طراحی سیستم تعلیق خودرو با قابلیت تنظیم خودکار در 8 جهت/ صنعت خودروسازی نیازمند بهروزرسانی قطعات است
میثم هادی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در تشریح معرفی، مأموریتها و فعالیتهای تحقیقاتی واحد فناور «بهین تعلیق» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اظهار کرد: از آنجایی که صنعت خودروسازی کشور پیشرفتهای چشمگیری داشته است، بنابراین این صنعت بیش از پیش نیازمند بهروزرسانی قطعات و بهبود عملکرد آنهاست.
وی تشریح کرد: واحد فناور بهین تعلیق با هدف بهروزرسانی و ارتقای سیستم تعلیق خودروهای داخلی سال ۱۳۹۸ در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد توسط اینجانب با همکاری مستقیم «دکتر مریم خلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ایجاد شد.
به گفته دانشجوی ترم آخر مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، زمینه فعالیت واحد فناور بهین تعلیق، ارتقا و توسعه قطعات خودرویی ازجمله قطعات سیستم تعلیق و خدمات این واحد شامل طراحی، تولید و نصب قطعات بهبودیافته سیستم تعلیق روی خودرو است.
رئیس واحد فناور بهین تعلیق عنوان کرد که فعالیت این واحد بهصورت تحقیقاتی (تحلیل نرمافزاری و طراحی اولیه قطعات)، ساخت و تولید (ساخت نمونه اولیه برای آزمایشهای میدانی) و سپس اعمال تغییرات جزئی در سیستم تعلیق برخی خودروها با کمترین هزینه و با استفاده از قطعات اصلی سیستم تعلیق است.
این محقق، زمینه تحقیقاتی واحد فناور بهین تعلیق را بهروزرسانی سیستم تعلیق خودروهای داخلی با پلتفرمهای متفاوت در قالب سفارشیسازی یا قابل استفاده در خطوط تولید انبوه این خودروها دانست.
دستاوردهای واحد فناور بهین تعلیق
وی با بیان اینکه فعالیت واحد فناور بهین تعلیق که از سال 98 آغاز شده در مراحل اولیه است، درباره دستاوردهای اخیر این واحد فناور اظهار کرد: در مرحله نخست، بهروزرسانی انجام شده بر روی پلتفرم خودروی دنا و پژو ۲۰۷ بهصورت کاملاً مکانیکی و صرفاً با ایجاد برخی تغییرات در فنرهای استاتیکی همراه بوده است.
به گفته هادی، دستاورد دوم واحد فناور بهین تعلیق در تحقیق و توسعه سیستم تعلیق این پلتفرمها، استفاده از سنسورها و بوردهای الکترونیکی ساده و ایجاد قابلیت تنظیم ارتفاع دستی در قسمت جلو و عقب خودرو توسط راننده بود که در مقایسه با سیستم فعلی استفاده شده در محصولات از کارایی و بازدهی بالاتری برخوردار است.
رئیس واحد فناور بهین تعلیق ادامه داد: این واحد فناور در حال انجام مراحل پایانی پروژه طراحی سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم خودکار در هشت جهت با استفاده از سنسورهای حساس به حرکت است که با اتصال کامل کنترلکنندههای سیستم تعلیق به واحد کنترل الکترونیک خودرو (ecu) کار میکند و با ایجاد شبکه کنترل الکترونیک یکپارچه در دو حالت قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک ارتفاع خودرو را بر اساس شرایط وزنی، تقسیم اوزان و سرعت خودرو پارامترهای سیستم تعلیق را تنظیم میکند.
وی حدود 10 درصد از دستیافتههای واحد فناور بهین تعلیق را متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد دانست و با بیان اینکه این واحد فناور صرفاً بهصورت تحقیقاتی فعالیت میکند به آنا گفت: در صورت تأسیس مؤسسههای خدماترسانی و معرفی محصولات در نمایشگاههای خودرویی با همکاری دانشگاه، درآمدهای غیرشهریهای نیز کسب خواهد شد و دانشگاه نیز در این درآمدها ذینفع خواهد بود.
هادی با بیان اینکه پس از گسترش ویروس کرونا تحقیقات واحد بهین تعلیق به قوت خود باقیست، یادآور شد: واحد تحقیقاتی بهین تعلیق با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برای حمایت از کالای ایرانی در پروژههای تحقیقاتی خود از کالاهای تولید داخل و کاملاً ایرانی استفاده میکند. با توجه به این مهم که بسیاری از قطعات خودرویی و الکترونیک ساخت خارج از کشور بوده سعی ما بر آن است که قطعات مورد استفاده دارای بیشترین کیفیت و مقرون بهصرفهترین قیمت برای تولید انبوه باشند.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/