صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

افزایش تنش بین ترکیه و روسیه، روابط تجاری دو کشور را مختل خواهد کرد؟

سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه می تواند در روند روابط تجاری بازرگانی این دو کشور تاثیر منفی گذارد.
کد خبر : 52201

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای شبکه «یورونیوز»، ارتش ترکیه بامداد سه‌شنبه سوم آذر اعلام کرد یک هواپیمای جنگی روسی را که وارد حریم هوایی ترکیه در مرز سوریه شده بود، «پس از چندین بار اخطار» سرنگون کرده است.


در پی آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، با تایید سرنگونی جت سوخو ۲۴ توسط آنکارا، نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب کرد و گفت این جنگنده «یک کیلومتر» داخل حریم هوایی سوریه سرنگون شده است.


پوتین این واقعه را «فرو کردن خنجر از پشت» توصیف و وزیر امور خارجه روسیه سفر خود به ترکیه را لغو کرد. در مقابل «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه، گفت کشورش از مرزهای خود دفاع کرده است.


به گزارش یورونیوز، دو کشور در بخش‌های انرژی، گردشگری، نساجی و مواد غذایی مبادلات تجاری زیادی دارند. در سال ۲۰۱۴ میلادی درآمد مسکو از معاملات با ترکیه به رقم ۲۵ میلیارد دلار رسید. ترکیه نیز درآمدی معادل پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از روابط تجاری بازرگانی خود با روسیه به دست آورده است.


«کریس بوشام» کارشناس شرکت «آی.جی» گفت: اگر روس ها به اعمال تحریم‌ها روی آورند، تاثیر مستقیمی روی اقتصاد ترکیه خواهد داشت. آنها از توافق‌های مقدماتی سخن به میان آورده‌اند که ممکن است با این واقعه منتفی شود. اما شخصا اعتقاد دارم این موضوع در بلندمدت تاثیری روی روابط بین دو طرف نخواهد داشت.


گردشگران روسی در رونق صنعت گردشگری ترکیه نقش مهمی ایفا می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از سه میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کرد.


از سوی دیگر طرح ساخت خط لوله انتقال گاز بین ترکیه و روسیه به ارزش ۱۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد اما به دلیل اختلاف دو طرف متوقف شد.


با توجه به تنش‌های موجود پیش‌بینی می‌شود از سرگیری فعالیت‌های این طرح فعلا منتفی شود.


روسیه از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا، فرانسه و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه سوریه روسیه
ارسال نظر