند که شما قبلا برنده شده‌اید و دیگر امکان ثبت‌نام ندارید!


همه این گلایه‌های مردمی و رفتار ضد و نقیض شرکت‌های خودروسازی فرضیه احتمال تخلف را در ذهن متقاضی بی‌اعتماد قوی‌تر می‌کند. با وجود این، به‌دلیل اینکه قوه‌قضاییه بر روند قرعه‌کشی‌ها نظارت می‌کند بعید است که تخلف یا جابه‌جایی رخ بدهد. این‌قدر که این موضوع حساس شده و همه چشم‌ها به سمت شرکت‌های خودروسازی است که احتمال تخلف پایین است. حالا باید دید خودروسازان برای تأخیر یک روزه در اعلام نتایج خود چه توضیحی خواهند داد.


منبع: صبح نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر