اثر طرح جدید مجلس بر قیمت خودروها در بازار و تولید کارخانه/ حذف تقاضای کاذب مزیت مهم طرح
سید مصطفی موسوی نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در مورد طرح جدید مجلس برای ساماندهی خودرو گفت: این طرح به گرانتر شدن خودرو از قیمت کارخانه و پایین آمدن قیمت بازار آزاد خواهد انجامید.
وی افزود: در این طرح بر فروش خودرو در بورس تأکید شده و خریداران خودرو در صورت فروش خودروی صفر قبل از دو سال باید مالیات بدهند. اما آنچه جای مناقشه دارد، محل مصرف این مالیاتهاست.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: قرار است 20 درصد این مالیات خرج توسعه حمل و نقل عمومی شده، 70 درصد آن به خودروسازان وام کوتاهمدت و 10 درصد باقیمانده آن در صورت افزایش تولید خودروسازان، به آنها هدیه خواهند داد. حال سؤال اینجاست که چرا با وجود مشکلات فراوان در خودروسازی باید 20 درصد عواید مالیات این طرح خرج ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
موسوی نژاد عنوان کرد: هماکنون چند سال است دولت سهم حمل و نقل عمومی را در تهران ناقص میدهد به طوری که محسن هاشمی پیوسته از این موضوع گلایه میکند. چه تضمینی وجود دارد که عواید به دست آمده از این طرح نیز به سرنوشتی مشابه دچار شود.
قیمتگذاری دستوری حذف میشود
وی با اشاره به نحوه قیمتگذاری خودرو در این طرح گفت: طراحان طرح مدعیاند قیمتگذاری دستوری عامل بخشی از مشکلات فعلی است و قیمت خودرو را به عرضه و تقاضا در بورس سپرده ولی باز خود برای آن قیمتی تعادلی مشخص کردهاند و از گرانتر فروخته شدن خودرو مالیات خواهند گرفت. حال سوال اینجاست که اگر قرار است چنین باشد، چرا اصلا خودرو در بورس فروخته شود؟ اصلا قیمت حاصل از عرضه و تقاضا در بورس چه مزیتی ایجاد میکند؟ میتوان همین قیمت دستوری فعلی را قیمت تعادلی در نظر گرفت و از هرگونه خرید و فروش بالاتر از آن، مالیات گرفت.
موسوی نژاد با تأکید بر اینکه منشأ بسیاری از مشکلات خودروسازی در ایران در مدیریت دولتی است، افزود: در آخرین نسخه منتشرشده از این طرح در مورد تغییر روند موجود مطلبی نیامده که این یکی از مهمترین اشکالات این طرح است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به برخی مزایای این طرح اظهار کرد: حذف تقاضای کاذب از بازار خودروی صفر که بهدنبال سود و رانت هستند، از مزایای این طرح است. همچنین سهامداری لایهای خودروسازان در این طرح ممنوع شده و آنها مجبور به فروش سهام خود شدهاند. این یکی از مهمترین بندهای مفید طرح مطرح شده است.
افزایش سود خودروسازان در صورت افزایش کیفیت
وی همچنین عدم انتفاع مستقیم خودروسازان از فروش گرانتر خودرو در بورس را نکتهای مثبت و کسب سود دولت از گرانتر فروختن خودرو را نکتهای منفی دانست و گفت: این کسب سود برای دولت میتواند بر التهاب بازار خودرو بیفزاید و باید بگونهای کنترل شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره آپشنهای این طرح برای افزایش سود خودروسازان بیان کرد: برخی آپشنهای مطرحشده در این طرح نظیر کسب سود بیشتر برای خودروسازان برای خودروهایی که سوخت کمتری دارند یا خودروهایی که صادر میشوند یا خودروهایی که در نظرسنجی مردمی در جایگاه بهتری قرار میگیرند یا خودروهایی که بومی سازی شان را افزایش دهند، میتواند سود خودروساز در یک خودرو را تا 14 درصد افزایش دهد که این خود موجب گرانتر شدن خودرو میشود.
موسوینژاد در پایان با اشاره به نهایی نشدن طرح گفت: امیدوارم نواقصی که در این طرح وجود دارد هنگام ارائه آن به صحن علنی مجلس رفع شده باشد.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/