صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹
در دانشگاه الزهرا؛

کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی برگزار شد

پنل تأثیر سیاست‌گذاری کلان اقتصادی بر پیچیدگی اقتصادی در ادامه اولین کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی با حضور جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، علی حسن صمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، میرحسین موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا برگزار شد.
کد خبر : 523027

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه الزهرا، جعفر قادری در پنل تأثیر سیاست‌گذاری کلان اقتصادی بر پیچیدگی اقتصادی  با اشاره به لزوم انجام برخی اصلاحات در ساختار قانون‌گذاری کشور، گفت: حجم قوانین در کشور بسیار بالاست و یکی از موانع سرمایه‌گذاری نیز وجود قوانین دست و پا گیر است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. البته اصلاح این فرایند تنها از سوی مجلس امکان‌پذیر نیست و باید بخش‌های مختلف به‌صورت هماهنگ با یکدیگر در اصلاح این روند گام برداریم.


وی افزود: علاوه بر لزوم اصلاح ساختار قانون‌گذاری، در حال حاضر ساختار سیاسی کشور نیز ایرادات بسیاری دارد و باید به سمت نظام انتخابات تناسبی حرکت کنیم تا مشارکت طیف‌های مختلف سیاسی را در انجام فعالیت‌ها و به دنبال آن ثبات و آرامش را در کشور داشته باشیم.


نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ارتباط بین جایگاه علمی کشور و فضای کسب‌وکار در جهان افزود: اکنون جایگاه ایران در شاخص فضای کسب‌وکار رتبه ۱۲۷ است که این نشان می‌دهد بین شاخص‌های علمی با شاخص‌های کسب‌وکار در دنیا تناسب و همخوانی وجود دارد و باید در تصمیم‌گیری‌ها این موضوع مورد توجه قرار گیرد. تا زمانی که دیدگاهمان در کشور نسبت به مسائل مختلف به یکدیگر شبیه نباشد، نمی‌توانیم بر مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... واقف شویم.


همچنین میرحسین موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا نیز در رابطه با ارتباط بین هزینه‌های مبادلاتی و سطح پیچیدگی کالاها گفت: طی پژوهشی در سال‌های اخیر، ما سه سطح آستانه‌ای در ارتباط با این دو شاخص براساس داده‌های تجربی به دست آوردیم و ۱۶ کشور را در ۲۲ صنعت دسته‌بندی کردیم. سه سطح آستانه استخراج شد که براساس آن، یک سطح آستانه مربوط به کشورهای توسعه یافته بود. طبق اطلاعات به دست آمده، شاخص هزینه‌ها مبادلاتی با آستانه پیچیدگی ۵۸ صدم بود.


وی افزود: سطح آستانه دوم مربوط به کشورهای درحال توسعه بود که مشخص شد با افزایش این شاخص، هزینه‌های مبادلاتی بسیار کاهش داشت. در این سطح هزینه‌های مبادلاتی کشورهای در حال توسعه با پیچیدگی کمتر از ۸۹ صدم بیشتر از کشورهای توسعه یافته بود.


موسوی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: نهادهای بد منجر به فزاینده بودن هزینه‌های مبادلاتی در کشور می‌شوند و آن را به سمت کالاهای با میزان پیچیدگی ۸۹ درصد سوق می‌دهد لذا تا زمانی که شرایط به این شکل باشد، نمی‌توانیم به سمت تولید کالاهای پیچیده گام برداریم.


عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: برای اینکه بتوانیم وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشیم باید با استفاده از نوآوری‌ها، هزینه فرصت رانت جویی را افزایش دهیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند ترتیب دانش را محقق کنند.


علی حسن صمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز که به‌صورت مجازی در این کنفرانس شرکت داشت، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها تبدیل به کارخانه تولید مقاله شده‌اند و اغلب به دنبال این هستند که تعداد مقالات خود را افزایش دهند و این در حالی است که ما باید به جای توجه به انباشت دانش به بحث به‌کارگیری از دانش توجه کنیم.


وی با تأکید بر در نظرگیری شاخص تولید به عنوان ارزش علمی در دانشگاه‌ها افزود: باید کاری کنیم که هر دانشگاهی که به سمت تولید محصولات پیچیده حرکت می‌کند، جامعه این موضوع را به عنوان ارزش تلقی کند. به عبارتی دیگر، امروزه لازم است تا بحث ساختار انگیزشی را به سمت تولید کالاهای پیچیده ببریم.


شاه‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا نیز در ادامه این کنفرانس با تأکید بر توجه به جایگاه وزارت علوم مطرح کرد: در مسیر شکوفایی اقتصادی، علاوه بر دستگاه‌هایی که باید در این مسیر گام بردارند، وزارت علوم نیز باید جایگاه خود را پیدا کند و سکان‌دار راهبرد تولید دانش‌بنیان شود و قوانین را به‌صورت مستمر رصد کند و آثار و تبعات تصمیمات مختلف دولت‌ها را بر مباحث علم و پیچیدگی‌های اقتصادی مورد بررسی قرار دهد تا بتواند در مسیر تحقق اهداف و برون‌رفت از مشکلات، تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی دقیقی را اتخاذ کند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر