زینب توسلی دبیر انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه الزهرا (س)/////////
زینب توسلی دبیر انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه الزهرا (س) سردبیر نشریه میزان
دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
بنظرم در زمان حاضر اثرگذارترین افراد اساتید هستند تا با ایجاد امید و رقابت فضای ساکت علمی را بیدار کنند و همچنین با جذب وحمایت دانشجویانی که حرفی برای گفتن دارند خصوصا در حوزه علوم انسانی حرکت تولید علم را شتاب دهند.
نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
سال دوم دانشگاه از طریق معرفی استاد فقه، اتفاق افتاد. باتوجه به ظرفیت زیاد فعالیت در رشته فقه وحقوق،همچنین شبهاتی که در این حوزه برای حقوق زن،فقه پویا،حقوق جزا،قضاوت،کیفری، احکام و... مطرح میشود علاقه مند به فعالیت بودم وبعد با حضور در نشریه به مسائل روز فقهی وحقوقی پرداختیم.
نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
مطمئنا حرکت های علمی انجمنها به صورت تخصصی میتواند برای مشکلات موجود در کشور خیلی سازنده و راه گشا باشد اما زیرساختها و امکانات متناسب هم باید فراهم باشد.
رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
ایین نامه ای داریم که اهدافی را ترسیم و وظایفی را مشخص کرده است اما انجمن های علمی از دانشجویان تازه نفس تشکیل میشود با حمایتهای درست وهدفمند میتوانند از انرژی و خلاقیت نیروهای انسانی موجود برای حل مسائل مختلف کشور به صورت علمی بهرمندشوند.بنظرم وزارت علوم باید حمایت های مادی ومعنوی خود را از انجمن ها بصورت جدی وهدفمند پیگیری کند وبرای هدایت درست این ظرفیت های موجود برنامه ریزی دقیق داشته باشد.
آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
فردگرایی و نبود یک تیم همراه ودلسوز،عدم تبیین درست از جایگاه ونقش انجمنها،بودجه کمی که به ان اختصاص مییابد ،نبودن اتحاد بین تشکلهای دانشجویی،عدم توجه به ایدههای مطرح در حوزه علوم انسانی ،سطحی نگری نسبت به مسائل،باور نداشتن توانمندی های خود، ناامیدی،به روز نبودن همگی میتواند از اسیبهای انجمنهای علمی باشند.
چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
تمام مواردی که درباره اسیبها مطرح کردم اگر به ان پرداخته شود باعث تقویت انجمنها میگردد.
در زمان حاضر بخاطر کمبود فضای گفتمان، لازم میدونم به اتحاد تشکلهای دانشجویی بپردازم.
درحوزه علوم انسانی که بیشتر درحوزه مسائل نظری و ایده است اگر انجمنهای این حوزه افکار و دغدغه های خود را درکنارهم قراردهند و با همکاری هم به حل وتبیین مسائل مشترک بپردازند میتوانند حرکت های بنیادینی انجام دهندکه اثرات فرهنگی همراه خواهد داشت .بازخوانی ارزشهاوتبیین مسائل نظری نیاز جامعه امروز ماست و انجمنهای علمی کمک شایانی میتوانند در این زمینه با ایجاد مناظره، همایش،نشست و...کنند.
برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
اتحاد وهمکاری تشکلهای دانشجویی،تبادل تجربه واطلاعات در باره مسائل مشترک میتوانند نه تنها چرخه حرکت تولید علم را سرعت دهندبلکه با کار برروی دغدغه های مشترک،مسائل کشور را میتوانندحل کنند یا لااقل راهکارهایی ارائه دهند.
باید از فرد گرایی به سمت فعالیتهای جمعی روی بی آوریم و ان نیروی حداقلی را چندبرابر کنیم،دانشجویان میتوانند فضای گفتمان را ایجاد کنند و از جوگیرشدن وهیجان به سمت گفتمان علمی ،منطقی حرکت کنند.
دانشجو موثر است،باید اگاه به زمان باشد وبه صورت خودجوش مشکلات ونقاط ضعف در حوزه تخصصی خود بشناسند وبرای حل ان حرکت کنند.انجمن علمی بستر مناسب برای هم افزایی است چون که بدنه ان را جوانان تشکیل میدهد باید از این ظرفیتها استفاده حداکثری کنیم.
در مورد انجمن علمی خودتان توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری انجمن شما تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
از سال ۹۸ انجمن فقه وحقوق کارگاهی در حوزه زمینه های نوین استفاده از وقف تنظیم وقفنامه،نحوه توجه دیگرکشورهابه وقف ، کارگاه مقاله نویسی وروش تحقیق،برگزاری کلاسهای اموزشی، همکاری با پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) برای برگزاری موت کورت با موضوع استرداد هدایای نامزدی والزام به تمکین نفقه،دستیابی به کارکردهای زیارت در ممنوعیت دوران کرونا همچنین حمایت قانون از زنان شاغل در دوران کرونا فعالیتهایی صورت گرفته است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/