صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران: افزایش ماهانه نرخ ارز از شوک در بازار جلوگیری می‌کند

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره افزایش نرخ ارز گفت: به علت سیاست‌های اشتباه نهادینه‌شده در جامعه و افکار عمومی هیچ‌گاه قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضای بازار آزاد تعیین نشده است.
کد خبر : 52434

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه افکار عمومی کاهش نرخ ارز را به معنای کاهش قدرت جامعه یا قدرت ارزی کشور می‌داند و با آن برخورد قهری می‌کند، عنوان کرد: چنین شرایطی زیان بسیاری به بخش اقتصاد کشور وارد کرده است.


وی تصریح کرد: در جایی که کشور با تورم 2 رقمی روبه‌روست، ثبات در نرخ ارز نمی‌تواند تولید و صادرات کشور را حمایت کند.


لاهوتی اظهار کرد: وقتی نرخ ارز به عنوان مثال نسبت به ابتدای سال گذشته تا کنون 5 درصد افزایش پیدا کرده است اما با نرخ تورم 10 درصدی در این مدت روبه‌رو هستیم، به این معنی است که قدرت تولید و تبع آن قدرت صادرات کاهش یافته است.


رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: این کاهش منجر به بیکاری، رشد منفی و مشکلاتی که در دولت‌‌های گذشته اتفاق افتاد، می‌شود.


وی با یادآوری تکلیفی که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه برای افزایش نرخ ارز متناسب با تورم سالیانه برای دولت‌ها تعیین شده است، عنوان کرد: افزایش نرخ ارز می‌تواند به صورت یکسان باشد. برای مثال، هر ماه یک افزایش نسبی در نرخ ارز دیده شود که در این صورت جامعه را دچار هیجان نمی‌کند.


لاهوتی ادامه داد: اما در این حال، می‌توان مانند دولت گذشته آن‌قدر روی این فنر فشار وارد کرد و آن را پایین نگه داشت که یکباره قیمت ارز 3 برابر شود.


وی بیان کرد: برخلاف دیدگاه افکار عمومی که افزایش نرخ ارز را به عنوان یک موضوع منفی تلقی می‌کند، این افزایش با توجه به تورم کشور اجتناب‌ناپذیر و یک واقعیت اقتصادی است که هر دولتی به آن تن نداده مجبور به پرداخت هزینه‌های آن شده است.


لاهوتی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نه تنها لازم بلکه ضروری است، گفت: نرخ ارز هنوز هم به قیمت واقعی خود نرسیده است. نرخ ارز در بازار آزاد در پایان سال 93 حدود 3 هزار و 450 تومان بود که با لحاظ تورم با نرخی بالای 3 هزار و 600 تومان مواجه می‌شویم.


وی اظهار کرد: کماکان به دلیل دخالت‌های دولت و ورود ارزهای نفتی نرخ ارز را پایین نگه داشته‌اند و به محض اینکه ورود ارز بر اساس شرایط کشور کم‌تر شود، آن‌وقت شاهد نوسانات یک‌باره در این زمینه می‌شویم.


رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اگر این رشد متناسب نرخ ارز هر ماهه اتفاق بیفتد هیچ‌کس، چه در افکار عمومی و چه فعالان اقتصادی، با شوک مواجه نمی‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر