صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹
در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی صورت گرفت؛

پايش رضايتمندی دانشجويان در حوزه آموزش مجازی/ 23 هزار دانشجو در نظرسنجی شرکت کردند

مدیركل نظارت، ارزيابی، بازرسی و رسيدگی به شكايات منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی از پايش میزان رضايتمندی دانشجويان در حوزه آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی خبر داد.
کد خبر : 524802

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ با توجه به رسالت ابلاغی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، مبنی بر رصد و پايش فعاليت‌ها و اقدامات واحدها و مراكز دانشگاهی با رويكرد پيشگيرانه و حل‌مسئله، اداره کل نظارت، ارزيابی، بازرسی و رسيدگی به شكايات منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی(استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی) با بررسی و رصد شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و الزام حرکت دانشگاه‌ها به‌سوی آموزش مجازی در 6 ماه نخست سال 1399، طی یک پرسشنامه در چهار حوزه (آموزش مجازی، آزمون مجازی، خدمات مجازی و طرح تعاون)، میزان رضایت دانشجویان از خدمات مجازی (با محور آموزشی) دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی -که در بيشتر واحدها، مراکز و آموزشکده‌های سمای استان مورد استفاده قرار گرفته - را سنجیده است.


مدیركل نظارت، ارزيابی، بازرسی و رسيدگی به شكايات منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به بررسی و تبیین اين نظرسنجی و نتايج آن پرداخت و اظهار کرد: امروزه سازمان‌های پیشرو، در مسیرحرکت و بالندگی خود، اهتمام ویژه‌ای به‌میزان رضایت مشتریان و جامعه مخاطبان  دارند و اين نکته، کليدی‌ترين عامل موفقيت آنهاست كه عيناً همان استراتژی مشتری‌مداری است.


جواد عارف افزود: پر‌واضح است كه اهتمام به امر آموزش در دو بعد کمی و کیفی یکی از شاخص‌های مؤثر و مرتبط با رضایتمندی جامعه مخاطبان در آموزش عالی و پیوسته مورد تأکید متخصصان و مسئولان نظام آموزش عالی کشور بوده است.


وی خاطرنشان کرد: غالب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های سال‌های گذشته بر اساس آموزش حضوری بنا نهاده شده و در حوزه آموزش مجازی، بسترهای کاربردی شايسته‌ای در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فراهم نیامده و صرفاً به برگزاری دوره‌های مجازی محدودی، خلاصه شده است.


مدیركل نظارت، ارزيابی، بازرسی و رسيدگی به شكايات منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی شیوع ويروس کرونا از ماه‌های پايانی سال گذشته را یادآور شد و گفت: اين اتفاق، مشکلات فراوانی در تمام زمینه‌ها ایجاد کرده و برخی ظرفيت‌ها و فرصت‌ها  را نیز با خود به ارمغان آورده است که در حوزه آموزش عالی، می‌توان بسترسازی آموزش مجازی را یادآوری کرد و البته می‌توان ضرورت متوقف نشدن نظام آموزشی، رعايت بهداشت و حفظ سلامت دانشگاهيان را از عوامل مهم اقبال مسئولان به آموزش از راه دور برشمرد.


عارف با تأكيد بر جايگاه ويژه دانشگاه آزاد اسلامی در نظام آموزش عالی كشور اظهار کرد: قطعاً آموزش مجازی به‌عنوان یک تجربه جدید و مفید برای دانشگاه آزاد اسلامی، عاری از عیب و مشکلات نیست و ضروری است متولیان امر آموزش برای جلوگيری از افت كيفيت فرآيند «ياددهی- يادگيری» با آسيب‌شناسی نواقص موجود بکوشند تا از این فرصت به نحو احسن بهره جسته و نسبت به ارتقای اثر‌بخشی آموزش مجازی، گام‌های مؤثری بردارند.


وی تأكيد رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ضرورت بررسی مسائل مختلف واحدهای دانشگاهی با نگاه حل مسئله را یادآور شد و افزود: به همین منظور اين اداره کل با بررسی و رصد شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا و الزام حرکت دانشگاه‌ها به سوی آموزش مجازی در 6 ماه نخست سال 1399، پرسشنامه‌ای را طراحی کرده است.


این مسئول اظهار کرد: پس از استخراج نقاط کلیدی خدمات مجازی مبتنی بر شرایط، در این پرسش‌نامه 18 سؤالی در چهار حوزه (آموزش مجازی، آزمون مجازی، خدمات مجازی و طرح تعاون) میزان رضایت دانشجویان از خدمات مجازی (با محور آموزشی) دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی را -که در بستر نرم‌افزار(LMS) واحد مشهد پیاده‌سازی و توسط بیشتر واحدها، مراکز و آموزشکده‌های سمای استان خراسان‌رضوی مورد استفاده قرار گرفته - سنجیده و نتیجه آن را در قالب نمودارهای تحلیلی، برای بهره‌مندی و ارتقای خدمات آموزشی به مسئولان مربوط ارائه کرده است.


مديركل نظارت، ارزيابی، بازرسی و رسيدگی به شكايات منطقه هشت (استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی) نتايج كلی اين نظر‌سنجی را یادآور شد و بيان کرد: جامعه آماری این نظر‌سنجی حدود 50 هزار نفر از دانشجویان واحدها، مراکز و آموزشکده‌های سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی بوده که در بازه نظر‌سنجی، تعداد 23 هزار و 891 دانشجو در این طرح شرکت کرده‌اند.



این استاد دانشگاه گفت: از این تعداد میانگین 15 هزار و 500 نفر در همه‌ حوزه‌ها، پاسخ‌های معتبر به سؤالات مطروحه داده‌اند كه نتایج کلی نظرسنجی بیانگر این است که 32 درصد مشارکت‌کنندگان (دانشجویان) از خدمات مجازی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی (با محور امور آموزشی) رضایت کامل، 37 درصد رضایت نسبی و 31 درصد رضایت کمتری دارند؛ البته بالاترین سطح رضایتمندی مربوط به برگزاری به‌موقع کلاس‌ها  و نحوه برگزاری امتحانات مجازی بوده و بالاترین سطح نارضایتی مربوط به سهولت اتصال و کار با نرم‌افزار در آزمون  مجازی است.


عارف با قدردانی از همکاری معاونت آموزشی و مرکز فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به آنا گفت: سعی این اداره کل بر آن بوده که با اصل صیانت از نظر دانشجویان از هرگونه اعمال نظر و سلیقه در این نظر‌سنجی و نتایج حاصله پرهیز و صرفاً در راستای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و کمک به رفع خلأ‌های موجود، این نتایج را عیناً و بی هیچ کم و کاستی به مسئولان ذی‌ربط انتقال دهد.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر