ملیکا ابراهیمی دبیر انجمن علمی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س)//////////////////////
ملیکا ابراهیمی سرخ آبادی دبیر انجمن علمیدانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س)
۲) دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
پاسخ به این سوال کمی نیازمند شرح تفاسیر بسیاراز واژه "علم"میباشد.به عنوانمثال در انجمن ها،تشکلها و یا کانون های محیط زیستی که غالبا بین رشته ای هستند علاوه بر آنکه شاخه های تخصصی نیز در این رشته بسیار است ، همینبین رشتهای بودن بطور غیر مستقیم میتواند در تولید علم موثر باشد به طوری که از تمامی رشته ها وگرایش ها، اعم از علوم پایه ، مهندسی ، هنر ، علوماجتماعی و سیاسی ، اقتصاد و دیگر رشته هامیتوانند با ارائه طرح های علمی پژوهشی خود و یا پایاننامه های با موضوعات مختلف زیست محیطی به نحوی در تولید علم موثر باشند.حال این تولید علم مختص اعضای انجمن های علمیدانشجویی و یا محیط زیست نمیباشد بلکه تمامی جامعه دانشگاهی میتوانند با اجرا سازی پژوهش های خود به صورت کاربردی ( در نظر گرفتن نیاز های علمی همگام با رشته خود ) و با در نظر گرفتن شرایط اجرا سازی آن در ایران به تولید علم کمکنمایند .در نتیجه کلی بایستی اقدام و عمل سریعا بعد از علم اندوزی دانشگاهیان باشد تا به تولید علم کمک نمایند .
۳) نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
حقیقتا اینجانب در رشته زیست شناسی گیاهی تحصیل میکنم ، و از آنجا که هم رشته خود و هم فرهنگ خانوادگی اینجانب بسیار من را به پاسداری و حفاظت از طبیعت سوق میداد ، تصمیم بر آن گرفتم تا پژوهش های رشته خود را جهت حفظ محیط زیست بکار گیرم و این هدف برای بنده مطرح شد که محیط زیست ،امروزه متعلق به تمامی رشته ها است و تمامی رشته ها بایستی در خدمت محیط زیست باشند که بقای آدمی در گرو حفاطت از محیط زیست میباسد .به همین سبب جهت اجرا سازی این اهداف، با انجمن های علمی دانشجویی آشنا شدم و بعد از یک دوره کوتاه مدت دبیری در انجمن علمی دانشجویی زیست شناسی گیاهی به سمت دبیری انجمن محیط زیست در آمدم
۴) نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
در پاسخ به این سوال میتوان یک مثال ساده زد ؛ شما فرض کنید گروهی پرشور ، هدفمند ، مستعد شکوفایی علمی ، خلاق ،پژوهشگر و عالم همراه با روحیه ی کارگروهی و یادگیری در کناریکدیگر جمع باشند ! خبنتیجه قطعا میتواند مسمر ثمر باشد وشاید هرکدام از ویزگی های ذکر شده به تنهایی در یک فرد نتواند در پیشرفت علمی نقشی و یا نقش بسزایی داشته باشد و یا به زمان بسیار بیشتری نیاز داشته باشد .اما همین انجمن های علمی ،همین چالشهاییکه با آن درگیر هستند ،همین از خود گذشتگی ها برای یادگیری مهارت های بیشتر ،اشتراکگذاری علم و نتایج علمی خود و زحمتها در راستای اجرا سازی هدف واحد میتواند در یکگام، آنچنان کمک کند به پیشرفت علمیکشور که همانطور که عرضکردم در مدت بسیار بیشتری در اقدامات انفرادی ثمربخش نباشدو این نتیجه حاصل نگردد
۵) رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
از نظر بنده بایستی سازمان ها، نهاد ها و وزارت خانه هارا در شرایط بحرانی سنجید .
با شیوع ویروسکووید-۱۹ انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س) با برگزاری مسابقه زیسترو ،پیشرو در محیط زیست و یا رویداد ملی هفته سفیران زمین ، توانست حمایت های مجازی و تبلیغاتی همه جانبه وزارتخانه را به چشم مشاهده نماید که خالی از لطف نبود ، با این حال باز نیز انتطار میرود که انجمن های تلاشگر دیگر دانشگاه ها مانند دانشگاه الزهرا(س) بیشتر به میدان بیایند و به آنها بها داده شود ، لذا که ما شاهد برنامه های بعضا بی کیفیتی از دانشگاه هایی هستیم که به علت استفاده از نام و رسم دانشگاهشان مقدار بیشتری تیتر اخبار ها میشوند ، تا خود تلاش انجمن های علمی دانشجوییشان در حوزه محیط زیست.
۶) آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
یکی از مهمترین اسیبها بی میلی و کمبود امید به دستیابی به هدف ، در میان اعضای انجمن های علمی دانشجویی است .
و یا تلاش مضاعف در قبال دستیابی به یک هدف کوچک است که خلاف تصور اعضا بوده و آنهارا از تلاش بیستر منع مینماید ، یعنی ان تلاشی که برنامه ریزی شده بودو در قبالش نیز اهداف انجمن براورده میشد ، در واقعیت ، به علت موانع موجود حتی دستیابی به یک هدف پایینتر را نیز محقق نکرد و این دانشجو را برای انجام تلاس ، تحقیق و از خود گذشتگی بیستر بی میل میکرد .مضاف بر آنکه چالشها همواره وجود داشته و یا در حین رسیدن به هدف ایجاد میشود اما با چالشهاست که افراد انجمنساخته وپخته میشود ، و در اخر ، آسیب ها بیش از
ا بی از چالشها ازنجمن هارا از پا در می آورد.
۷) چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
هر دانشجو ، نیازمند قدردانی و یا جلب کردن توجه ها به تلاسهای شبانه روزی خود و یا پژوهشهایش است .فرض کنید تیم تحقیقاتیکه بر روی یافتن واکسن ویروس کووید-۱۹ در تلاش هستند ، قطعا هر قدر حتی یک قدم نزدیک شدن به دستیابی به این هدف ، خستگی ها از خود گدشتگی ها و تلاشهای شبانه روزی را در پی داشته ، حتی اگر در اخر منجر به شگست شود اما قدردانی ، دیده شدن و انعکاس خبری یکی از مشوق های این تیم میباشد .دقیقا مانند انجمن های علمی دانشجویی ! بایستی هر انجمن نسبت به وسع و توانمندی ، امکانات دانشگاهی ، و یا همراهی اساتید مشاور و یا کارشناسان سنجیده شود ، شاید برگزاری یک جشنواره با مخاطبین بسیار زیاد از یک دانشگاه با بودجه ی کافی و حمایت های بسیار ، امر بزرگ و یا دور از تصوری نباشد ، اما یک گردهمایی ، و یا یک کارگاه از یک دانشگاهی کع تابه حال در عرصه انجمن های علمی دانشجویی ،نام اشنا نبوده و یا با چالشهای بسیار اعم از کسری بودجه ، عدم حمایت اساتید ، تعداد کم اعضا و موانعی از این دست ، بتواتد بسیار شایسته ی تقدیر ، جوایز و انعکاس خبری باشد ، لذا این موارد میتواند گوشه ای از موضوعاتی باشد کع بتواند روحیه و قوای یک انجمن علمی دانشجویی را تقویت کند باشد.
۸) برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
بدون شک افرادی که این پاسخ را میخوانتد با این گفته ی بنده موافق هستند : " هرکدام از ما در ابتدای ورود به انجمن های علمی دانشجویی ، بسیار آرمانی تر از الان فکر میکردیم و هدف ما تنها سمینار ، کارگاه و یا جشمواره و کارهای همیشگی نبود ، بلکه به اختراع ، اجرا سازی ایده ها ، حفاظت های عملی از محیط زیست و یا اهداف دیگر والای انجمن بوده ایم" اما رفته رفته با مشاهده اختیارات خود و موانع این اهداف را کوچک و کوچک تر کردیم ، موانعی مانند نحوه اجرای برنامه ، ارتباط گیری ، شرکت در جشنواره های مختلف و دیده نشدن ، .
بنده در رابطه با انجمن خود یعنی محیط زیست سخن میگویم ، این انجمن متشکل از دانشجویان فرهیخته از تمامی رشته ها است .و هدف تعیین شده ارتباط محیط زیست با صنعت و یا با رشته های خود است ، همانطور که در ابتدای مصاحبه و سوالات عرص کردم پژوهش های ما اگر تماما در خدمت محیط زیست نیست ، باید بخشی از ان وقف محیط زیست باشد لذا بقای ما در گرو حفظ ان است ، فطعا اعصای مهندسی ما در زمینه live wall ها و دیوار های زنده و طراحی فضای سبز ایده های سنجیده و عملی دارند ، قطعا دانشجویان علوم پایه مانند میکروبیولوژی زیست فناوری شیمی و فیزیک در زمینه مکروب های پلاستیک خوار ، تولید بذور هیبریدی با مقاومت بالا نسبت به شوری ، تولید شوینده های فاقد خطر زیستی و بسبار بسیار ایده های علمی دیگر که تنها نیازمند فضایی برای اجرا سازی انها هستند میباشد ، .پس این سوال که باید چه کاری انجام دهند دقیقا ان چیزیست که اعضای انجمن ها خود دنبال ان هستند زیرا شرکت در جشنواره های علمی ، جشنواره های سرمایه گذاری و غیره را امتحان نمودند .اما در اختیار گداشتن آزمایشگاه و یا شرایط ازمایشگاهی خود زمانبر بوده و نیازمند تحقیقات بسیاری است که با بودجه دانشجویان همخوانی ندارد.
۹) در مورد انجمن علمی خودتان توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری انجمن شما تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
انجن علمی دانشجوی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س) با برگزاری فعالیتهای هدفمند آموزشی ، پژوهشی ، و اجرا سازی ایده های علمی پانند "اختراع طروف یکبار مصرف جلبکی" توسط اینجانب توانسته نقش به سزایی در زمینه محیط زیست داشته باشد ،علاوه بر آنکه مسابقه زیسترو ، و رویداد ملی هفته سفیران زمین یکی از مهمتریت رویکردهای این انجمن بوده .و در اخر با فعالیتهای کار افرینانه در زمینه محیط زیست مانند اموزس عروسک سازی با پسماند ویا تخفیفات ویژه دوره های اموزشی نقش به سزایی در افزایش علاقه مندان به مسایل زیست محیط داشته است
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/